Thajsko je znovu najväčším vývozcom ryže, no muselo zaplatiť nemalú cenu

Program dotácií zvýšil cenu thajskej ryže. Jej export prudko poklesol, krajina musela reagovať výrazným znížením ceny.

Program podpory pestovateľov ryže spôsobil krajine obrovské straty.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SITA/AP)

BANGKOK. Thajsko sa opäť vrátilo na pozíciu najväčšieho vývozcu ryže na svete, a to napriek súčasným politickým otrasom.

O post svetovej jednotky prišlo pred dvoma rokmi, pričom predtým si ju krajina udržiavala zhruba tri desaťročia.

Ako sa však ukázalo, za opätovné získanie pozície svetovej jednotky muselo Thajsko zaplatiť nemalú cenu.

Informovala o tom čínska štátna televízia CCTV.

Predstihli ju India a Vietnam

Ryža je pre thajskú ekonomiku kľúčová komodita, ktorá sa stala aj jedným z dôvodov súčasných politických otrasov v krajine.

Takmer 30 rokov bolo Thajsko najväčším vývozcom ryže, no v dôsledku kontroverzného programu vysokých dotácií pre farmárov o pozíciu pred dvoma rokmi prišlo.

Dotácie spôsobili, že cena thajskej ryže na svetových trhoch vzrástla zhruba na 590 dolárov (432,49 eura) za tonu.

Mnohé krajiny preto thajskú ryžu prestali nakupovať a krajina klesla v exporte na tretie miesto za Indiu a Vietnam.

Práve program podpory pestovateľov ryže spôsobil krajine obrovské straty. Aby zásoby dostala na trh, musela vláda cenu ryže začiatkom roka prudko znížiť, a to až o tretinu na 390 dolárov za tonu.

Len vďaka tomu sa Thajsko dokázalo vrátiť na prvé miesto v rebríčku najväčších vývozcov ryže na svete.

Za prvých päť mesiacov vyviezla krajina v priemere 3,9 milióna ton ryže, zatiaľ čo India približne 3,7 milióna ton a Vietnam asi 2,4 milióna ton.

Stále majú obrovské zásoby

Predaj podporil rastúci dopyt po komodite zo strany Číny, ale aj slabšia úroda vo viacerých krajinách.

Napriek tomu má Thajsko v dôsledku sporného programu ešte stále obrovské zásoby ryže, ktoré dosahujú od 10 do 17 miliónov ton.

Thajská vláda najnovšie dúfa, že v tomto roku vyvezie 9 miliónov ton ryže v hodnote asi 4,8 miliardy dolárov.

To je zhruba o 20 percent vyššia hodnota, než vláda odhadovala v predchádzajúcej prognóze.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 454
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 688
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 269
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 997
  5. Kam do tepla v januári? 1 756
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 388
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 326
  8. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 310
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 912
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 898

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

Neprehliadnite tiež

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 2,7 až 3 milióny cestujúcich.

Odborári z KOVO v trnavskej automobilke odmietli Moderné odbory pre výroky jeho predsedu

Rozbuškou konfliktu malo byť vyjadrenie Smolinského na sociálnej sieti, v ktorom mal napadnúť odborový zväz KOVO ako celok.

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.