Projekt širokorozchodnej je pre Ukrajinu otázny

Minsiter tvrdí, že projekt je pre Slovensko výhodný aj napriek napätiu medzi Ukrajinou a Ruskom.

BRATISLAVA. Ako bude pokračovať príprava projektu predĺženia širokorozchodnej železnice cez Slovensko, je teraz podľa ministra dopravy Jána Počiatka veľkou otázkou. Dôvodom je pokračujúci ozbrojený konflikt na východe Ukrajiny a napätie v jej vzťahoch s Ruskom.

"Ak sa na to pozrieme ako na strategické prepojenie medzi Áziou a Európou, bolo by podľa môjho názoru veľmi nelogické zo strany Ukrajiny nepokračovať v tomto projekte. Ale neviem prejudikovať, ako sa k tomu postavia," povedal vo štvrtok Počiatek. "Pre nás pozícia zostáva taká, aká je a uvidíme, čo sa v najbližšom čase udeje," dodal.

Počiatek si stále myslí, že vybudovanie širokorozchodnej trate cez Slovensko z Košíc do Viedne by pre Slovensko malo samé pozitíva.

Tak ako sa na to Ruské železnice dívali, že je to strategický projekt, ktorý by spájal Áziu s Európou alternatívnou cestou voči vodnej doprave a je zmysluplný," tvrdí minister dopravy.

Chystajú štúdiu

Spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft (BPG) so sídlom vo Viedni, ktorej spoločníkmi sú Ruské železničné dráhy (RZD), Ukrajinské železnice (UZ), rakúske spolkové železnice ÖBB Holding AG a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), by mala vybrať dodávateľa inžinierskych služieb, vrátane štúdie realizovateľnosti projektu širokorozchodnej železnice (rozchod koľají 1 520 milimetrov) do polovice tohto roka.

"Obstarávanie inžinierskych služieb je naďalej otvorený proces a z právnych dôvodov nie je možné poskytnúť akékoľvek ďalšie informácie o zúčastnených spoločnostiach ani iné podrobnosti týkajúce sa ponúk," informoval agentúru SITA projektový manažér BPG Viktor

Súťaž na služby, ktoré zahŕňajú vypracovanie štúdie realizovateľnosti, začala ešte vlani 31. augusta zverejnením v Úradnom vestníku Európskej únie. "Štúdia má dodať projektovú dokumentáciu, ktorá poslúži na posúdenie implementácie projektu akcionármi. A tiež dodá podklady pre prvý proces schvaľovania projektu, vrátane posúdenia vplyvov na životné prostredie, v Rakúsku a na Slovensku," priblížil Plank.

Náklady sú v miliardách

Štúdia realizovateľnosti bude mať technickú a environmentálnu časť. Bude pozostávať z troch plánovacích fáz - vývoja systému, výberu koridoru a trasy. Štvrtá fáza, predbežný návrh projektu, bude predmetom obstarania na dobrovoľnom základe.

Generálni riaditelia RZD, UZ, ÖBB a ŽSR podpísali 5. júla 2013 memorandum o porozumení týkajúce sa začiatku a financovania ďalšej fázy pripravovaného projektu predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc do Viedne.

Predbežná štúdia realizovateľnosti, ktorú v minulosti už pripravila nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger, bola základom pre zosúladenie pohľadov zúčastnených strán na technické možnosti projektu a náklady s ním spojené.

Celkové investície na stavbu širokorozchodnej trate cez SR by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 4 mld. eur. Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny sa v minulosti vyjadril, že projekt bude uskutočniteľný pri objeme nákladnej prepravy po širokorozchodnej trati nad 20 mil. ton ročne. Za ideálnu označil prepravu okolo 25 mil. ton.

Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica tovarov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 22 953
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 392
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 428
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 328
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 986
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 874
  7. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 802
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 680
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Plavčan vo štvrtok skončí, Danko si dal čas na premýšľanie

Predseda SNS hovorí o potrebe obnoviť dôveru v koalícii.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

Neprehliadnite tiež

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.

Štát si chce nechať poradiť pri rozvoji elektromobility od Nórov

Cieľom pracovnej cesty je získať informácie o postupoch pri zavádzaní elektromobility, ktoré by sa dali uplatniť v podmienkach Slovenskej republiky.