Projekt širokorozchodnej je pre Ukrajinu otázny

Minsiter tvrdí, že projekt je pre Slovensko výhodný aj napriek napätiu medzi Ukrajinou a Ruskom.

BRATISLAVA. Ako bude pokračovať príprava projektu predĺženia širokorozchodnej železnice cez Slovensko, je teraz podľa ministra dopravy Jána Počiatka veľkou otázkou. Dôvodom je pokračujúci ozbrojený konflikt na východe Ukrajiny a napätie v jej vzťahoch s Ruskom.

"Ak sa na to pozrieme ako na strategické prepojenie medzi Áziou a Európou, bolo by podľa môjho názoru veľmi nelogické zo strany Ukrajiny nepokračovať v tomto projekte. Ale neviem prejudikovať, ako sa k tomu postavia," povedal vo štvrtok Počiatek. "Pre nás pozícia zostáva taká, aká je a uvidíme, čo sa v najbližšom čase udeje," dodal.

Počiatek si stále myslí, že vybudovanie širokorozchodnej trate cez Slovensko z Košíc do Viedne by pre Slovensko malo samé pozitíva.

Tak ako sa na to Ruské železnice dívali, že je to strategický projekt, ktorý by spájal Áziu s Európou alternatívnou cestou voči vodnej doprave a je zmysluplný," tvrdí minister dopravy.

Chystajú štúdiu

Spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft (BPG) so sídlom vo Viedni, ktorej spoločníkmi sú Ruské železničné dráhy (RZD), Ukrajinské železnice (UZ), rakúske spolkové železnice ÖBB Holding AG a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), by mala vybrať dodávateľa inžinierskych služieb, vrátane štúdie realizovateľnosti projektu širokorozchodnej železnice (rozchod koľají 1 520 milimetrov) do polovice tohto roka.

"Obstarávanie inžinierskych služieb je naďalej otvorený proces a z právnych dôvodov nie je možné poskytnúť akékoľvek ďalšie informácie o zúčastnených spoločnostiach ani iné podrobnosti týkajúce sa ponúk," informoval agentúru SITA projektový manažér BPG Viktor

Súťaž na služby, ktoré zahŕňajú vypracovanie štúdie realizovateľnosti, začala ešte vlani 31. augusta zverejnením v Úradnom vestníku Európskej únie. "Štúdia má dodať projektovú dokumentáciu, ktorá poslúži na posúdenie implementácie projektu akcionármi. A tiež dodá podklady pre prvý proces schvaľovania projektu, vrátane posúdenia vplyvov na životné prostredie, v Rakúsku a na Slovensku," priblížil Plank.

Náklady sú v miliardách

Štúdia realizovateľnosti bude mať technickú a environmentálnu časť. Bude pozostávať z troch plánovacích fáz - vývoja systému, výberu koridoru a trasy. Štvrtá fáza, predbežný návrh projektu, bude predmetom obstarania na dobrovoľnom základe.

Generálni riaditelia RZD, UZ, ÖBB a ŽSR podpísali 5. júla 2013 memorandum o porozumení týkajúce sa začiatku a financovania ďalšej fázy pripravovaného projektu predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc do Viedne.

Predbežná štúdia realizovateľnosti, ktorú v minulosti už pripravila nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger, bola základom pre zosúladenie pohľadov zúčastnených strán na technické možnosti projektu a náklady s ním spojené.

Celkové investície na stavbu širokorozchodnej trate cez SR by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 4 mld. eur. Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny sa v minulosti vyjadril, že projekt bude uskutočniteľný pri objeme nákladnej prepravy po širokorozchodnej trati nad 20 mil. ton ročne. Za ideálnu označil prepravu okolo 25 mil. ton.

Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica tovarov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 174
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 935
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 977
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 330
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 994
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 865
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 398
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 590
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 870
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 672

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop