SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Projekt širokorozchodnej je pre Ukrajinu otázny

Minsiter tvrdí, že projekt je pre Slovensko výhodný aj napriek napätiu medzi Ukrajinou a Ruskom.

BRATISLAVA. Ako bude pokračovať príprava projektu predĺženia širokorozchodnej železnice cez Slovensko, je teraz podľa ministra dopravy Jána Počiatka veľkou otázkou. Dôvodom je pokračujúci ozbrojený konflikt na východe Ukrajiny a napätie v jej vzťahoch s Ruskom.

"Ak sa na to pozrieme ako na strategické prepojenie medzi Áziou a Európou, bolo by podľa môjho názoru veľmi nelogické zo strany Ukrajiny nepokračovať v tomto projekte. Ale neviem prejudikovať, ako sa k tomu postavia," povedal vo štvrtok Počiatek. "Pre nás pozícia zostáva taká, aká je a uvidíme, čo sa v najbližšom čase udeje," dodal.

Článok pokračuje pod video reklamou

Počiatek si stále myslí, že vybudovanie širokorozchodnej trate cez Slovensko z Košíc do Viedne by pre Slovensko malo samé pozitíva.

Tak ako sa na to Ruské železnice dívali, že je to strategický projekt, ktorý by spájal Áziu s Európou alternatívnou cestou voči vodnej doprave a je zmysluplný," tvrdí minister dopravy.

Chystajú štúdiu

Spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft (BPG) so sídlom vo Viedni, ktorej spoločníkmi sú Ruské železničné dráhy (RZD), Ukrajinské železnice (UZ), rakúske spolkové železnice ÖBB Holding AG a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), by mala vybrať dodávateľa inžinierskych služieb, vrátane štúdie realizovateľnosti projektu širokorozchodnej železnice (rozchod koľají 1 520 milimetrov) do polovice tohto roka.

"Obstarávanie inžinierskych služieb je naďalej otvorený proces a z právnych dôvodov nie je možné poskytnúť akékoľvek ďalšie informácie o zúčastnených spoločnostiach ani iné podrobnosti týkajúce sa ponúk," informoval agentúru SITA projektový manažér BPG Viktor

Súťaž na služby, ktoré zahŕňajú vypracovanie štúdie realizovateľnosti, začala ešte vlani 31. augusta zverejnením v Úradnom vestníku Európskej únie. "Štúdia má dodať projektovú dokumentáciu, ktorá poslúži na posúdenie implementácie projektu akcionármi. A tiež dodá podklady pre prvý proces schvaľovania projektu, vrátane posúdenia vplyvov na životné prostredie, v Rakúsku a na Slovensku," priblížil Plank.

Náklady sú v miliardách

Štúdia realizovateľnosti bude mať technickú a environmentálnu časť. Bude pozostávať z troch plánovacích fáz - vývoja systému, výberu koridoru a trasy. Štvrtá fáza, predbežný návrh projektu, bude predmetom obstarania na dobrovoľnom základe.

Generálni riaditelia RZD, UZ, ÖBB a ŽSR podpísali 5. júla 2013 memorandum o porozumení týkajúce sa začiatku a financovania ďalšej fázy pripravovaného projektu predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc do Viedne.

Predbežná štúdia realizovateľnosti, ktorú v minulosti už pripravila nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger, bola základom pre zosúladenie pohľadov zúčastnených strán na technické možnosti projektu a náklady s ním spojené.

Celkové investície na stavbu širokorozchodnej trate cez SR by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 4 mld. eur. Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny sa v minulosti vyjadril, že projekt bude uskutočniteľný pri objeme nákladnej prepravy po širokorozchodnej trati nad 20 mil. ton ročne. Za ideálnu označil prepravu okolo 25 mil. ton.

Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica tovarov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  4. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  5. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  8. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  9. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  10. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  2. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  3. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  6. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  7. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  8. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  9. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  10. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 19 499
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 784
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 10 994
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 950
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 167
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 276
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 205
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 656
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 568
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 514

Téma: Ján Počiatek


Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Kriak.

Mobil najbohatšieho muža sveta hackol saudskoarabský princ

Útok môže súvisieť s vraždou novinára.

Výkonný riaditeľ Amazonu Jeff Bezos.
Cynická obluda

Zákerný útok neoliberálov

Cynická obluda k aktuálne najzábavnejšej kauze slovenského internetu.

Neprehliadnite tiež

Ikea.
Člen UNAS Vladimír Sopúch (tretí zľava), člen UNAS Eugen Gunár a člen predsedníctva Únie Autodopravcov Slovenska (UNAS) Stanislav Skala počas brífingu po rokovaní zástupcov Ministerstva dopravy a výstavby SR a autodopravcov o úprave zliav zo sadzieb mýta.
Búracie práce na stavenisku na Rázsochách.
Komentár Eduarda Žitňanského

Bitka o nájomné byty

Cena za úsporu je privysoká. Ako vždy, keď sa štát montuje niekam, kam nemá.

Eduard Žitňanský