AKTUALIZOVANÉ 19:30

Švajčiari majú príjmy z kupovaných štátnych vozňov isté

Prvá väčšia privatizácia vlády Roberta Fica má víťaza, ktorý v súťaži nesúperil s konkurenčnou ponukou.

Minister dopravy Ján Počiatek spoločne so šéfom štátneho Carga Vladimírom Ľuptákom vyhlásili za víťaza tendra na kúpu nákladných vagónov švajčiarsku AAE.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Štát už vie, že novým majiteľom vyše 12-tisíc železničných nákladných vagónov štátnej spoločnosti Cargo bude švajčiarska spoločnosť AAE.

Firmu, ktorá mu za podiely v dcérskej vagónovej spoločnosti Cargo Wagon zaplatí najviac, síce našiel štát v súťaži, no do finále postúpila len firma AAE. Súťažiť s inými záujemcami nemusela.

Najprv sa zaujímalo o štátne vagóny 15 uchádzačov. Neskôr ich počet klesol na päť, ponuku predložili len dvaja.

Okrem AAE to bolo konzorcium okolo firmy Slovenská plavba a prístavy. Toto konzorcium však podľa ministra dopravy Jána Počiatka nedokázalo na kúpu získať úvery od bánk.

Čo získajú
AAE a štát
  • Cargo vytvorilo dcérsku firmu Cargo Wagon, 66 % v nej predá firme AAE.
  • Do firmy prejde 12 344 vagónov. Z nich 8218 bude osem rokov prenajímať Cargu za 10,35 eura za deň a vagón. Cargo to vyjde na takmer 250 mil. eur.
  • Výmenou získa štát sedemmil. eur za akcie v Cargo Wagon a vopred stanovených 180 mil. eur za vagóny.

Pre koho je to výhodné?

Privatizácia vozňov totiž štátu neprinesie iba sedem miliónov eur, ktoré Švajčiari ponúkli za 66-percentný podiel vo firme na správu vagónov.

Podmienkou bolo aj to, aby záujemcovia o akcie od bánk získali 180 miliónov eur, za ktoré Cargo Wagon od svojej matky, teda Carga, najprv vagóny kúpi.

Okrem toho víťaz prevezme aj revízie vagónov. Tým by mal Cargu ušetriť 80 miliónov eur počas ôsmich.

Víťaz to neurobí zadarmo. Štátne Cargo sa musí upísať, že si od neho bude najmenej osem rokov prenajímať vyše 8200 vagónov.

Vyjde ho to takmer na 250 miliónov eur.

Švajčiari majú podľa dohody dostať za osem rokov za prenájom vagónov o 20 miliónov eur menej ako dostane štátna firma za akcie a vagóny.

Švajčiari však zarobia aj na zvyšných vagónoch.

Obchod má aj riziká

Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej chváli výber renomovanej švajčiarskej firmy.

No nechápe, prečo štát neurobil iba elektronickú aukciu na vagóny, ale zložito predával akcie vo firme, ktorá potom vagóny kúpi.

Takto mohla podľa neho štátna železničná firma niektorých potenciálnych záujemcov odradiť. To, že je výsledkom jedna ponuka, môže byť aj dôsledok dohôd s ďalšími záujemcami, hovorí.

Z kancelárie premiéra Roberta Fica včera neprišla odpoveď na otázku, či netreba privatizáciu, v ktorej sa o víťazstvo nebili konkurenti, zrušiť. V minulosti práve preto kritizoval privatizáciu SPP.

Povedať, či je táto transakcia výhodná pre štát, je ťažké aj preto, že súkromník kupuje spolu vyše 12-­tisíc nákladných vagónov. Na zvyšných asi 4000, čo neprenajme Cargu, ešte zarobí, vraví Matej.

Keby ich firma AAE prenajímala za cenu okolo 11 eur za vagón a deň, čiže asi za takú cenu, akú bude za prenájom platiť štátne Cargo, mohla by na nich získať ďalších aj vyše sto miliónov eur.

Návratnosť obchodu, do ktorého sa banky príliš nehrnuli, by tak hneď vyzerala inak. Za osem rokov by bola v pluse oproti investícii o 70 až 80 miliónov eur, odhaduje Matej.

Zároveň platí, že Švajčiari za úvery od bánk budú musieť platiť úroky, čo im náklady zdvihne.

Cargo dlhuje štátu

Železničná firma zatiaľ neukázala znalecký posudok na cenu vagónov, upozorňuje šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková. Ten podľa Carga zodpovedá spomínaným 180 miliónom eur, čiže 217 miliónom eur po zarátaní DPH, ktoré potečú štátu. Zverejniť posudok vraj nemôže.

Štát pri predaji podielov argumentuje obvykle tým, že potrebuje oddlžiť Cargo, ktoré za sebou aktuálne ťahá dlh asi 350 miliónov eur.

Prísne sa na nás pre Cargo díva aj Brusel. Prehodnocuje, či štátna pôžička, ktorú Cargo dostalo na pomoc v kríze v roku 2009, nebola nedovolenou štátnou pomocou. Išlo o 170 miliónov eur, z ktorých treba ešte splatiť 126 miliónov eur.

Šéf Carga Vladimír Ľupták chce z peňazí z predaja vagónov jednorazovo vyplatiť 78 miliónov eur zo štátnej pôžičky a zvyšnú časť vraj splatia počas ďalších dvoch rokov.

Peniaze za vozne očakáva štát koncom septembra alebo v októbri. Nového majiteľa vagónov ešte musí schváliť Protimonopolný úrad.

Do prekladiska chcú vstúpiť Rusi

Od predaja ďalšieho majetku očakáva štátne Cargo ďalšie milióny eur. Pôjde napríklad o prekladisko v Dobrej.

BRATISLAVA. Privatizácia na železniciach sa predajom nákladných vagónov nekončí. Štátne železničné Cargo sa chystá súkromníkovi predať aj prekladisko v Dobrej pri Čiernej nad Tisou.

Prekladajú sa tam tovary zo širokorozchodnej na bežné koľaje.

Cargo už aj vytvorilo dcérsku firmu, do ktorej má súkromník vstúpiť, aby získal prekládku. Volá sa Cargo Intermodal.

Pôjde o menej peňazí

Prekladisko v Dobrej majú momentálne prenajaté štátne ruské železnice. Tie sú aj jedným zo záujemcov, ktorý sa do výberového konania štátneho Carga hlási.

„Je to jeden z adeptov,“ povedal šéf Carga Vladimír Ľupták o firme, ktorej to už Slovensko sľúbilo v memorande na jar minulého roku. Vedenie železníc vtedy Rusom predĺžilo prenájom a sľúbilo spoločnú firmu.

Z predaja prekladiska chce štát do konca roka vyťažiť milióny eur. Jeho súčasťou bude aj predaj 428 nákladných vozňov.

Ešte jedna dcérska firma

Okrem toho štátny železničný prepravca plánuje vytvoriť aj dcérsku firmu, ktorá by zastrešila opravy a údržbu rušňov a vozňov. Zatiaľ len posudzuje, či by bolo dobré vytvoriť ju spoločne so Železničnou spoločnosťou Slovensko, ktorá sa zaoberá dopravou osôb po železnici.

Daniela Krajanová

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 071
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 509
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 230
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 987
  5. Kam do tepla v januári? 1 743
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 532
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 381
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 243
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 837

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Vznikla webová aplikácia, ktorá prináša informácie o majetku politikov

Na prvom mieste rebríčka sa v počte nehnuteľností umiestnil Zsolt Simon.

Superboháči sú ešte bohatší, chudoba je na tom stále zle

Koncentrácia bohatstva v rukách malej skupiny ľudí sa minulý rok ešte zvýšila, deväť z desiatich miliardárov sú muži.

Facebook otvorí v Európe tri nové školiace centrá pre digitálne zručnosti

Facebook plánuje do roku 2020 vyškoliť 100-tisíc malých a stredných podnikov a zabezpečiť on-line školenia pre 250-tisíc podnikov.

Ľudí bez práce je zas o čosi menej, nezamestnanosť klesla na 5,94 percenta

Od konca minulého roka je na Slovensku bez práce historicky najmenej ľudí od vzniku republiky.

RegioJet odvezie viac ľudí, na trase medzi Bratislavou a Komárnom pridal sedadlá

RegioJet v súčasnosti prepravuje na trase medzi Bratislavou, Dunajskou Stredou a Komárnom približne 3 milióny cestujúcich.