BRATISLAVA. Na trasy, ktoré spájajú Košice s hlavným mestom Slovenska a s Prahou, sa tlačia súkromníci.
Súkromný železničný dopravca RegioJet chce od decembra voziť cestujúcich aj z Bratislavy do Košíc a späť. Nejde o dotovanú linku. Už o to oficiálne požiadal. Dnes už jazdí na trase z Bratislavy do Komárna, za čo mu štát pripláca.
RegioJet má tiež v pláne predĺžiť doterajšiu linku z Prahy cez Žilinu až do Košíc.
Leo Express chce zase v spolupráci so štátnou železničnou spoločnosťou prevádzkovať linku z Prahy cez Žilinu. „Nič sa na tom nebude meniť, ideme tam,“ tvrdí majiteľ súkromného dopravcu Leoš Novotný.
Ak sa nič nezmení, súkromníci začnú jazdiť na nových trasách od 14. decembra. Odvtedy bude platiť nový železničný grafikon.
Cenová vojna po ostravsky
V Česku po nástupe súkromných dopravcov klesli ceny bežných cestovných lístkov z Prahy do Ostravy viac ako o polovicu.
Leo Express teraz ohlásil, že za lístky na vybrané spoje z Prahy do Ostravy, teda za 365 kilometrov, si bude pýtať len 79 českých korún (2,90 eura). Podmienkou je vernostná karta a kúpa lístku v predstihu.
RegioJet má na rovnakej trase najnižšiu cenu 190 korún (asi 6,9 eura) a České dráhy vozia na Pendolínoch najlacnejšie cestujúcich za 200 korún (zhruba 7,3 eura).
Ako to teda môže vyzerať na Slovensku? Lístok z Bratislavy do Košíc na IC vlak dnes stojí od 20 do 24 eur. Závisí to od toho, s akým predstihom si cestujúci lístok kúpi. Ak má vernostnú kartu, cena sa začína na 16 eurách.
RegioJet tvrdí, že podobný scenár ako v Česku, teda cenovú vojnu, si na Slovensku neželá. No zároveň už avizoval, že na trati z Bratislavy do Košíc chce mať lístky aj pod 10 eur, teda tiež o polovicu nižšie, ako sú dnes. Aj keď nie je zatiaľ zrejmé, koľko ich v skutočnosti bude aj ponúkať.
„Neobávame sa cenovej vojny. My sme z pohľadu nákladov preukázateľne na tom najlepšie. Máme o polovicu nižšie prevádzkové náklady,“ hovorí majiteľ Leo Express. Železniční dopravcovia platia štátu za každý kilometer podľa váh.