Cargo chce dať na oddlženie zisk z predaja vozňov

Budúci investor bude musieť za 12 tisíc vozňov zaplatiť 216 miliónov eur.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) plánuje použiť na svoje oddlženie celý objem finančných prostriedkov získaných z predaja nákladných vozňov a väčšinového podielu vo svojej dcérskej firme Cargo Wagon, a.s.

Ako agentúru SITA v pondelok informoval hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda, budúci investor bude musieť za 12 344 vozňov zaplatiť 216,66 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH) a minimálne 6,6 mil. eur za 66 % akcií v dcére.

Zároveň bude musieť financovať prevádzku Cargo Wagon, pričom táto spoločnosť bude zabezpečovať aj revízie a s tým súvisiacu údržbu a opravy vozňov.

O víťazovi rozhodne aukcia

Dve záväzné ponuky na kúpu majoritného podielu v Cargo Wagon podľa portálu Trend.sk predložili švajčiarska spoločnosť AAE a združenie firiem v zložení Slovenská plavba a prístavy, a.s. Bratislava (SPaP) a Axbenet, s.r.o. Trnava.

Ak obe ponuky splnia kritériá, o víťazovi rozhodne elektronická aukcia plánovaná na 6. júna. Spoločnosť Budamar Logistics, a.s., o ktorej sa pôvodne predpokladalo, že má spolu s uvedenou skupinou tiež záujem o Cargo Wagon, nebola účastníkom výberového konania.

"A teda ani nepodala záväznú ponuku, či už individuálne alebo ako člen konzorcia," uviedol v pondelok pre agentúru SITA finančný riaditeľ a predseda predstavenstva Budamar Logistics Peter Malec.

Celý proces predaja podielu v Cargo Wagon je podľa šéfredaktorky časopisu Železničná revue Desany Mertinkovej málo transparentný.

"Cargo by malo vysvetliť, za koľko sa chystá naozaj predať vagóny. Spočiatku hovorilo o cene 180 mil. eur bez DPH (216,66 ml. eur vrátane DPH), vlani však firma znížila hodnotu svojho majetku takmer o 45 mil. eur. Znamená to, že o toľko znížila predajnú cenu vagónov?," upozornila Mertinková.

To, že záujemcovia musia preukázať úverovú kredibilitu vyše 216 mil. eur, podľa nej ešte nemusí znamenať, že za toľko budú vagóny kupovať.

Štátny nákladný vlakový dopravca si od svojej dcéry plánuje spätne prenajať 8 218 vozňov na osem rokov pri cene 10,35 eura za vozeň a deň. Prenájom tohto počtu vozňov má tak stáť 31,046 mil. eur ročne a 248,364 mil. eur za osem rokov.

"Cena bola stanovená po rokovaniach s investormi tak, aby sme dosiahli pre ZSSK Cargo čo najvýhodnejšie podmienky nájmu vozňov," tvrdí Halanda. Bežné trhové ceny nájmu vozňov sa v závislosti od typu pohybujú od 12 do 18 eur za vozeň a deň.

"Pri súčasných cenách revízií na trhu predpokladáme, že Cargo Wagon za ne počas ôsmich rokov zaplatí 70 mil. až 80 mil. eur," uviedol Halanda.

Každý vozeň podľa neho musí raz za osem rokov prejsť revíziou, aby mohol jazdiť a tieto náklady doteraz znášala materská spoločnosť. Bez platnej revízie správca infraštruktúry nepustí vozeň na trať.

"K celému treba ešte prirátať cenu peňazí a úroky z financovania, ktoré si musel zabezpečiť investor a bude teda znášať náklady," dodal Halanda.

Náklady na údržbu

Mertinková tvrdí, že zavádzajú aj kritici procesu predaja podielu Cargo Wagon, ktorí už vypočítali, že kupci zarobia na spätnom prenájme 8 200 vagónov 30 mil. alebo dokonca 50 mil. eur.

"Nový vlastník vagónov bude musieť totiž za osem rokov vydať minimálne 50 mil. až 60 mil. eur na údržbu, opravy a revízie vagónov," priblížila Mertinková. Ďalšie náklady investora budú spojené s úrokmi za poskytnutý úver a za osem rokov môžu dosiahnuť 20 až 30 % hodnoty úveru.

"Práve tieto skutočnosti indikujú, že Cargo muselo významne znížiť predpokladanú cenu vagónov 180 mil. eur," dodala.

Cargo v súčasnosti dáva na údržbu a opravy zhruba 12 500 vagónov okolo 18 mil. až 20 mil. eur ročne. Asi 60 % opráv podľa Mertinkovej realizuje vo vlastnej réžii a zvyšok zadáva externe (ŽOS Trnava). Podobný rozsah údržby bude musieť zabezpečiť aj nový vlastník vagónov.

Cargo, pripomína Mertinková, osem rokov po predaji ostane bez vagónov. "Nebude mať vytvorené zdroje z odpisov na ich nákup a bude vydané na milosť a nemilosť firiem, ktoré ponúkajú vagóny na prenájom," upozornila Mertinková.

"Nepoznám nákladného dopravcu, ktorý sa už ocitol v podobnej situácii, práve to môže byť hlavná motivácia dnešných záujemcov o kúpu Cargo Wagon," uzavrela.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 292
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 090
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 915
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 779
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 734
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 109
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 269
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 683
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 476

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Na koncerte v Manchestri malo dôjsť k výbuchom, hlásia obete

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, polícia potvrdila niekoľko obetí.

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Ktovie, ako na voličov zapôsobí Klusov sľub vyčistiť úrady od rodinkárstva. Zdá sa totiž, že práve to im neprekáža v prípade ĽSNS.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Neprehliadnite tiež

Rusko a Turecko podpísali dohodu o zrušení sankcií. Paradajkové embargo ostáva

Rusi zaviedli sankcie po zostrelení stíhačky pri turecko-sýrskych hraniciach.

Bitcoin rastie a rastie. Pokoril nový rekord

Hodnota kryptomeny v pondelok prekona 2 100 dolárov.

Česká OVB stiahla žalobu na študenta, ktorý natočil kontroverzný film

Študentský film zobrazil aj bujaré večierky, na ktorých sa zabávali finanční poradcovia.

Najväčší záujem je o frekvenciu 102,4 megahertza Senec

O voľné rozhlasové frekvencie má záujem sedem rádií

O šesť voľných rozhlasových frekvencií v jarnom výberovom konaní má záujem sedem vysielateľov.