Cargo chce dať na oddlženie zisk z predaja vozňov

Budúci investor bude musieť za 12 tisíc vozňov zaplatiť 216 miliónov eur.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) plánuje použiť na svoje oddlženie celý objem finančných prostriedkov získaných z predaja nákladných vozňov a väčšinového podielu vo svojej dcérskej firme Cargo Wagon, a.s.

Ako agentúru SITA v pondelok informoval hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda, budúci investor bude musieť za 12 344 vozňov zaplatiť 216,66 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH) a minimálne 6,6 mil. eur za 66 % akcií v dcére.

Zároveň bude musieť financovať prevádzku Cargo Wagon, pričom táto spoločnosť bude zabezpečovať aj revízie a s tým súvisiacu údržbu a opravy vozňov.

O víťazovi rozhodne aukcia

Dve záväzné ponuky na kúpu majoritného podielu v Cargo Wagon podľa portálu Trend.sk predložili švajčiarska spoločnosť AAE a združenie firiem v zložení Slovenská plavba a prístavy, a.s. Bratislava (SPaP) a Axbenet, s.r.o. Trnava.

Ak obe ponuky splnia kritériá, o víťazovi rozhodne elektronická aukcia plánovaná na 6. júna. Spoločnosť Budamar Logistics, a.s., o ktorej sa pôvodne predpokladalo, že má spolu s uvedenou skupinou tiež záujem o Cargo Wagon, nebola účastníkom výberového konania.

"A teda ani nepodala záväznú ponuku, či už individuálne alebo ako člen konzorcia," uviedol v pondelok pre agentúru SITA finančný riaditeľ a predseda predstavenstva Budamar Logistics Peter Malec.

Celý proces predaja podielu v Cargo Wagon je podľa šéfredaktorky časopisu Železničná revue Desany Mertinkovej málo transparentný.

"Cargo by malo vysvetliť, za koľko sa chystá naozaj predať vagóny. Spočiatku hovorilo o cene 180 mil. eur bez DPH (216,66 ml. eur vrátane DPH), vlani však firma znížila hodnotu svojho majetku takmer o 45 mil. eur. Znamená to, že o toľko znížila predajnú cenu vagónov?," upozornila Mertinková.

To, že záujemcovia musia preukázať úverovú kredibilitu vyše 216 mil. eur, podľa nej ešte nemusí znamenať, že za toľko budú vagóny kupovať.

Štátny nákladný vlakový dopravca si od svojej dcéry plánuje spätne prenajať 8 218 vozňov na osem rokov pri cene 10,35 eura za vozeň a deň. Prenájom tohto počtu vozňov má tak stáť 31,046 mil. eur ročne a 248,364 mil. eur za osem rokov.

"Cena bola stanovená po rokovaniach s investormi tak, aby sme dosiahli pre ZSSK Cargo čo najvýhodnejšie podmienky nájmu vozňov," tvrdí Halanda. Bežné trhové ceny nájmu vozňov sa v závislosti od typu pohybujú od 12 do 18 eur za vozeň a deň.

"Pri súčasných cenách revízií na trhu predpokladáme, že Cargo Wagon za ne počas ôsmich rokov zaplatí 70 mil. až 80 mil. eur," uviedol Halanda.

Každý vozeň podľa neho musí raz za osem rokov prejsť revíziou, aby mohol jazdiť a tieto náklady doteraz znášala materská spoločnosť. Bez platnej revízie správca infraštruktúry nepustí vozeň na trať.

"K celému treba ešte prirátať cenu peňazí a úroky z financovania, ktoré si musel zabezpečiť investor a bude teda znášať náklady," dodal Halanda.

Náklady na údržbu

Mertinková tvrdí, že zavádzajú aj kritici procesu predaja podielu Cargo Wagon, ktorí už vypočítali, že kupci zarobia na spätnom prenájme 8 200 vagónov 30 mil. alebo dokonca 50 mil. eur.

"Nový vlastník vagónov bude musieť totiž za osem rokov vydať minimálne 50 mil. až 60 mil. eur na údržbu, opravy a revízie vagónov," priblížila Mertinková. Ďalšie náklady investora budú spojené s úrokmi za poskytnutý úver a za osem rokov môžu dosiahnuť 20 až 30 % hodnoty úveru.

"Práve tieto skutočnosti indikujú, že Cargo muselo významne znížiť predpokladanú cenu vagónov 180 mil. eur," dodala.

Cargo v súčasnosti dáva na údržbu a opravy zhruba 12 500 vagónov okolo 18 mil. až 20 mil. eur ročne. Asi 60 % opráv podľa Mertinkovej realizuje vo vlastnej réžii a zvyšok zadáva externe (ŽOS Trnava). Podobný rozsah údržby bude musieť zabezpečiť aj nový vlastník vagónov.

Cargo, pripomína Mertinková, osem rokov po predaji ostane bez vagónov. "Nebude mať vytvorené zdroje z odpisov na ich nákup a bude vydané na milosť a nemilosť firiem, ktoré ponúkajú vagóny na prenájom," upozornila Mertinková.

"Nepoznám nákladného dopravcu, ktorý sa už ocitol v podobnej situácii, práve to môže byť hlavná motivácia dnešných záujemcov o kúpu Cargo Wagon," uzavrela.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 992
  2. Od septembra opäť po starom 5 933
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 701
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 117
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 839
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 732
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 202
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 121
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 033

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.