Cargo chce dať na oddlženie zisk z predaja vozňov

Budúci investor bude musieť za 12 tisíc vozňov zaplatiť 216 miliónov eur.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) plánuje použiť na svoje oddlženie celý objem finančných prostriedkov získaných z predaja nákladných vozňov a väčšinového podielu vo svojej dcérskej firme Cargo Wagon, a.s.

Ako agentúru SITA v pondelok informoval hovorca ZSSK Cargo Martin Halanda, budúci investor bude musieť za 12 344 vozňov zaplatiť 216,66 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH) a minimálne 6,6 mil. eur za 66 % akcií v dcére.

Zároveň bude musieť financovať prevádzku Cargo Wagon, pričom táto spoločnosť bude zabezpečovať aj revízie a s tým súvisiacu údržbu a opravy vozňov.

O víťazovi rozhodne aukcia

Dve záväzné ponuky na kúpu majoritného podielu v Cargo Wagon podľa portálu Trend.sk predložili švajčiarska spoločnosť AAE a združenie firiem v zložení Slovenská plavba a prístavy, a.s. Bratislava (SPaP) a Axbenet, s.r.o. Trnava.

Ak obe ponuky splnia kritériá, o víťazovi rozhodne elektronická aukcia plánovaná na 6. júna. Spoločnosť Budamar Logistics, a.s., o ktorej sa pôvodne predpokladalo, že má spolu s uvedenou skupinou tiež záujem o Cargo Wagon, nebola účastníkom výberového konania.

"A teda ani nepodala záväznú ponuku, či už individuálne alebo ako člen konzorcia," uviedol v pondelok pre agentúru SITA finančný riaditeľ a predseda predstavenstva Budamar Logistics Peter Malec.

Celý proces predaja podielu v Cargo Wagon je podľa šéfredaktorky časopisu Železničná revue Desany Mertinkovej málo transparentný.

"Cargo by malo vysvetliť, za koľko sa chystá naozaj predať vagóny. Spočiatku hovorilo o cene 180 mil. eur bez DPH (216,66 ml. eur vrátane DPH), vlani však firma znížila hodnotu svojho majetku takmer o 45 mil. eur. Znamená to, že o toľko znížila predajnú cenu vagónov?," upozornila Mertinková.

To, že záujemcovia musia preukázať úverovú kredibilitu vyše 216 mil. eur, podľa nej ešte nemusí znamenať, že za toľko budú vagóny kupovať.

Štátny nákladný vlakový dopravca si od svojej dcéry plánuje spätne prenajať 8 218 vozňov na osem rokov pri cene 10,35 eura za vozeň a deň. Prenájom tohto počtu vozňov má tak stáť 31,046 mil. eur ročne a 248,364 mil. eur za osem rokov.

"Cena bola stanovená po rokovaniach s investormi tak, aby sme dosiahli pre ZSSK Cargo čo najvýhodnejšie podmienky nájmu vozňov," tvrdí Halanda. Bežné trhové ceny nájmu vozňov sa v závislosti od typu pohybujú od 12 do 18 eur za vozeň a deň.

"Pri súčasných cenách revízií na trhu predpokladáme, že Cargo Wagon za ne počas ôsmich rokov zaplatí 70 mil. až 80 mil. eur," uviedol Halanda.

Každý vozeň podľa neho musí raz za osem rokov prejsť revíziou, aby mohol jazdiť a tieto náklady doteraz znášala materská spoločnosť. Bez platnej revízie správca infraštruktúry nepustí vozeň na trať.

"K celému treba ešte prirátať cenu peňazí a úroky z financovania, ktoré si musel zabezpečiť investor a bude teda znášať náklady," dodal Halanda.

Náklady na údržbu

Mertinková tvrdí, že zavádzajú aj kritici procesu predaja podielu Cargo Wagon, ktorí už vypočítali, že kupci zarobia na spätnom prenájme 8 200 vagónov 30 mil. alebo dokonca 50 mil. eur.

"Nový vlastník vagónov bude musieť totiž za osem rokov vydať minimálne 50 mil. až 60 mil. eur na údržbu, opravy a revízie vagónov," priblížila Mertinková. Ďalšie náklady investora budú spojené s úrokmi za poskytnutý úver a za osem rokov môžu dosiahnuť 20 až 30 % hodnoty úveru.

"Práve tieto skutočnosti indikujú, že Cargo muselo významne znížiť predpokladanú cenu vagónov 180 mil. eur," dodala.

Cargo v súčasnosti dáva na údržbu a opravy zhruba 12 500 vagónov okolo 18 mil. až 20 mil. eur ročne. Asi 60 % opráv podľa Mertinkovej realizuje vo vlastnej réžii a zvyšok zadáva externe (ŽOS Trnava). Podobný rozsah údržby bude musieť zabezpečiť aj nový vlastník vagónov.

Cargo, pripomína Mertinková, osem rokov po predaji ostane bez vagónov. "Nebude mať vytvorené zdroje z odpisov na ich nákup a bude vydané na milosť a nemilosť firiem, ktoré ponúkajú vagóny na prenájom," upozornila Mertinková.

"Nepoznám nákladného dopravcu, ktorý sa už ocitol v podobnej situácii, práve to môže byť hlavná motivácia dnešných záujemcov o kúpu Cargo Wagon," uzavrela.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 656
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 643
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 595
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 598
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 104
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 805
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 863
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 254
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 975
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 630

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenku za menej ako sto eur.

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop