SME

Pivo už nie je ľudovým nápojom, prečo ho pijeme menej?

Pivo už nie je ľudovým nápojom, prečo ho pijeme menej?

Zlaté, čierne, zelené, červené. Farieb piva je veľa, ešte viac jeho chutí, druhov.

[content type="longread-pos" pos="full"]

Zlaté, čierne, zelené, červené. Farieb piva je veľa,
ešte viac jeho chutí, druhov, spôsobov a príležitostí na vychutnávanie.

[/content]

[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="http://i.sme.sk/vydania/20140603/photo2/sm-0603-020f-pivotb.rw_s900.jpg" author="SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ" longread-pos="full"]Piva vypijeme menej. Stúpa však spotreba nealkoholického piva.[/content]

S alkoholom či bez neho, ochutené limonádou, konopou, bylinkami alebo korením, pivo je nápoj leta, ku ktorému neodmysliteľne patrí.

Populárne je najmä v anglosaských a čiastočne slovanských krajinách. V posledných rokoch sa však presadzuje aj v častiach sveta, kde by ho ešte pred dvadsiatimi rokmi nikomu nenapadlo ponúkať.

Pivo je výrazne lokálny produkt, už od stredoveku bolo udeľovanie práva variť pivo jedným z nástrojov moci panovníkov.

Mestá, ktoré sa ním hrdili priťahovali návštevníkov a bohatli z jeho predaja. V mnohých tradičných pivárskych krajinách sa aj dnes presadzujú malé miestne pivovary a značky, na ktoré sú ľudia zvyknutí po generácie.

V Kolíne nad Rýnom majú napríklad stále dvanásť pivovarníckych firiem, pričom pred 50 rokmi ich bolo ešte 24, na trhu je zhruba sto značiek tamojšieho typického piva Kölsch.

tab.jpg

Piati pivní obri

Napriek tomu približne polovicu celosvetovej spotreby piva pokrýva päť veľkých medzinárodných koncernov. Vyrábajú svoje značky po celom svete a zvyčajne všade chutia veľmi podobne, čo hnevá pivných labužníkov.

Veľké značky však zvyčajne dokážu prísť s inováciami, špecialitami a vybudovať imidž svojich značiek tak, že im masy neodolajú.

Zaujímavé je, že svetovou jednotkou je firma z malej krajiny, hoci so silnou flámskou pivárskou tradíciou – z Belgicka. Anheuser-Busch InBev vznikla v roku 2008, keď belgická Interbrew prehltla americkú firmu Anheuser-Busch, výrobcu napríklad aj známeho piva Budweiser.

[content type="citation"]

Približne polovicu celosvetovej spotreby piva pokrýva päť veľkých medzinárodných koncernov

[/content]

Koncern celkovo predáva tristo značiek a ročne uvarí približne 353 miliónov hektolitrov.

Zhruba polovicu tohto množstva – 190 miliónov hektolitrov vyrobí ročne dvojka globálneho trhu – SAB Miller. Vznikla spojením juhoafrickej a americkej firmy, patrí jej napríklad legendárny plzeňský pivovar, či na Slovensku značky Topvar a Šariš.

Len o niečo menej – 172 miliónov hektolitrov varí ročne holandský Heineken, majiteľ Zlatého bažanta či Corgoňa, Amstelu alebo českých Krušovíc.

Nasleduje dánsky Carlsberg a potom sú v prvej desiatke s výnimkou kanadského Molson Coord už iba príslušníci pre nás exotických krajín – pivárske koncerny z Číny, Mexika, či Japonska.

Výroba piva na svete mierne stúpa a podľa údajov nemeckej skupiny Barth-Haas dosahuje takmer dve miliardy hektolitrov ročne.

Takmer štvrtina svetového piva sa už vyrobí v Číne, nasledujú USA, Brazília, Rusko a Nemecko. Zaujímavé je, že do prvej desiatky sa zmestili aj Poľsko a Španielsko.

Najviac však spotreba piva stúpa v Afrike a východnej Ázii.

Dvaja kohúti

Na Slovensku si trh s pivom do veľkej miery rozdelili dva koncerny z prvej svetovej trojky. Lídrom je Heineken so svojím pivovarom a jednou z najväčších sladovní v strede Európy v Hurbanove.

Patria mu značky Zlatý bažant, Kelt či Corgoň, na Slovensku predáva aj viacero menších a zahraničných značiek. Podľa údajov Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS) mu patrí viac ako polovica trhu.

Na druhom mieste je SAB Miller s pivovarom vo Veľkom Šariši, druhý v Topoľčanoch skončil výrobu pred štyrmi rokmi.

Okrem slovenských značiek Topvar, Smädný mních a Šariš má v portfóliu aj české značky Pilsner Urquell, Radegast, Kozel alebo nealkoholický Birell.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Čítajte ďalej

Odmietla nosiť podpätky, tak ju vyhodili. V práci vyberá oblečenie šéf

Tesná košeľa či obtiahnutá sukňa. Nepohodlné oblečenie dokáže znížiť produktivitu práce zamestnanca.

Ilustračné foto.

Úrad vlády nakúpil nové autá za 95-tisíc eur

Jedno z nich má slúžiť na zásobovanie hotela Bôrik.

Ilustračné foto.

Zmes z kontaminovaných vajec sa dostala aj do bratislavských hotelov

Viac informácií má poskytnúť ministerstvo pôdohospodárstva.

Ilustračná snímka.

Ponuka vysávačov sa preriedi. Čo to urobí s cenami a trhom

Od septembra sa nebudú môcť vyrábať vysávače s príkonom nad 900 wattov.

Ilustračné foto.

Železničný megatender napadli pre neférové podmienky

Nákup elektrických vlakov pre štátneho dopravcu za 160 miliónov eur posudzuje Úrad pre verejné obstarávanie.

Ilustračné foto.

Kaliňák môže prísť o trhovisko, ak prejde návrh Mostu

Ak zákon prejde, bude elektronické trhovisko dobrovoľné už od novembra. Ministerstvo návrh Mosta-Hídu odmieta.

Robert Kaliňák
Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop