Kraje netušia, ako pre kartel postupovať voči stavbárom

Trnavský a Banskobystrický samosprávny kraj, ako aj Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja, požiadali Úrad pre verejné obstarávanie o stanovisko.

BRATISLAVA. Samosprávne kraje zatiaľ nevedia, ako majú v tendroch na práce postupovať voči stavebným spoločnostiam pre ich účasť na kartelovej dohode.

Či môžu prijímať ich ponuky, alebo ich majú vylučovať. Trnavský a Banskobystrický samosprávny kraj, ako aj Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja (PSK), požiadali Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) o stanovisko, resp. metodické usmernenie v otázke postupu v súťažiach voči dotknutým firmám.

Ďalšie kraje agentúru SITA informovali, že tak neurobili a Trenčiansky kraj odpovedal, že nevie o žiadnom právoplatnom rozhodnutí o zákaze stavebných firiem zúčastňovať sa verejného obstarávania.

"Nakoľko v súčasnosti nie je uzatvorené správne konanie na Úrade pre verejné obstarávanie, ten odpovedal telefonicky, že do ukončenia správneho konania nemôže poskytnúť žiadne údaje a usmernenia týkajúce sa kartelovej kauzy," uviedol hovorca Trnavského kraja Patrik Velšic.

Banskobystrický kraj ani Správa a údržba ciest Prešovského kraja odpovede z úradu nedostali, keďže neuplynula 30-dňová lehota.

ÚVO doteraz nerozhodol o vyčiarknutí firiem, ktoré sa dohodli na cenách v tendri na stavbu časti diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce v roku 2005, zo zoznamu podnikateľov. Malo by sa tak stať do polovice júna a firmám, zapojeným do kartelu, okrem udelenej pokuty hrozí aj zákaz účasti vo verejnom obstarávaní.

Na kartelovej dohode sa podľa Protimonopolného úradu SR podieľali spoločnosti Mota Engil, Strabag, a. s. Praha, Skanska, a. s. Praha (nástupca Skanska DS, a.s.), Doprastav, a. s., Bratislava, Inžinierske stavby, a. s. Košice a Betamont, s. r. o. Zvolen. Spolu majú zaplatiť pokutu takmer 45 mil. eur.

Agentúra regionálneho rozvoja Prešovského kraja momentálne realizuje deväť verejných obstarávaní investičného charakteru pre organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja.

"Uvedené firmy sa neprihlásili do žiadnej z nich. Správa a údržba ciest PSK v súčasnosti realizuje asi desať súťaží na mosty, zosuvy a na riešenie havarijných stavov regionálnych komunikácií," priblížila hovorkyňa Prešovského kraja Veronika Fitzeková.

"Niektoré spomínané firmy sa hlásia do prebiehajúcich súťaží, ktoré realizuje Správa a údržba ciest PSK. Preto čakáme na oficiálne stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie. Zatiaľ máme len zmätočné informácie z rôznych zdrojov, preto budeme postupovať v zmysle usmernenia ÚVO," dodala.

Banskobystrický kraj momentálne organizuje dve súťaže na modernizáciu a rekonštrukciu ciest III. triedy Sucháň - Čebovce a v Opave. Neprezradil, či sa do súťaží zapojili aj firmy s účasťou na karteli.

"Zverejňovanie informácií o prebiehajúcom procese verejného obstarávania je obmedzené zákonom o verejnom obstarávaní. Z uvedeného dôvodu nie je možné zverejniť účastníkov prebiehajúceho procesu verejného obstarávania," zdôvodnil krajský hovorca Miroslav Belička.

Trnavský kraj aktuálne organizuje päť súťaží na stavebné práce. Ide o prvú etapu rekonštrukcie cesty II. triedy v Smoleniciach v dĺžke 1,3 kilometra, obnovu ciest v lokalitách Malý Dunaj, Biela hora a v Sládkovičove, ako aj o rekonštrukciu striech dielní (plaváreň a šatne) v Strednej odbornej škole rozvoja vidieka s vyučovacím jazykom maďarským.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 315
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 141
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 691
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 055
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 220
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 216
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 090
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 984
  9. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 895
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 852

Téma: Medzinárodný menový fond


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.