AKTUALIZOVANÉ 20:10

Vagóny Carga chcú kúpiť dvaja investori, štát si ich prenajme

Štát chce za predaj 12­-tisíc nákladných vagónov získať 217 miliónov eur. Nie je isté, či mu to vyjde.

Štát privatizuje nákladné vozne.(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Štát si bude v elektronickej aukcii vyberať medzi dvoma investormi, ktorí v piatok predložili záväznú ponuku na kúpu väčšinového balíka v Cargo Wagone.

Ide o dcérsku firmu štátneho železničného dopravcu Cargo, na ktorú sa prevedie viac ako 12-­tisíc jeho vagónov, aby si väčšiu časť z nich spätne prenajal. Tento model podľa vlády zabezpečí, že zadlžené Cargo získa peniaze, ktoré potom vráti štátu.

Ešte za prvej Ficovej vlády dostal nákladný dopravca od štátu pôžičku 166 miliónov eur a mal problém ju splácať.

Kto má záujem

Fakty
O privatizácii
  • Jeden z dvoch investorov, ktorý získa majoritu v Cargo Wagone, kúpi od štátneho nákladného dopravcu 12 344 vozňov.
  • Za vozne má zaplatiť zhruba 217 miliónov eur.
  • Štátne Cargo si od Cargo Wagonu prenajme spätne na osem rokov 8218 vozňov.
  • Za prenájom zaplatí po 10,35 eura na deň za každý vozeň. Spolu za osem rokov to bude asi 248 miliónov eur.
  • Rozdiel je 30 miliónov eur.
  • Investor bude musieť zrejme zabezpečiť servis vozňov.

Kto konkrétne predložil ponuku na kúpu dcérskej spoločnosti, Cargo nespresnilo.

Hovorca spoločnosti Slovenská plavba a prístavy Juraj Bohunský v piatok povedal, že sa prihlásili ešte koncom minulého roka.

Záväznú ponuku podľa našich informácií predložila aj švajčiarska firma AAE. Spoločnosť na naše otázky v piatok neodpovedala.

Ponuku na kúpu podielov v dcérskej firme Cargo Wagon napokon nepredložila spoločnosť Express Slovakia.

Banková záruka

Budúci piatok sa má súťažiť o kúpu 66 percent akcií v Cargo Wagone. Minimálna predajná cena, ktorú má investor za tento podiel zaplatiť, je 6,6 milióna eur.

No štát očakáva okamžitý profit najmä z predaja nákladných vozňov. Plán je taký, že za predaj spomínaných zhruba 12-­tisíc vagónov získa 217 miliónov eur. Investori mali v ponukách preukázať, že túto sumu vedia prefinancovať.

„Banková garancia sa však automaticky nerovná kúpnej cene,“ povedal Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky.

Minimálne 30 miliónov

Víťaz tendra bude mať zase istotu, že počas ďalších ôsmich rokov zarobí asi 248 miliónov eur.

Štátny dobravca Cargo si totiž počas ôsmich rokov bude od Cargo Wagonu prenajímať asi 8200 vagónov, ktoré potrebuje. Štát ponúka cenu 10,35 na deň za každý prenajatý vozeň.

Ak by teda investor zaplatil štátu za kúpu vagónov spomínaných 217 miliónov eur, za osem rokov by sa mu vrátila nielen táto suma, ale dostal by aj ďalších 30 miliónov eur navyše.

Okrem 8200 vozňov, ktoré spätne prenájme štátnemu Cargu, mu zostane ešte viac ako štyritisíc vozňov, ktoré mu môžu priniesť takisto nejaký zárobok.

No investor bude musieť zrejme zabezpečiť, aby vozne boli v poriadku.

Nejasnosti pretrvávajú

Nie je však jasné, či investori vedia, ktoré vozne si chce štát spätne prenajať. „Kritériá sú stanovené podľa potrieb z úseku prevádzky,“ povedal v piatok hovorca Carga.

„Celý proces je absolútne neprehľadný. Nie je to nič iné ako skrytá privatizácia,“ povedal Matej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 104
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 844
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 127
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 108
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 032
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 554
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 318
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 804
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 546
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 963

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

BLOG INEKO

Diktatúru či vystúpenie z EÚ už chce menej ľudí

Ľudí odmietajúcich demokraciu či EÚ je stále značná menšina.

Neprehliadnite tiež

Česi si vlani zobrali hypotéky za rekordných vyše osem miliárd eur

K rekordnému záujmu o hypotéky prispeli, podobne ako na Slovensku, nízke úrokové sadzby a priaznivá ekonomická situácia domácností.

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop