AKTUALIZOVANÉ 20:10

Vagóny Carga chcú kúpiť dvaja investori, štát si ich prenajme

Štát chce za predaj 12­-tisíc nákladných vagónov získať 217 miliónov eur. Nie je isté, či mu to vyjde.

Štát privatizuje nákladné vozne.(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Štát si bude v elektronickej aukcii vyberať medzi dvoma investormi, ktorí v piatok predložili záväznú ponuku na kúpu väčšinového balíka v Cargo Wagone.

Ide o dcérsku firmu štátneho železničného dopravcu Cargo, na ktorú sa prevedie viac ako 12-­tisíc jeho vagónov, aby si väčšiu časť z nich spätne prenajal. Tento model podľa vlády zabezpečí, že zadlžené Cargo získa peniaze, ktoré potom vráti štátu.

Ešte za prvej Ficovej vlády dostal nákladný dopravca od štátu pôžičku 166 miliónov eur a mal problém ju splácať.

Kto má záujem

Fakty
O privatizácii
  • Jeden z dvoch investorov, ktorý získa majoritu v Cargo Wagone, kúpi od štátneho nákladného dopravcu 12 344 vozňov.
  • Za vozne má zaplatiť zhruba 217 miliónov eur.
  • Štátne Cargo si od Cargo Wagonu prenajme spätne na osem rokov 8218 vozňov.
  • Za prenájom zaplatí po 10,35 eura na deň za každý vozeň. Spolu za osem rokov to bude asi 248 miliónov eur.
  • Rozdiel je 30 miliónov eur.
  • Investor bude musieť zrejme zabezpečiť servis vozňov.

Kto konkrétne predložil ponuku na kúpu dcérskej spoločnosti, Cargo nespresnilo.

Hovorca spoločnosti Slovenská plavba a prístavy Juraj Bohunský v piatok povedal, že sa prihlásili ešte koncom minulého roka.

Záväznú ponuku podľa našich informácií predložila aj švajčiarska firma AAE. Spoločnosť na naše otázky v piatok neodpovedala.

Ponuku na kúpu podielov v dcérskej firme Cargo Wagon napokon nepredložila spoločnosť Express Slovakia.

Banková záruka

Budúci piatok sa má súťažiť o kúpu 66 percent akcií v Cargo Wagone. Minimálna predajná cena, ktorú má investor za tento podiel zaplatiť, je 6,6 milióna eur.

No štát očakáva okamžitý profit najmä z predaja nákladných vozňov. Plán je taký, že za predaj spomínaných zhruba 12-­tisíc vagónov získa 217 miliónov eur. Investori mali v ponukách preukázať, že túto sumu vedia prefinancovať.

„Banková garancia sa však automaticky nerovná kúpnej cene,“ povedal Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky.

Minimálne 30 miliónov

Víťaz tendra bude mať zase istotu, že počas ďalších ôsmich rokov zarobí asi 248 miliónov eur.

Štátny dobravca Cargo si totiž počas ôsmich rokov bude od Cargo Wagonu prenajímať asi 8200 vagónov, ktoré potrebuje. Štát ponúka cenu 10,35 na deň za každý prenajatý vozeň.

Ak by teda investor zaplatil štátu za kúpu vagónov spomínaných 217 miliónov eur, za osem rokov by sa mu vrátila nielen táto suma, ale dostal by aj ďalších 30 miliónov eur navyše.

Okrem 8200 vozňov, ktoré spätne prenájme štátnemu Cargu, mu zostane ešte viac ako štyritisíc vozňov, ktoré mu môžu priniesť takisto nejaký zárobok.

No investor bude musieť zrejme zabezpečiť, aby vozne boli v poriadku.

Nejasnosti pretrvávajú

Nie je však jasné, či investori vedia, ktoré vozne si chce štát spätne prenajať. „Kritériá sú stanovené podľa potrieb z úseku prevádzky,“ povedal v piatok hovorca Carga.

„Celý proces je absolútne neprehľadný. Nie je to nič iné ako skrytá privatizácia,“ povedal Matej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 250
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 933
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 664
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 760
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 341
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 309
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 5 293
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 865
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 445
  10. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 408

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Brusel vyšetruje dotácie pre Jaguar v Nitre. Môžu Briti odísť?

Európskej komisii sa nepozdávajú 130-miliónové dotácie ani súvisiace investície za pol miliardy eur.

KOMENTÁRE

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Trpezlivosť voličov nemožno skúšať donekonečna.

SVET

Big 6+1: Ako bude vyzerať americká armáda 21. storočia

Chcú získať možnosť rušiť elektromagnetické prostredie.

Neprehliadnite tiež

Cigaretový gigant našiel spôsob, ako vybabrať s nechutnými obalmi

Spoločnosť Philip Morris začala distribuovať puzdrá na cigarety s logom Marlboro.

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.

Vo finančnej gramotnosti sú slovenskí žiaci pod priemerom krajín OECD

V porovnaní s testovaním z roku 2012 slovenskí žiaci zaznamenali významný pokles výkonu.