AKTUALIZOVANÉ 20:10

Vagóny Carga chcú kúpiť dvaja investori, štát si ich prenajme

Štát chce za predaj 12­-tisíc nákladných vagónov získať 217 miliónov eur. Nie je isté, či mu to vyjde.

Štát privatizuje nákladné vozne.(Zdroj: Ilustračné SME - Ján Krošlák)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Štát si bude v elektronickej aukcii vyberať medzi dvoma investormi, ktorí v piatok predložili záväznú ponuku na kúpu väčšinového balíka v Cargo Wagone.

Ide o dcérsku firmu štátneho železničného dopravcu Cargo, na ktorú sa prevedie viac ako 12-­tisíc jeho vagónov, aby si väčšiu časť z nich spätne prenajal. Tento model podľa vlády zabezpečí, že zadlžené Cargo získa peniaze, ktoré potom vráti štátu.

Ešte za prvej Ficovej vlády dostal nákladný dopravca od štátu pôžičku 166 miliónov eur a mal problém ju splácať.

Kto má záujem

Fakty
O privatizácii
  • Jeden z dvoch investorov, ktorý získa majoritu v Cargo Wagone, kúpi od štátneho nákladného dopravcu 12 344 vozňov.
  • Za vozne má zaplatiť zhruba 217 miliónov eur.
  • Štátne Cargo si od Cargo Wagonu prenajme spätne na osem rokov 8218 vozňov.
  • Za prenájom zaplatí po 10,35 eura na deň za každý vozeň. Spolu za osem rokov to bude asi 248 miliónov eur.
  • Rozdiel je 30 miliónov eur.
  • Investor bude musieť zrejme zabezpečiť servis vozňov.

Kto konkrétne predložil ponuku na kúpu dcérskej spoločnosti, Cargo nespresnilo.

Hovorca spoločnosti Slovenská plavba a prístavy Juraj Bohunský v piatok povedal, že sa prihlásili ešte koncom minulého roka.

Záväznú ponuku podľa našich informácií predložila aj švajčiarska firma AAE. Spoločnosť na naše otázky v piatok neodpovedala.

Ponuku na kúpu podielov v dcérskej firme Cargo Wagon napokon nepredložila spoločnosť Express Slovakia.

Banková záruka

Budúci piatok sa má súťažiť o kúpu 66 percent akcií v Cargo Wagone. Minimálna predajná cena, ktorú má investor za tento podiel zaplatiť, je 6,6 milióna eur.

No štát očakáva okamžitý profit najmä z predaja nákladných vozňov. Plán je taký, že za predaj spomínaných zhruba 12-­tisíc vagónov získa 217 miliónov eur. Investori mali v ponukách preukázať, že túto sumu vedia prefinancovať.

„Banková garancia sa však automaticky nerovná kúpnej cene,“ povedal Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva a bývalý poradca expremiérky.

Minimálne 30 miliónov

Víťaz tendra bude mať zase istotu, že počas ďalších ôsmich rokov zarobí asi 248 miliónov eur.

Štátny dobravca Cargo si totiž počas ôsmich rokov bude od Cargo Wagonu prenajímať asi 8200 vagónov, ktoré potrebuje. Štát ponúka cenu 10,35 na deň za každý prenajatý vozeň.

Ak by teda investor zaplatil štátu za kúpu vagónov spomínaných 217 miliónov eur, za osem rokov by sa mu vrátila nielen táto suma, ale dostal by aj ďalších 30 miliónov eur navyše.

Okrem 8200 vozňov, ktoré spätne prenájme štátnemu Cargu, mu zostane ešte viac ako štyritisíc vozňov, ktoré mu môžu priniesť takisto nejaký zárobok.

No investor bude musieť zrejme zabezpečiť, aby vozne boli v poriadku.

Nejasnosti pretrvávajú

Nie je však jasné, či investori vedia, ktoré vozne si chce štát spätne prenajať. „Kritériá sú stanovené podľa potrieb z úseku prevádzky,“ povedal v piatok hovorca Carga.

„Celý proces je absolútne neprehľadný. Nie je to nič iné ako skrytá privatizácia,“ povedal Matej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 530
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 751
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 080
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 635
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 629
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 429
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.