ÚVO môže vymazať firmy zo zoznamu, ak nespĺňajú podmienky

Úrad pre verejné obstarávanie by mal do polovice júna rozhodnúť, či pre kartelovú dohodu vyškrtne stavebné firmy zo zoznamu podnikateľov.

Úrad pre verejné obstarávanie by mal do polovice júna rozhodnúť, či pre kartelovú dohodu vyškrtne stavebné firmy zo zoznamu podnikateľov.

BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) by mal do polovice júna rozhodnúť, či pre kartelovú dohodu vyškrtne príslušné stavebné firmy zo zoznamu podnikateľov.

To by pre ne mohlo znamenať, že sa nebudú môcť zúčastniť verejných obstarávaní počas niekoľkých rokov.

Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca ÚVO Ján Mažgút, úrad môže firmy vyčiarknuť zo zoznamu podnikateľov, ak sa potvrdí, že prestali spĺňať podmienky účasti vo verejnom obstarávaní týkajúce sa osobného postavenia.

Vo verejnom obstarávaní sa podľa zákona môže zúčastniť len ten, komu nebolo v predchádzajúcich troch rokoch preukázané závažné porušenie odborných povinností, ktoré dokáže verejný obstarávateľ a obstarávateľ preukázať.

"Závažné porušenie odborných povinností je najmä účasť na dohode obmedzujúcej súťaž vo verejnom obstarávaní, porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania, za ktoré bola právoplatne uložená pokuta, a iné hrubé porušenie práva alebo hrubé porušenie zmluvných povinností, ktoré možno preukázať konečným rozhodnutím príslušného orgánu verejnej moci," pripomenul Mažgút.

Úrad môže firmu opäť zapísať do zoznamu podnikateľov až po tom, ako odpadne dôvod jej vyčiarknutia.

Na cenovej dohode v tendri na stavbu časti diaľnice D1 Mengusovce - Jánovce v roku 2005 sa podľa Protimonopolného úradu SR (PMÚ) podieľalo šesť stavebných firiem: Mota Engil, Strabag, a.s. Praha, Skanska, a.s. Praha (nástupca Skanska DS, a.s.), Doprastav, a.s., Bratislava, Inžinierske stavby, a.s. Košice a Betamont, s.r.o. Zvolen. Spolu majú zaplatiť pokutu takmer 45 mil. eur.

V lehote splatnosti do 19., resp. 22. apríla uhradila pokutu Skanska a vyše dva týždne po lehote Inžinierske stavby.

Rozhodnutie PMÚ o pokute z októbra 2006 potvrdil Najvyšší súd SR 30. decembra 2013, pričom jeho rozsudok nadobudol účinnosť 20. marca tohto roka.

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS), Slovenská správa ciest i tri samosprávne kraje, resp. ich organizácie požiadali ÚVO o stanovisko, ako majú pre kartel stavbárov postupovať v tendroch voči firmám.

"NDS požiadala o usmernenie pri ďalšom postupe Úrad pre verejné obstarávanie," potvrdil pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

Hoci úrad vo veci ešte nerozhodol, diaľničiari už skôr vylúčili zo štyroch diaľničných súťaží uchádzačov, ktorých členovia sa zapojili do kartelu.

"Prebiehajúce verejné obstarávania štandardne nekomentujeme," odvetil na dôvod tohto postupu Jánošík. NDS podľa neho bude voči firmám pre kartel postupovať v súlade so zákonom.

"V prípade, že verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ vylúči uchádzača z procesu verejného obstarávania, musí toto svoje rozhodnutie odôvodniť," poznamenal Mažgút.

ÚVO podľa hovorcu eviduje žiadosť Správy a údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja týkajúcu sa splnenia podmienok účasti.

V odpovedi poukázal na časť zákona o podmienkach účasti v prípade osobného postavenia. Slovenská správa ciest začiatkom tohto týždňa informovala, že odpoveď úradu nedostala.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 332
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 592
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 012
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 642
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 846
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 577
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 529
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 246
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 236
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 124

Téma: Medzinárodný menový fond


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Nový šéf ÚVO už pozná svoj plat, bude ho dostávať päť rokov

Miroslav Hlivák bude zarábať mesačne zhruba 3 142 eur.

Rezník sa s výmenou personálu v RTVS ponáhľa, plánuje aj prestavbu areálu

Šéf RTVS chce mať nový manažment najneskôr do konca októbra.

Rekordne veľa Slovákov má prácu, nezamestnanosť je najnižšia v histórii

Najviac voľných miest bolo v Bratislavskom kraji, najmenej ich bolo v Košickom kraji.

Thyssenkrupp a Tata Steel sa spoja. V Európe budú dvojkou na oceliarskom trhu

Oba koncerny budú mať 50-percentný podiel v spoločnom podniku, ktorý budú riadiť cez holdingovú spoločnosť.