Prečo ďalšia automobilka nepríde do Košíc?

Investori okrem vzdelávania a chýbajúcich diaľnic kritizujú, že je na Slovensku málo vývojových centier.

Dve z troch automobiliek u nás sú na západe krajiny, jedna na severozápade Slovenska.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ak by automobilový priemysel využil svoj potenciál naplno, prácu by na Slovensku mali ďalšie desaťtisíce ľudí. Chýba mu však prostredie, ktoré by mu to umožnilo. Štát svoju úlohu nezvláda.

BRATISLAVA. Slovenský automobilový priemysel napriek kríze rastie, no ani on už niekoľko rokov nepriniesol významnú investíciu.

Prezident Zväzu automobilového priemyslu a bývalý topmanažér Volkswagenu Jaroslav Holeček tvrdí, že kým sa nevyriešia tri súčasné problémy, ktoré zbrzdili prítok nových automobiliek a ich dodávateľov, ostane to tak napriek záujmu investorov.

„Stále sa tu objavuje záujem automobiliek a hlavne ich dodávateľov,“ hovorí.

Aj Holeček ako prvý problém spomína nedostatok pracovných síl. Podľa neho je spôsobený zlou štruktúrou školstva. „Málo si to uvedomujeme, ale kvalitní ľudia chýbajú, hoci máme 13-percentnú nezamestnanosť,“ tvrdí.

Neprekvapí ani tým, že ako druhý najväčší problém menuje nedokončenú diaľničnú sieť. Menej známy, no podľa Holečka veľmi dôležitý problém je chýbajúca nezávislá vývojová základňa.

Multiplikátor nefunguje

Dôkazom, že schopnosť slovenských automobiliek lákať subdodávateľov nie je využitá, ukazuje aj porovnanie počtu vytvorených pracovných miest u dodávateľov na pracovníka automobilky.

Z vlaňajšej štúdie Ekonomickej univerzity v Bratislave vyplýva, že kým vo svete je tento multiplikátor na úrovni 3,8, na Slovensku jedno miesto vo výrobe automobilov vytvára iba jeden a pol miesta v ďalších domácich odvetviach a firmách.

Zvyšok vstupov sa musí dovážať. Slovenské automobilky tak jedným svojím pracovným miestom vytvárajú vyše dve pracovné miesta u dodávateľov zo zahraničia.

V automobilovom priemysle pracuje na Slovensku 60-tisíc ľudí, ďalších 140-pracovných miest vytvára nepriamo v iných odvetviach.

Prečo diaľnica

Na východ od Žiliny a Banskej Bystrice je podľa Holečka priestor pre dva ďalšie závody na výrobu áut.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 045
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 183
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 371
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 293
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 251
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 929
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 556
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 682
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 151
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 058

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

DOMOV

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov.

KOMENTÁRE

Dni Islamského štátu sú takmer spočítané, ale teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci sa vracajú do Európy.

Neprehliadnite tiež

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne

Rusko považuje novú spoluprácu s OPEC za úspešnú

Všetko naznačuje tomu, že OPEC sa s producentmi mimo kartelu dohodne na predĺžení aktuálnych ťažobných limitov až do marca 2018.

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.