Prečo ďalšia automobilka nepríde do Košíc?

Investori okrem vzdelávania a chýbajúcich diaľnic kritizujú, že je na Slovensku málo vývojových centier.

Dve z troch automobiliek u nás sú na západe krajiny, jedna na severozápade Slovenska.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Ak by automobilový priemysel využil svoj potenciál naplno, prácu by na Slovensku mali ďalšie desaťtisíce ľudí. Chýba mu však prostredie, ktoré by mu to umožnilo. Štát svoju úlohu nezvláda.

BRATISLAVA. Slovenský automobilový priemysel napriek kríze rastie, no ani on už niekoľko rokov nepriniesol významnú investíciu.

Prezident Zväzu automobilového priemyslu a bývalý topmanažér Volkswagenu Jaroslav Holeček tvrdí, že kým sa nevyriešia tri súčasné problémy, ktoré zbrzdili prítok nových automobiliek a ich dodávateľov, ostane to tak napriek záujmu investorov.

„Stále sa tu objavuje záujem automobiliek a hlavne ich dodávateľov,“ hovorí.

Aj Holeček ako prvý problém spomína nedostatok pracovných síl. Podľa neho je spôsobený zlou štruktúrou školstva. „Málo si to uvedomujeme, ale kvalitní ľudia chýbajú, hoci máme 13-percentnú nezamestnanosť,“ tvrdí.

Neprekvapí ani tým, že ako druhý najväčší problém menuje nedokončenú diaľničnú sieť. Menej známy, no podľa Holečka veľmi dôležitý problém je chýbajúca nezávislá vývojová základňa.

Multiplikátor nefunguje

Dôkazom, že schopnosť slovenských automobiliek lákať subdodávateľov nie je využitá, ukazuje aj porovnanie počtu vytvorených pracovných miest u dodávateľov na pracovníka automobilky.

Z vlaňajšej štúdie Ekonomickej univerzity v Bratislave vyplýva, že kým vo svete je tento multiplikátor na úrovni 3,8, na Slovensku jedno miesto vo výrobe automobilov vytvára iba jeden a pol miesta v ďalších domácich odvetviach a firmách.

Zvyšok vstupov sa musí dovážať. Slovenské automobilky tak jedným svojím pracovným miestom vytvárajú vyše dve pracovné miesta u dodávateľov zo zahraničia.

V automobilovom priemysle pracuje na Slovensku 60-tisíc ľudí, ďalších 140-pracovných miest vytvára nepriamo v iných odvetviach.

Prečo diaľnica

Na východ od Žiliny a Banskej Bystrice je podľa Holečka priestor pre dva ďalšie závody na výrobu áut.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 242
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 4 668
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 067
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 572
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 694
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 282
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 242
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 051
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 029
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 973

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Eddy Merckx nevidel na MS poriadne preteky, Slovák mal všetkých pod kontrolou.

KOMENTÁRE

Môže sa ľahko stať, že českú vládu povedie Slovák

Dôvody, pre ktoré by väčšina Čechov mala závidieť Slovákom ich politiku.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by nemali byť prekvapení. Experti už viackrát sterilizácie odmietli.

Neprehliadnite tiež

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.

Rusi sa vyhrážajú, že na budúci rok zablokuje Facebook

Podľa šéfa ruského telekomunikačného úradu Moskva sociálnu sieť zablokuje, ak Facebook nebude v krajine skladovať svoje údaje.