SME
Streda, 19. jún, 2019 | Meniny má Alfréd

Obchvat Žiliny postaví konzorcium okolo Eurovie

Štát podpísal zmluvu na stavbu štvorkilometrovej diaľnice. Víťaz sa k nej dostal po tom, čo najlacnejšieho vyradili zo súťaže pre účasť v karteli.

Nové autostrády pribúdajú na Slovensku len pomaly. Najnovšie štát zazmluvnil stabu diaľnice pri Žiline.Nové autostrády pribúdajú na Slovensku len pomaly. Najnovšie štát zazmluvnil stabu diaľnice pri Žiline.(Zdroj: Ilustračné SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Úsek D3 pri Žiline dlhý 4,3 kilometra postaví konzorcium stavebných firiem Eurovia, Stavby mostov Slovakia a Hochtief.

V pondelok s nimi Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu, v ktorej sa konštatuje, že tento obchvat Žiliny vyjde na 255 miliónov eur bez DPH aj s 10-percentnou rezervou. Cestu majú dokončiť v roku 2017.

Taký je výsledok súťaže, ktorú štátna diaľničná vyhlásila ešte v roku 2013. Najlacnejšie v ňom pritom nebolo spomínané konzorcium, ale spoločnosť Skanska, ktorá núkala obchvat postaviť za 190 miliónov eur bez DPH.

Diaľničiari ju zo súťaže vyradili po tom, ako Najvyšší súd koncom minulého roka skonštatoval, že Skanska podobne ako ďalších 5 stavebných firiem, sa pred deviatimi rokmi zúčastnila na karteli keď si s ostatnými dohadovala cenové ponuky v tendri na výstavbu časti D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami.

Stavebná firma pôvodom zo Švédska sa proti vylúčeniu síce ohradila na Úrade pre verejné obstarávanie, napokon ale údajne svoju námietku stiahla. Tak sa stalo, že cesta zostala voľná pre konzorcium okolo Eurovie.

Nasledovať môže podpis na stavbu časti R2

Diaľnice
O čo sa hrá a kde je problém
  • Pred deviatimi rokmi sa mali spoločnosti Doprastav, Skanska, Strabag, Mota-engil, Inžinierske stavby a Betamont zúčastniť kartelu v tendri na D1 Jánovce - Mengusovce.
  • Najvyšší súd tak rozhodol koncom minulého roka.
  • Národná diaľničná spoločnosť sa rozhodla tieto firmy z tendrov povyraďovať.
  • Úsek D3 Žilina, Strážov -Žilina Brodno dlhý 4,2 km tak postaví Namiesto najlacnejšej Skansky s ponukou 190 mil. eur druhé najlacnejšie konzorcium okolo Eurovie za 255 mil. eur. Po vylúčení pre účasti v karteli sa Skanska síce ohradila ale stiahla svoje námietky späť.
  • Podobne je to pri stavbe 7,9 km rýchlosty medzi Zvolenom, Východ a Pstrušou. Skanska bola najlacnejšia s cenou 74 mil. eur. Vylúčili ju a stiahla svoje námietky proti tomu.
  • Druhé najlacnejšie je konzorcium Corsan-Corviam a Chemkostav s cenou 82 mil. eur.
  • Za nimi nasleduje rovnaké konzorcium okolo Eurovie ako pri D3. Hlási sa s ponukou 109 mil. eur.

Podobne tak bude zrejme bližšie k podpisu aj časť južnej rýchlocesty R2 Zvolen, východ - Pstruša.

Aj tu prišla s najnižšou ponukou znejúcou na 74 miliónov eur práve Skanska. Rovnako ako v prípade spomínanej D3, stiahla námietky proti svojmu vylúčeniu za účasť v karteli.

Druhá najlacnejšia v tendri je skupina stavbárov: Corsan-Corviam a Chemkostav. Neoficiálne sa hovorí o tom, že by mohlo byť z tendra ešte vylúčené. Hneď za nimi je to isté konzorcium ako pri stavbe žilinského obchvatu okolo Eurovie.

Národná diaľničná spoločnosť sa pritom rozhodla účastníkov kartelu vylúčiť zo súťaží bez toho, aby počkala na koniec správneho konania, ktoré v tejto veci vedie Úrad pre verejné obstarávanie.

Ten teraz rieši, či majú byť stavbári usvedčení z kartelu vymazaní z registra firiem, ktoré môžu súťažiť.

Kto môže súťažiť?

S odpoveďou na túto otázku to vôbec nie je jednoduché a ani právnici sa nezhodnú, čo znamená kartel spred deviatich rokoch pre jeho účastníkov v aktuálnych tendroch.

Dnes platí, že do tendrov nemôžu ísť tí, o ktorých sa v posledných troch rokoch rozhodlo, že sa spojili v karteli.

Partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas už dávnejšie tvrdí, že táto dnešná úprava sa netýka kartelov spred júla roku 2008.

Pre ne má platiť, že súťažiť nemôže ten, kto sa za posledných päť rokov zúčastnil kartelu. Pri 9 rokov starom karteli je to už dávno pasé.

Existuje ale aj právny názor, podľa ktorého aj staršiu verziu zákona treba vykladať tak, že 5-ročný zákaz účasti v tendroch začína plynúť odvtedy, kedy je rozhodnutie súdu právoplatné.

Myslí si to partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev. Hovorí, že aj znenie staršej verzie zákona vychádzalo z toho, že zákaz účasti na tendroch začne plynúť od právoplatného rozhodnutia súdu.

Tretí najlacnejší môže stavať tunel

Kartelu sa okrem Skansky mali zúčastniť aj firmy Doprastav, Inžinierske stavby, Mota-Engil, Strabag a Betamont, ktoré by sa mali vyskladať na 45-miliónovú pokutu za kartel. Zatiaľ údajne svoju časť zaplatila iba Skanska a Inžinierske stavby.

Stavbári zrejme stále veria, že štát by mal zákon vykladať tak, že ich z tendrov vyraďovať nemajú. Celú vec teraz rieši na ich podnet aj Ústavný súd.

Kým sa veci pohnú a Úrad pre verejné obstarávanie nevydá svoje stanovisko, môžu si zrejme štátni obstarávatelia vykladať zákony po svojom.

Problém to znamená aktuálne aj pre Doprastav pri jeho plánoch stavať časť D1 pri Žiline s náročným tunelom Višňové. Aj ten chcela síce najlacnejšie stavať Skanska, v spolupráci so Strabagom, no vylúčili zo súťaže. Nebolo to pre kartel.

Ten sa stal dôvodom pre vylúčenie druhej najlacnejšej ponuky od konzorcia Doprastav, Metrostav a Marti Contractors. Úrad pre verejné obstarávanie by mal mať na stole námietku proti vylúčeniu kartelistu a teda aj celého konzorcia.

Na zákazku tak siaha spoločnosť Impregilo a firma Dúha vo vlastníctve podnikateľa Miroslava Remetu, ktorý chcel svojho času kúpiť Novácke chemické závody. Za úsek s tunelom pýtajú 409 miliónov eur.

Ponuka od Skansky a Strabagu znela na 338 miliónov eur a druhá najlacnejšia vychádzala o vyše 40 miliónov eur drahšie.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pod Vinicou - Perspektívne bývanie v Novom Meste
  2. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  3. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  4. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  5. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy
  6. Keď ide o kožu
  7. Potešte vášho otca kvalitným čítaním
  8. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu
  9. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu?
  10. ​​​​​​​Bratislavský kraj reformuje stredné školstvo
  1. OMV poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  2. Tenisový turnaj o pohár dekana SvF STU 2019
  3. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  4. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  6. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  7. Založenie spoločnosti s.r.o. je výhodnejšie v ČR ako v SR
  8. Pod Vinicou - Perspektívne bývanie v Novom Meste
  9. Noerr has done it again!
  10. Is golf merely a game for the cream of society?
  1. Ak miestnosť vonia novotou, buďte opatrní 15 265
  2. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 14 762
  3. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 13 844
  4. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu? 12 841
  5. Potešte vášho otca kvalitným čítaním 9 747
  6. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 6 017
  7. Výlet do minulosti: Černobyľ a tajomné mesto Pripiať 5 506
  8. Ako správne pripraviť džem či marmeládu? 3 849
  9. Mobil ako peňaženku využíva čoraz viac ľudí 3 013
  10. ​​​​​​​Bratislavský kraj reformuje stredné školstvo 2 149

Hlavné správy zo Sme.sk

Malajzijské lietadlo zostrelili Rusi a klamali. Teraz ich stíhajú za vraždu

Let MH17 zostrelil ruský protilietadlový systém BUK.

Zostrelené holandské lietadlo nad Ukrajinou. Takmer 300 ľudí sa stalo obeťami vojenského konfliktu v tejto oblasti.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Fico hádže Čaputovej granát

Táto riziková existencia bola trikrát premiérom.

Komentátor SME Peter Schutz.
Peter Sagan s kolegami z tímu Bora-Hansgrohe v priebehu 4. etapy Okolo Švajčiarska 2019.
Píše Samuel Jezný - Fórum

Je čas zrušiť Te Deum

Inaugurácia by nemala pripomínať korunovácie.

Prezidentka SR Zuzana Čaputová počas ekumenickej bohoslužby Te Deum v katedrále sv. Martina v rámci svojej inaugurácie.

Neprehliadnite tiež

Kompetencie orgánov úradnej kontroly potravín sa majú rozšíriť

Poslanci posunuli do druhého čítania novelu zákona o potravinách.

Ilustračné foto

Úradom nebude treba predkladať ďalšie potvrdenia a výpisy

Celkovo ide o jedenásť potvrdení a výpisov.

(ilustračné foto)

Firmy pracujúce s chladiarenskými plynmi čakajú zmeny

Zmeny sa dotknú vedenia evidencie vývozcov, dovozcov a distribútorov týchto látok.

Ilustračné foto.

Z Košíc letia charterové linky počas leta do deviatich krajín

Novinkou je sezónna pravidelná linka do cyperskej Larnaky.

Letisko Košice.