SME
Utorok, 1. december, 2020 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Volkswagen môže na pár hodín stopnúť výrobu

Odborári dali vedeniu čas na dohodu o platoch do štvrtka. Ak k dohode nedospejú, hrozí štrajk.

Odbory sa nevedia s vedením automobilky zhodnúť, koľko by mali zamestnanci zarábať.Odbory sa nevedia s vedením automobilky zhodnúť, koľko by mali zamestnanci zarábať. (Zdroj: FOTO SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Takmer 10-­tisíc zamestnancov Volkswagenu môže vo štvrtok ochromiť výrobu v bratislavskom závode.

Hrozia tým ich odboroví zástupcovia, v pondelok vedeniu oficiálne oznámili, že od štvrtka chystajú štrajk.

Zamestnancom sa nepozdáva predstava manažmentu, ako budú vyzerať platy vo fabrike.

„Oslovil som vedenie, dostali naše ponuky. Majú čas vyjadriť sa do štvrtka,“ povedal odborový predák Zoroslav Smolinský.

Detaily časovo neobmedzeného štrajku nespresnil. Povráva sa, že jeho prvá vlna pozajtra nepresiahne päť hodín.

V úvode kolektívneho vyjednávania pred pár týždňami odbory očakávali, že zamestnancom stúpnu platy takmer o sedem percent. Vedenie malo navrhnúť pokles o štyri percentá. Ako sa k platom stavajú odborári dnes, nehovoria.

Volkswagen tvrdí, že dohodu dosiahli v 19 z 20 bodov vyjednávania. „Atraktívnu ponuku spoločnosti zvýšiť reálne mzdy o päť percent a pritom stráviť menej času v práci, odbory odmietli,“ reagoval hovorca Volkswagenu Vladimír Machalík.

Zamestnanci by si mali odpracovať hodiny, čo im v minulosti preplatili, ale neodrobili ich. Automobilka tak postupovala, lebo potrebuje čo najflexibilnejšie reagovať na dopyt na trhu.

Stratégia a taktika?

Ak k štrajku vo Volkswagene dôjde, bol by to podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu Jaroslava Holečka u nás prvý štrajk v automobilke.

Fakty
VW u nás
  • zamestnáva 9400 ľudí,
  • vyrába VW Touareg, Audi Q7, VW up! a e-up!, Seat Mii, Škoda Citigo, karosérie Porsche Cayenne,
  • vlani vyrobil 426-­tisíc áut,
  • v roku 2013 dosiahol zisk pred zdanením vo výške 176 mil. eur.

Reči o štrajku sú podľa neho bežné v rámci kolektívneho vyjednávania.

„Súvisia so stratégiou a taktikou kolektívneho vyjednávania,“ povedal Holeček.

Smolinský upozorňuje, že odbory prvýkrát dospeli do štádia, keď sa rozhodli vedeniu štrajk podľa zákonov dopredu avizovať.

Nikdy sa to nestalo napríklad v automobilke Kia. Jej zamestnanci sa tento rok dohodli s vedením na raste základných miezd asi o štyri percentá.

Pár hodín neuškodí

Vo Volkswagene je priemerná mzda v hrubom 1 686 eur. Z troch tunajších automobiliek vyrába najviac, vyše 400-tisíc áut ročne.

Preto je aj Volkswagen dôležitý pre našu ekonomiku, sieť jeho subdodávateľov nevynímajúc. Ak by sa jeho zamestnanci s vedením do štvrtka nedohodli a pásy by sa na päť hodín zastavili, nič zásadné by sa nestalo.

„To je skôr symbolický štart štrajku, päť hodín výroby sa iste dá dohnať,“ hovorí ekonóm ČSOB Marek Gábriš.

Problém by bol, keby sa pásy automobilky zastavili na niekoľko týždňov. „Samotný priemysel tvorí v štruktúre hrubého domáceho produktu asi štvrtinu. Jeho dva hlavné piliere sú automobilový a elektrotechnický priemysel,“ dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  2. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  3. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  1. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  2. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  3. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  4. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  5. Novinka medzi prefabrikátmi
  6. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  7. 3D virtuálne prechádzky pozdĺž maďarsko-slovenských hraníc
  8. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  9. The future of M&A in Europe
  10. Prvé zamestnanie: 3 veci, na ktoré by ste nemali zabudnúť
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 34 695
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 15 407
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 407
  4. Aká je chémia vôní 11 134
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 318
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 766
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 667
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 251
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 714
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 852
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Haščáka dobehla Gorila, šéfa Penty obvinili z korupcie

V sídle finančnej skupiny zasahovali desiatky policajtov.

Jaroslav Haščák v sprievode kukláčov pred Digital parkom.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Haščák sa Gorily nezbavil, dnes už to potvrdzuje aj NAKA

Bolo by skôr prekvapivé, ak by Božie mlyny nezachytili Pentu.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Richard Sulík (SaS).
Zadržaný Jaroslav Haščák.

Neprehliadnite tiež

Rozpočtový schodok Česka dosiahol v novembri rekord

Tohtoročný rozpočet pôvodne počítal s deficitom 40 miliárd Kč.

Český premiér Andrej Babiš.

NDS vyhlásili súťaž na vybudovanie nového mýtneho systému

Lehota realizácie zákazky za približne 60 miliónov je rozdelená do dvoch etáp.

Ilustračné foto.

Talianska ekonomika sa zotavila, rast bol však oproti odhadu horší

Talianska ekonomika vystúpila z technickej recesie.

Prázdne ulice nočného Milána.

Francúzsky trh s autami zrejme klesne na 45-ročné minimum

V novembri sa vo Francúzsku predalo o 27 percent menej áut než v rovnakom mesiaci minulého roka.

Ilustračné foto.