Volkswagen môže na pár hodín stopnúť výrobu

Odborári dali vedeniu čas na dohodu o platoch do štvrtka. Ak k dohode nedospejú, hrozí štrajk.

Odbory sa nevedia s vedením automobilky zhodnúť, koľko by mali zamestnanci zarábať.(Zdroj: FOTO SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Takmer 10-­tisíc zamestnancov Volkswagenu môže vo štvrtok ochromiť výrobu v bratislavskom závode.

Hrozia tým ich odboroví zástupcovia, v pondelok vedeniu oficiálne oznámili, že od štvrtka chystajú štrajk.

Zamestnancom sa nepozdáva predstava manažmentu, ako budú vyzerať platy vo fabrike.

„Oslovil som vedenie, dostali naše ponuky. Majú čas vyjadriť sa do štvrtka,“ povedal odborový predák Zoroslav Smolinský.

Detaily časovo neobmedzeného štrajku nespresnil. Povráva sa, že jeho prvá vlna pozajtra nepresiahne päť hodín.

V úvode kolektívneho vyjednávania pred pár týždňami odbory očakávali, že zamestnancom stúpnu platy takmer o sedem percent. Vedenie malo navrhnúť pokles o štyri percentá. Ako sa k platom stavajú odborári dnes, nehovoria.

Volkswagen tvrdí, že dohodu dosiahli v 19 z 20 bodov vyjednávania. „Atraktívnu ponuku spoločnosti zvýšiť reálne mzdy o päť percent a pritom stráviť menej času v práci, odbory odmietli,“ reagoval hovorca Volkswagenu Vladimír Machalík.

Zamestnanci by si mali odpracovať hodiny, čo im v minulosti preplatili, ale neodrobili ich. Automobilka tak postupovala, lebo potrebuje čo najflexibilnejšie reagovať na dopyt na trhu.

Stratégia a taktika?

Ak k štrajku vo Volkswagene dôjde, bol by to podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu Jaroslava Holečka u nás prvý štrajk v automobilke.

Fakty
VW u nás
  • zamestnáva 9400 ľudí,
  • vyrába VW Touareg, Audi Q7, VW up! a e-up!, Seat Mii, Škoda Citigo, karosérie Porsche Cayenne,
  • vlani vyrobil 426-­tisíc áut,
  • v roku 2013 dosiahol zisk pred zdanením vo výške 176 mil. eur.

Reči o štrajku sú podľa neho bežné v rámci kolektívneho vyjednávania.

„Súvisia so stratégiou a taktikou kolektívneho vyjednávania,“ povedal Holeček.

Smolinský upozorňuje, že odbory prvýkrát dospeli do štádia, keď sa rozhodli vedeniu štrajk podľa zákonov dopredu avizovať.

Nikdy sa to nestalo napríklad v automobilke Kia. Jej zamestnanci sa tento rok dohodli s vedením na raste základných miezd asi o štyri percentá.

Pár hodín neuškodí

Vo Volkswagene je priemerná mzda v hrubom 1 686 eur. Z troch tunajších automobiliek vyrába najviac, vyše 400-tisíc áut ročne.

Preto je aj Volkswagen dôležitý pre našu ekonomiku, sieť jeho subdodávateľov nevynímajúc. Ak by sa jeho zamestnanci s vedením do štvrtka nedohodli a pásy by sa na päť hodín zastavili, nič zásadné by sa nestalo.

„To je skôr symbolický štart štrajku, päť hodín výroby sa iste dá dohnať,“ hovorí ekonóm ČSOB Marek Gábriš.

Problém by bol, keby sa pásy automobilky zastavili na niekoľko týždňov. „Samotný priemysel tvorí v štruktúre hrubého domáceho produktu asi štvrtinu. Jeho dva hlavné piliere sú automobilový a elektrotechnický priemysel,“ dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 9 368
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 453
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 612
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 387
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 003
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 557
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 830
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 092
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 574
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 550

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Golfoval viac, tweetoval najviac (píše Ben Cunningham)

Trump má po 100 dňoch vlády 44-percentnú popularitu. Sad!

KOMENTÁRE

Z celého sveta: Ako sa karikaturisti smiali z Donalda Trumpa

Karikatúry Trumpa z celého sveta.

PLUS

Najmladší pivovar na Slovensku má rozlohu dvojizbového bytu

Najmenší, ale najdlhšie budovaný.

Neprehliadnite tiež

Dopyt po starších bytoch v okrajových častiach Bratislavy stúpol

Jednotková cena starších bytov v Bratislave sa znížila.

Otcovia dostanú po narodení dieťaťa platené voľno. Koľko bude trvať?

Voľno pre otcov sa snaží presadiť Európska komisia, už o ňom hovorí aj premiér Fico.

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop