Volkswagen môže na pár hodín stopnúť výrobu

Odborári dali vedeniu čas na dohodu o platoch do štvrtka. Ak k dohode nedospejú, hrozí štrajk.

Odbory sa nevedia s vedením automobilky zhodnúť, koľko by mali zamestnanci zarábať.(Zdroj: FOTO SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Takmer 10-­tisíc zamestnancov Volkswagenu môže vo štvrtok ochromiť výrobu v bratislavskom závode.

Hrozia tým ich odboroví zástupcovia, v pondelok vedeniu oficiálne oznámili, že od štvrtka chystajú štrajk.

Zamestnancom sa nepozdáva predstava manažmentu, ako budú vyzerať platy vo fabrike.

„Oslovil som vedenie, dostali naše ponuky. Majú čas vyjadriť sa do štvrtka,“ povedal odborový predák Zoroslav Smolinský.

Detaily časovo neobmedzeného štrajku nespresnil. Povráva sa, že jeho prvá vlna pozajtra nepresiahne päť hodín.

V úvode kolektívneho vyjednávania pred pár týždňami odbory očakávali, že zamestnancom stúpnu platy takmer o sedem percent. Vedenie malo navrhnúť pokles o štyri percentá. Ako sa k platom stavajú odborári dnes, nehovoria.

Volkswagen tvrdí, že dohodu dosiahli v 19 z 20 bodov vyjednávania. „Atraktívnu ponuku spoločnosti zvýšiť reálne mzdy o päť percent a pritom stráviť menej času v práci, odbory odmietli,“ reagoval hovorca Volkswagenu Vladimír Machalík.

Zamestnanci by si mali odpracovať hodiny, čo im v minulosti preplatili, ale neodrobili ich. Automobilka tak postupovala, lebo potrebuje čo najflexibilnejšie reagovať na dopyt na trhu.

Stratégia a taktika?

Ak k štrajku vo Volkswagene dôjde, bol by to podľa prezidenta Zväzu automobilového priemyslu Jaroslava Holečka u nás prvý štrajk v automobilke.

Fakty
VW u nás
  • zamestnáva 9400 ľudí,
  • vyrába VW Touareg, Audi Q7, VW up! a e-up!, Seat Mii, Škoda Citigo, karosérie Porsche Cayenne,
  • vlani vyrobil 426-­tisíc áut,
  • v roku 2013 dosiahol zisk pred zdanením vo výške 176 mil. eur.

Reči o štrajku sú podľa neho bežné v rámci kolektívneho vyjednávania.

„Súvisia so stratégiou a taktikou kolektívneho vyjednávania,“ povedal Holeček.

Smolinský upozorňuje, že odbory prvýkrát dospeli do štádia, keď sa rozhodli vedeniu štrajk podľa zákonov dopredu avizovať.

Nikdy sa to nestalo napríklad v automobilke Kia. Jej zamestnanci sa tento rok dohodli s vedením na raste základných miezd asi o štyri percentá.

Pár hodín neuškodí

Vo Volkswagene je priemerná mzda v hrubom 1 686 eur. Z troch tunajších automobiliek vyrába najviac, vyše 400-tisíc áut ročne.

Preto je aj Volkswagen dôležitý pre našu ekonomiku, sieť jeho subdodávateľov nevynímajúc. Ak by sa jeho zamestnanci s vedením do štvrtka nedohodli a pásy by sa na päť hodín zastavili, nič zásadné by sa nestalo.

„To je skôr symbolický štart štrajku, päť hodín výroby sa iste dá dohnať,“ hovorí ekonóm ČSOB Marek Gábriš.

Problém by bol, keby sa pásy automobilky zastavili na niekoľko týždňov. „Samotný priemysel tvorí v štruktúre hrubého domáceho produktu asi štvrtinu. Jeho dva hlavné piliere sú automobilový a elektrotechnický priemysel,“ dodal.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 095
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 982
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 883
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 610
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 090
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 059
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 984
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 597
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 151
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 690

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

DOMOV

Čižnár robí okolo rozpustenia kotlebovcov tajnosti

Návrh na zrušenie ĽSNS podala Generálna prokuratúra koncom mája.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.