Brusel chce obmedziť spotrebu nákladných áut a autobusov

Nové technológie môžu podľa únie znížiť emisie CO2 z nových ťažkých úžitkových vozidiel približne o tretinu.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

BRUSEL. Nákladné autá, autobusy a autokary budú mať podľa novej stratégie, ktorú dnes prijala Európska komisia (EK), menšiu spotrebu paliva a nižšie emisie oxidu uhličitého (CO2).

Komisia pripomenula, že ťažké úžitkové vozidlá sú zodpovedné približne za jednu štvrtinu emisií CO2 z cestnej dopravy v EÚ. Bez prijatia opatrení by emisie z tohto typu vozidiel v období rokov 2030 až 2050 zostali približne na súčasných neudržateľných úrovniach.

Spotreba má klesnúť

"Prijali sme ďalšie kroky na zníženie emisií z cestnej dopravy. Najprv sme regulovali osobné autá a dodávky a dostavili sa výsledky: emisie sa znížili, znečistenie ovzdušia je na ústupe a inovačnejšie vozidlá s nižšou spotrebou paliva sú dnes dostupné pre spotrebiteľov. Preto sa teraz zameriavame na nákladné autá a autobusy," uviedla v tejto súvislosti eurokomisárka pre oblasť klímy Connie Hedegaardová.

Nové opatrenia podľa komisárky povedú časom k zníženiu emisií CO2 aj z týchto vozidiel, ušetria peniaze prevádzkovateľov a zredukujú závislosť EÚ od dovozu ropy.

Dnes prijatá stratégia je prvou, ktorá sa na úrovni EÚ zaoberá emisiami z ťažkých úžitkových vozidiel.

Stratégia sa zameriava na krátkodobé opatrenia, ktorých cieľom je potvrdzovanie, hlásenie a monitorovanie emisií z týchto áut.

Stanovia limity

Doteraz bolo náročné porovnávať ťažké úžitkové vozidlá, a to najmä z dôvodu, že dostupné modely a veľkosti nákladných áut sa do značnej miery líšia v dôsledku ich výrazného prispôsobovania potrebám trhu a zároveň sa vyrábajú v oveľa menších množstvách ako osobné autá a dodávky.

Komisia preto vyvinula nástroj počítačovej simulácie (VECTO) na meranie emisií CO2 z nových vozidiel. S podporou tohto nástroja má EK v úmysle predložiť na budúci rok legislatívne návrhy, podľa ktorých by sa museli emisie CO2 z nových ťažkých úžitkových vozidiel potvrdzovať, hlásiť a monitorovať.

V strednodobom horizonte bude najzrejmejšou možnosťou stanoviť záväzné obmedzenia priemerných emisií CO2 z novo zaevidovaných ťažkých úžitkových vozidiel, ako je to už praxou v prípade osobných áut a dodávok.

Zo štúdií uskutočnených v rámci prípravy stratégie vyplýva, že najmodernejšími technológiami sa môže dosiahnuť nákladovo efektívne zníženie emisií CO2 z nových ťažkých úžitkových vozidiel najmenej o 30 %.

Emisie z nových ťažkých úžitkových vozidiel predstavujú asi štvrtinu emisií z cestnej dopravy a 5 % celkových emisií skleníkových plynov v EÚ.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 159
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 126
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 109
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 073
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 062
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 956
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 437
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 168
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 433
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 199

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

Neprehliadnite tiež

Bývalý partner J&T sa cez Swan blíži aj k verejným IT zákazkám

Swan sa spojí s operátorom Benestra, investičná skupina Martina Fedora bude mať v novom podniku polovičný podiel.

Doprava a logistika

Firmy chcú uľahčiť kamionistom prejazd Európou, tlačia na spoločné mýto

Európska komisia pripravuje reformu. Predstaviť ju chce v najbližších dňoch

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.