SME
Nedeľa, 1. august, 2021 | Meniny má BožidaraKrížovkyKrížovky

PPP diaľnica sa vracia pri Bratislave, štát už hľadá poradcu

Súkromné diaľnice sa v minulosti extrémne predražovali. Štát teraz vyberá toho, kto postráži cenu pri Bratislave.

Severný obchvat Banskej Bystrice tiež stavali tak, že ho dnes štát spláca súkromníkovi.Severný obchvat Banskej Bystrice tiež stavali tak, že ho dnes štát spláca súkromníkovi. (Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Súkromné diaľnice sa v minulosti extrémne predražovali. Štát teraz vyberá toho, kto postráži cenu PPP diaľnic pri Bratislave.

BRATISLAVA. Víťaz súťaže o to, kto bude radiť štátu pri najbližších diaľničných PPP projektoch, získa od štátu kontrakt za približne šesť miliónov eur. Napriek tomu je tento tender v brandži mimoriadne sledovaný.

V konečnom dôsledku totiž ovplyvní objednávky štátu za možno až štyri miliardy eur a a postupnými splátkami diaľnice ovplyvní verejné financie na tridsať rokov.

Poradca pre PPP radí, ako stavebné firmy vyberať, aké podmienky im nastaviť či aké diaľničné skúsenosti by mal vyvolený PPP stavbár mať.

Hrá sa o obchvat Bratislavy a časť južnej R7.

Už v úvode poradcovského tendra má štát problém. Úrad pre verejné obstarávanie dostal námietku od Advokátskej kancelárie Michal Mandzák, ktorá v podmienkach súťaže vidí diskrimináciu niektorých záujemcov.

Prekáža jej napríklad, že štát vyžaduje od súťažiacich referenciu na finančné poradenstvo pri PPP, no berie len skúsenosť z práce pre objednávateľa, nie pre dodávateľa - stavebné firmy.

dialnice-web.jpg

Trikrát PPP

PPP u nás
  • Stavebné náklady na plánované súkromné diaľnice v okolí Bratislavy sa odhadujú na 1,5 miliardy eur.
  • Pri PPP sa súkromníkovi spláca nielen stavba diaľnice, ale aj úvery na ňu a údržba cesty či jej obvykle 30-­ročná prevádzka.
  • Jediný PPP projekt, ktorý sa u nás dostaval, je R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami vrátane obchvatu Banskej Bystrice. Stavba asi 51 kilometrov cesty stála necelých 900 miliónov eur. Celková cena projektu sa však šplhala k štyrom miliardám eur.
  • Prvý balík PPP, ktorý bol neskôr zrušený, poskladala prvá vláda Roberta Fica zo 75 km diaľnice D1. Zadala ich stavať konzorciu, v ktorom boli aj Doprastav s Váhostavom s cenou 9 mld. eur.
  • Tretí balík PPP bol tiež neskôr zrušený. Tvorilo ho 30 km diaľnice okolo Žiliny. Zákazku získalo konzorcium okolo firmy Hochtief s cenou 8,5 miliardy eur.

Bližší pohľad na podmienky poradcovania zasa núti spomenúť si na PPP tendre, ktoré sa na Slovensku rozbiehali v minulosti.

Vyhodnotené boli tri, ale napokon sa reálne postavila iba jedna z týchto diaľnic. Zvyšné dve zrušila vláda Ivety Radičovej s vysvetlením, že sú predražené.

Ministerstvo dopravy žiada od budúcich poradcov skúsenosť s troma PPP projektmi, z ktorých aspoň jeden musel dospieť k úspešnej zmluve. Dnes očakáva obálky od záujemcov.

Znamená to, že ak firmy prihlásia referenciu aj z dvoch tendrov, ktoré štát neskôr vyhodnotil ako pre neho nevýhodné, v aktuálnej súťaži sa im to zoberie ako riadna kvalifikácia pre ďalšiu prácu pre štát.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček hodnotí podmienky ako prísne a primerané veľkosti projektu.

Napríklad každá skúsenosť, ktorú pýtajú, sa má týkať PPP projektov v hodnote najmenej 500 miliónov eur.

Keďže ich žiada tri, dokopy je to 1,5 miliardy, čo je približne toľko, koľko sa odhaduje cena stavby D4 a R7 dokopy.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C3EKW na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M3EKW na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  3. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  4. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  7. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  2. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  3. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  5. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  6. Nepodceňujte rozmiestnenie zásuviek a vypínačov
  7. Hrotka: Sporiteľne ťahajú za kratší koniec. Musíme reagovať
  8. Slováci čoraz viac nakupujú pivo vo vratných fľašiach
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 860
  2. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 697
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 4 048
  4. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 3 665
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 452
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 339
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 263
  8. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 171
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 3 163
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 038
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Medzi uhynutými rybali boli aj generačné ryby.

Inšpekcia životného prostredia aj polícia ekologickú katastrofu riešia.


30. júl
Martina Hrašnová.

Sledujte 9. deň olympiády minútu po minúte.


Sportnet 6 h
Martin Huba.

Na Detskej univerzite Komenského prednášal o kultivovanosti.


30. júl
Ilustračné foto

Nikto z českých politikov neodpovedal.


27. júl

Neprehliadnite tiež

Pracovníci zostavujú plávajúce člny so solárnymi panelmi v priehradnej nádrži Lac des Toules vo švajčiarskom Bourg-Saint-Pierre 8. októbra 2019.

Doterajšie kroky v oblasti klímy boli často kritizované ako príliš pomalé.


TASR 16 h
Martine Sanspicheová drží husacie pečene na trhovisku vo francúzskom Toulouse. Metóda používaná pri ich výrobe je veľmi kritizovaná, preto startup Gourmey prichádza s novým riešením.

Metódy používané pri výrobe vyvolávajú vo svete čoraz väčšie znepokojenie.


TASR 17 h
Minister práce Milan Krajniak.

Ministerstvo práce predložilo materiál do medzirezortného pripomienkového konania.


TASR 19 h
Povinne poistený živnostník platí odvody, aj keď sa mu nedarí.

Minimálnej penzii sa možno vyhnúť.


30. júl