Výroba autobusov sa presúva do lacnejších krajín

V Poľsku už vyrábajú MAN, Volvo i Scania, ďalšie stovky pracovných miest idú do Turecka

Nových autobusov treba stále menej po celej Európe.(Zdroj: ARCHÍV SME)

Trh s autobusmi klesá, znižujú sa aj ceny a vybavenosť autobusov. Viacerí výrobcovia presunuli fabriky do Poľska alebo Turecka. Volkswagen získal po MANe aj Scaniu, očakáva sa konsolidácia ich výroby.

MNÍCHOV - BRATISLAVA. Nemecký výrobca nákladných áut a autobusov MAN sa rozhodol zasiahnuť do svojej stratovej autobusovej divízie. Presúva výrobu autobusov Neoplan zo saského Plauenu v bývalej NDR do Turecka. Od marca budúceho roka sa budú vyrábať v hlavnom meste Ankare.

V Plauene sa vyrábajú diaľkové a regionálne autobusy. Pred časom sa tam produkovali aj poschodové mestské autobusy pre nemecké hlavné mesto Berlín.

Továreň v Plauene zatvoria a o miesto príde 420 zamestnancov plauenského závodu. Dostanú však pracovné ponuky v 35 kilometrov vzdialenom Zwickau, kde sa montujú automobily Volkswagen. Vedenie MANu, ktorý je dcérou koncernu Volkswagen, o tom informovalo dnes v Mníchove.

Autobusy nelákajú

Člen správnej rady MAN Anders Nielsen uviedol, že sa rozhodnutie o preložení produkcie prijímalo vedeniu veľmi ťažko, ale výrobcom autobusov sa teraz nedarí v celej Európe.

Podľa neho musí byť výrobná sieť efektívnejšia, pretože vlani sa na rozdiel od výroby nákladných áut dostala ešte hlbšie do červených čísel. Vlani prerobila 64 miliónov eur a iba za prvý štvrťrok 2014 pribudol mínus za ďalších 24 miliónov eur.

Dopyt po autobusoch v Európe je na historickom minime, objednáva sa najmä menej autobusov s luxusným vybavením. Dcéra Volkswagenu počíta aj tento rok s poklesom predaja Neoplanov.

Zúrivosť v Sasku

Podľa internetového portálu arcor.de bola nálada na stretnutí zamestnancov s vedením podniku agresívna. "Vládli zúrivosť a šok, pretože rozhodnutie bolo pre nich prekvapením," tvrdí Stefan Kademann z miestnej pobočky odborov IG Metall.

MAN čaká v najbližších rokoch ďalšia konsolidácia potom, čo Volkswagen získal rozhodujúci podiel vo švédskom konkurentovi Scania, ktorý tiež vyrába luxusné autobusy. Predpokladá sa, že časť výroby sa spojí, aby sa zvýšila efektivita.

Produkciu preložilo v posledných rokoch do lacnejších krajín už viacero výrobcov. Volvo napríklad vlani zavrelo svoj závod vo švédskom Saeffle a presunulo výrobu do poľskej Wroclawi, kde časť autobusov vyrábala už predtým. O prácu pritom prišlo tristo pracovníkov. Ako dôvody Volvo uviedlo klesajúci dopyt a ceny autobusov.

Volvo otvorilo svoj závod v Poľsku už v roku 1996 a neskôr doň stiahla montáž autobusov z Fínska, Rakúska a Francúzska. Vlani nasledoval švédsky závod. Celkovo vo Wroclawi pracuje pre Volvo vyše 1500 ľudí.

Poľsko sa postupne stalo centrom výroby autobusov v Európe. MAN tam podľa portálu gtai.de vyrobí vyše 1500 kusov ročne, Volvo a miestny producent Solaris vyše tisíc a ďalších päťsto Scania. Okrem Solarisu vyrábajú ostatní hlavne na vývoz. Poľsko patrí medzi najväčších výrobcov autobusov v Európe spolu s Nemeckom, Švédskom a Francúzskom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 901
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 791
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 799
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 479
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 393
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 611
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 3 937
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 735
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 083
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 847

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

Blog prezidenta SZĽH

Silné reči o Slovane v KHL hokej nespasia

Spor Lintner vs. Krajči ukázal, aké zbytočné sú silné reči veľkých chlapcov.

EKONOMIKA

Do Ameriky a späť sa dá letieť za menej ako 150 eur

Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Neprehliadnite tiež

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Šéf liberálov Richard Sulík sa stretol s ministrom financií Petrom Kažimírom. Investičnú výnimku z ústavnej dlhovej brzdy však odmietol.

Potravinárska komora tvrdí, že máme dosť potravín podobným tým z EÚ-15

Na slovenský trh sa podľa Fica dovážajú aj niektoré potraviny druhej, horšej kategórie. Premiér tak reagoval na nedávne zistenia Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka.

Väčšina Slovákov podporuje vznik Energetickej únie

Tretina respondentov si myslí, že cieľom s najvyššou prioritou v rámci Energetickej únie by mala byť ochrana životného prostredia.

Nedostatok vyškolených pracovníkov rastie, firmy to núti zvyšovať platy

Nedostatok pracovnej sily sa prejavuje práve v raste personálnych nákladov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop