SME
Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Výroba autobusov sa presúva do lacnejších krajín

V Poľsku už vyrábajú MAN, Volvo i Scania, ďalšie stovky pracovných miest idú do Turecka

Nových autobusov treba stále menej po celej Európe.Nových autobusov treba stále menej po celej Európe. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Trh s autobusmi klesá, znižujú sa aj ceny a vybavenosť autobusov. Viacerí výrobcovia presunuli fabriky do Poľska alebo Turecka. Volkswagen získal po MANe aj Scaniu, očakáva sa konsolidácia ich výroby.

MNÍCHOV - BRATISLAVA. Nemecký výrobca nákladných áut a autobusov MAN sa rozhodol zasiahnuť do svojej stratovej autobusovej divízie. Presúva výrobu autobusov Neoplan zo saského Plauenu v bývalej NDR do Turecka. Od marca budúceho roka sa budú vyrábať v hlavnom meste Ankare.

V Plauene sa vyrábajú diaľkové a regionálne autobusy. Pred časom sa tam produkovali aj poschodové mestské autobusy pre nemecké hlavné mesto Berlín.

Skryť Vypnúť reklamu

Továreň v Plauene zatvoria a o miesto príde 420 zamestnancov plauenského závodu. Dostanú však pracovné ponuky v 35 kilometrov vzdialenom Zwickau, kde sa montujú automobily Volkswagen. Vedenie MANu, ktorý je dcérou koncernu Volkswagen, o tom informovalo dnes v Mníchove.

Autobusy nelákajú

Člen správnej rady MAN Anders Nielsen uviedol, že sa rozhodnutie o preložení produkcie prijímalo vedeniu veľmi ťažko, ale výrobcom autobusov sa teraz nedarí v celej Európe.

Podľa neho musí byť výrobná sieť efektívnejšia, pretože vlani sa na rozdiel od výroby nákladných áut dostala ešte hlbšie do červených čísel. Vlani prerobila 64 miliónov eur a iba za prvý štvrťrok 2014 pribudol mínus za ďalších 24 miliónov eur.

Dopyt po autobusoch v Európe je na historickom minime, objednáva sa najmä menej autobusov s luxusným vybavením. Dcéra Volkswagenu počíta aj tento rok s poklesom predaja Neoplanov.

Skryť Vypnúť reklamu

Zúrivosť v Sasku

Podľa internetového portálu arcor.de bola nálada na stretnutí zamestnancov s vedením podniku agresívna. "Vládli zúrivosť a šok, pretože rozhodnutie bolo pre nich prekvapením," tvrdí Stefan Kademann z miestnej pobočky odborov IG Metall.

MAN čaká v najbližších rokoch ďalšia konsolidácia potom, čo Volkswagen získal rozhodujúci podiel vo švédskom konkurentovi Scania, ktorý tiež vyrába luxusné autobusy. Predpokladá sa, že časť výroby sa spojí, aby sa zvýšila efektivita.

Produkciu preložilo v posledných rokoch do lacnejších krajín už viacero výrobcov. Volvo napríklad vlani zavrelo svoj závod vo švédskom Saeffle a presunulo výrobu do poľskej Wroclawi, kde časť autobusov vyrábala už predtým. O prácu pritom prišlo tristo pracovníkov. Ako dôvody Volvo uviedlo klesajúci dopyt a ceny autobusov.

Skryť Vypnúť reklamu

Volvo otvorilo svoj závod v Poľsku už v roku 1996 a neskôr doň stiahla montáž autobusov z Fínska, Rakúska a Francúzska. Vlani nasledoval švédsky závod. Celkovo vo Wroclawi pracuje pre Volvo vyše 1500 ľudí.

Poľsko sa postupne stalo centrom výroby autobusov v Európe. MAN tam podľa portálu gtai.de vyrobí vyše 1500 kusov ročne, Volvo a miestny producent Solaris vyše tisíc a ďalších päťsto Scania. Okrem Solarisu vyrábajú ostatní hlavne na vývoz. Poľsko patrí medzi najväčších výrobcov autobusov v Európe spolu s Nemeckom, Švédskom a Francúzskom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  2. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  3. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  4. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  5. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  7. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  1. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  2. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  5. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  6. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  7. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  8. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  9. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  10. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 388
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 065
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 700
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 622
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 568
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 453
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 251
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 154
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 2 533
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 2 392
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rory Sabbatini.

Golfistovo tetovanie vyvoláva otázky, vraví expert na extrémizmus.


a 1 ďalší 2 h
Emma Zapletalová.

Sledujte 10. deň olympiády minútu po minúte.


Sportnet 15 h
Dole vodou so Samom Marcom

Pandémia sa raz skončí. Čo bude potom?


22 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Firmy evidujú pokles zásob aj primárnych produktov.


TASR 8m

Rokovania o dofinancovaní zo štátneho rozpočtu stále pokračujú.


SITA 28m
Väčšinový akcionár spoločnosti TMR Igor Rattaj.

Podnikanie TMR ovplyvnili protipandemické obmedzenia.


TASR 1 h
Štátny tajomník na ministerstve hospodárstva Ján Oravec.

Ministerstvo práce podľa štátneho tajomníka predkladá zmeny bez predchádzajúcej dohody.


SITA 1 h