SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Výroba autobusov sa presúva do lacnejších krajín

V Poľsku už vyrábajú MAN, Volvo i Scania, ďalšie stovky pracovných miest idú do Turecka

Nových autobusov treba stále menej po celej Európe.Nových autobusov treba stále menej po celej Európe. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Trh s autobusmi klesá, znižujú sa aj ceny a vybavenosť autobusov. Viacerí výrobcovia presunuli fabriky do Poľska alebo Turecka. Volkswagen získal po MANe aj Scaniu, očakáva sa konsolidácia ich výroby.

MNÍCHOV - BRATISLAVA. Nemecký výrobca nákladných áut a autobusov MAN sa rozhodol zasiahnuť do svojej stratovej autobusovej divízie. Presúva výrobu autobusov Neoplan zo saského Plauenu v bývalej NDR do Turecka. Od marca budúceho roka sa budú vyrábať v hlavnom meste Ankare.

V Plauene sa vyrábajú diaľkové a regionálne autobusy. Pred časom sa tam produkovali aj poschodové mestské autobusy pre nemecké hlavné mesto Berlín.

Skryť Vypnúť reklamu

Továreň v Plauene zatvoria a o miesto príde 420 zamestnancov plauenského závodu. Dostanú však pracovné ponuky v 35 kilometrov vzdialenom Zwickau, kde sa montujú automobily Volkswagen. Vedenie MANu, ktorý je dcérou koncernu Volkswagen, o tom informovalo dnes v Mníchove.

Autobusy nelákajú

Člen správnej rady MAN Anders Nielsen uviedol, že sa rozhodnutie o preložení produkcie prijímalo vedeniu veľmi ťažko, ale výrobcom autobusov sa teraz nedarí v celej Európe.

Podľa neho musí byť výrobná sieť efektívnejšia, pretože vlani sa na rozdiel od výroby nákladných áut dostala ešte hlbšie do červených čísel. Vlani prerobila 64 miliónov eur a iba za prvý štvrťrok 2014 pribudol mínus za ďalších 24 miliónov eur.

Dopyt po autobusoch v Európe je na historickom minime, objednáva sa najmä menej autobusov s luxusným vybavením. Dcéra Volkswagenu počíta aj tento rok s poklesom predaja Neoplanov.

Skryť Vypnúť reklamu

Zúrivosť v Sasku

Podľa internetového portálu arcor.de bola nálada na stretnutí zamestnancov s vedením podniku agresívna. "Vládli zúrivosť a šok, pretože rozhodnutie bolo pre nich prekvapením," tvrdí Stefan Kademann z miestnej pobočky odborov IG Metall.

MAN čaká v najbližších rokoch ďalšia konsolidácia potom, čo Volkswagen získal rozhodujúci podiel vo švédskom konkurentovi Scania, ktorý tiež vyrába luxusné autobusy. Predpokladá sa, že časť výroby sa spojí, aby sa zvýšila efektivita.

Produkciu preložilo v posledných rokoch do lacnejších krajín už viacero výrobcov. Volvo napríklad vlani zavrelo svoj závod vo švédskom Saeffle a presunulo výrobu do poľskej Wroclawi, kde časť autobusov vyrábala už predtým. O prácu pritom prišlo tristo pracovníkov. Ako dôvody Volvo uviedlo klesajúci dopyt a ceny autobusov.

Skryť Vypnúť reklamu

Volvo otvorilo svoj závod v Poľsku už v roku 1996 a neskôr doň stiahla montáž autobusov z Fínska, Rakúska a Francúzska. Vlani nasledoval švédsky závod. Celkovo vo Wroclawi pracuje pre Volvo vyše 1500 ľudí.

Poľsko sa postupne stalo centrom výroby autobusov v Európe. MAN tam podľa portálu gtai.de vyrobí vyše 1500 kusov ročne, Volvo a miestny producent Solaris vyše tisíc a ďalších päťsto Scania. Okrem Solarisu vyrábajú ostatní hlavne na vývoz. Poľsko patrí medzi najväčších výrobcov autobusov v Európe spolu s Nemeckom, Švédskom a Francúzskom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 087
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 427
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 464
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 798
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 096
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 12 560
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 197
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 719
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 358
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 526
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Turecko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Nemecko
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Plošne testovanie na Covid-19.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Z tohto už Fico neutečie

Fico je svojim ľuďom verný za každých okolností.

Peter Tkačenko

Koronavírus na Slovensku: Matovič ponúka zdravotníkom mimoriadne odmeny (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Rozpočtová rada odhaduje deficit pod ôsmimi percentami výkonu ekonomiky

Rada zverejnila najnovší odhad vývoja verejných financií.

Novým šéfom RRZ je Ján Tóth