NOVA namieta tender na prevoz mŕtvol

Hnutie NOVA má podozrenie, že tender bol šitý na mieru jednému uchádzačovi, poukazuje na jednu zo súťažných podmienok, ktorú podľa nich spĺňa len jedna firma.

BRATISLAVA. Hnutie NOVA má podozrenie, že tender na prepravu mŕtvych tiel, ktorý vyhlásil začiatkom mája Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, je šitý na mieru konkrétnemu uchádzačovi.

Podľa nezaradenej poslankyne Jany Žitňanskej je jedna zo súťažných podmienok diskriminačná, nakoľko ju spĺňa len jedna spoločnosť.

Kritizovaná podmienka hovorí o tom, že uchádzač už v minulosti musel zrealizovať aspoň tri zákazy, každú v minimálnej hodnote aspoň 90-tisíc eur bez DPH, predmetom ktorých bolo poskytnutie dopravných služieb.

Žitňanská pritom podotýka, že v Bratislavskom kraji pôsobí aspoň 20 firiem, ktoré sa takouto činnosťou zaoberajú a mohli by sa do tendra zapojiť, ak by tam nebola spomínaná podmienka.

Zákazka za 448-tisíc

Úrad túto službu obstaráva aj pre Univerzitnú nemocnicu Bratislava (UNB).

Predmetom zákazky je zabezpečenie prepravy mŕtvych z miesta úmrtia na výkon pitvy v rámci Bratislavského samosprávneho kraja a prevoz mŕtvych z UNB do chladiacich zariadení v hlavnom meste. Jej predpokladaná hodnota je 448-tisíc eur bez DPH, suma je prepočítaná na štyri roky.

"Pri takto nastavených podmienkach vychádza cena za jeden prevoz na 75 eur, čo je dvojnásobok ceny bežného prevozu pohrebnou službou," skonštatovala Žitňanská s tým, že pri riadnej súťaži by UNB mohla ušetriť polovicu nákladov, čo je 200-tisíc eur.

NOVA vyzvala ministerku zdravotníctva Zuzanu Zvolenskú, aby skontrolovala tender v Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) a UNB, zasadila sa o vyškrtnutie tejto podmienky zo súťažných podkladov a zabezpečila transparentnú súťaž, do ktorej sa budú môcť prihlásiť viaceré spoločnosti a nielen jedna.

"Ak to pani ministerka zdravotníctva neurobí, bude to dôkaz, že jej takýto cynický biznis aj cez mŕtvoly neprekáža," povedala nezaradená poslankyňa.

Argumenty úradu a nemocnice

Úrad sa bráni. Jeho hovorkyňa Soňa Valášiková tvrdí, že postupovali v rámci stanovenia podmienok účasti týkajúcich sa technickej alebo odbornej spôsobilosti nediskriminačne a v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.

Podmienky sú podľa ÚDZS stanovené primerane, a to vzhľadom na rozsah 448-tisícovej zákazky.

"Stanovením podmienok v tomto rozsahu úrad má za cieľ výber kvalitného a dostatočne skúseného poskytovateľa služieb obdobného charakteru, ako je predmet zákazky," uviedla Valášiková, pričom dodala, že spôsob prepravy je špecifikovaný dostatočne široko a umožňuje zapojenie sa subjektov z celého Slovenska.

Úrad zároveň informoval, že plánuje ďalšie tendre na prevoz mŕtvych, ktoré sa budú realizovať po jednotlivých krajoch. Finančný limit zákazky však bude nižší.

"Pôjde o zadávanie podlimitných zákaziek, čo sú zákazky do 200 tisíc eur bez DPH," informovala Valášiková.

Univerzitná nemocnica v reakcii na tvrdenia hnutia NOVA pripomína, že tender vyhlásil ÚDZS a týka sa celého Bratislavského kraja.

"UNB sa ostro ohradzuje voči obvineniam, ktoré zazneli na tlačovej besede. Považuje ich za vykonštruované a zavádzajúce," reagovala hovorkyňa nemocnice Petra Stano-Maťašovská.

Rezort zdravotníctva odkázal, že podmienky tendra preverí na stretnutí s odbornými zástupcami všetkých zúčastnených strán.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 213
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 313
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 138
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 625
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 856
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 190
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 115
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 111
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 061
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 936

Téma: Zdravotné poisťovne


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.