AKTUALIZOVANÉ 19:27

Obchodná vojna s Ruskom by náš rast len spomalila

Pokles by sme nepocítili tak tvrdo ako finančnú krízu v rokoch 2008 a 2009.

Robert Fico a Vladimir Putin sa v Moskve stretli v roku 2009.(Zdroj: ARCHÍV SITA/AP)

Slovenskú ekonomiku by sankcie naozaj mohli stáť polovicu rastu HDP. Ani zďaleka by sme to nepocítili tak, ako finančnú krízu v rokoch 2008 a 2009.

Agentúrnu správu sme o 19:27 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Dosahy obchodnej vojny medzi Európskou úniou a Ruskom by Slovensko pocítilo, no nemali by byť zďaleka také tvrdé ako začiatok finančnej krízy na prelome rokov 2008 a 2009.

Slovenská ekonomika vtedy klesla takmer o tri percentá. Keďže by to teraz postihlo len malú časť nášho exportu, rast slovenskej ekonomiky by sa len spomalil.

Aj premiér Robert Fico v posledných dňoch viackrát odhadol, že rast nášho HDP by sa pri zavedení najtvrdších sankcií proti Rusku spomalil na polovicu.

Sme závislí od Západu

Fakty
Čo by nás stála obchodná vojna
  • export do Ruska (autá, súčiastky, vagóny, stroje, elektronika– 2,5 mld. € ročne
  • dovoz ropy, plynu a incý surovín z iných krajín
  • príjmy z pobytov ruských turistov v Tatrách a kúpeľoch
  • spomalenie rastu v západnej Európe

Okrem výpadku exportu by sa obmedzenie vzťahov zrejme odrazilo na zastavení prílevu ruských turistov do tatranských hotelov či slovenských kúpeľov.

Slovenská ekonomika je však závislá najmä od západných trhov. Aj aktuálny rast hospodárstva prichádza vďaka automobilkám, ktoré ťažia z oživenia dopytu po autách v Nemecku, vo Veľkej Británii, Francúzsku alebo v Číne.

Na západe predávajú aj všetci dôležití slovenskí producenti elektrotechniky, papierne či oceliarne.

Autá, vagóny, stroje

Do Ruska vlani Slovensko vyviezlo tovar za dva a pol miliardy eur, čo sú len štyri percentá všetkého vývozu. Bolo to zhruba o štvrtinu viac ako v posledných rokoch. Súviselo to s oživením ruskej ekonomiky a dopytom po autách.

Na východ vyváža najmä žilinská Kia. Do Ruska putuje 20 percent jej výroby – zhruba 65-tisíc áut ročne.

Pre bratislavský Volkswagen nie je ruský trh kľúčový, no krajina patrí medzi desať jeho najväčších odberateľov.

V Košiciach má aj špeciálny závod, kde sa vyrobené autá čiastočne rozoberú, aby sa do Ruska vyviezli ako súčiastky a tam sa zmontujú. Automobilka tak šetrí na cle.

Okrem áut sa do Ruska vyvážajú najmä železničné vagóny z popradskej Tatravagónky. Významnú časť jej výroby tvorí spoločný podnik s Ruskými štátnymi železnicami.

Do Ruska smeruje až 80 percent výroby z Popradu a novootvorenej zlievarne v Prakovciach. Tatravagónka na ňu vlani dostala štátnu pomoc za desať miliónov eur.

Ropu a plyn zo západu

Dovoz z Ruska je výrazne vyšší. Tvorí viac ako šesť miliárd eur, desatinu všetkých dovozov. Prichádza odtiaľ najmä ropa a zemný plyn, ale aj jadrové palivo, železná ruda, ďalšie suroviny a chemikálie.

Tento dovoz by sa v prípade obchodnej vojny musel nahradiť z iných zdrojov. Pri rope by to nebolo ťažké, možno ju totiž vďaka ropovodu Adria dovážať aj z arabských krajín.

Veľkú časť slovenského trhu okrem toho môžu zásobovať rakúska rafinéria OMV pri Viedni alebo české a poľské rafinérie, napojené na dodávky zo západu.

Horšie je to so zemným plynom. Slovensko síce možno vďaka reverznému chodu plynovodu Eustream zásobovať aj zo západu, no aj tam prúdi ruský plyn, ibaže nie cez Ukrajinu, ale plynovodom Nordstream cez Baltské more.

Ak by sa zastavil aj ten, v Európe by bol nedostatok plynu, kým by sa naštartoval dovoz z USA a zvýšila ťažba v Británii a Nórsku. Slovensko by zrejme muselo istý čas vyžiť zo zásobníkov.

Bolestivejšie by však sankcie pocítilo Rusko. Polovica jeho štátneho rozpočtu pochádza z vývozu energií.

Pomalšie so škodami

Robert Fico nezverejnil analýzu Európskej komisie, podľa ktorej by Slovensko prišlo zavedením sankcií proti Rusku približne o percento výkonu ekonomiky.

To rádovo zodpovedá situácii, keby slovenský priemysel prišiel o export v hodnote viac ako dve miliardy eur ročne a ďalšie straty by vznikli poklesom turistiky a spomalením ekonomiky pre drahšie energie.

Fico to interpretuje ako obrovské škody. Odôvodňuje tým nechuť dať sa dotlačiť k obchodnej vojne s Ruskom.

„Strata by nemala závažnejší dosah na slovenskú ekonomiku ako celok, ale citeľne by postihla niekoľko veľkých podnikov,“ myslí si riaditeľ Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku Alexander Duleba.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 629
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 621
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 567
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 614
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 177
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 825
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 873
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 290
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 961
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 481

Téma: Kríza na Ukrajine


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenku za menej ako sto eur.

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop