AKTUALIZOVANÉ 19:27

Obchodná vojna s Ruskom by náš rast len spomalila

Pokles by sme nepocítili tak tvrdo ako finančnú krízu v rokoch 2008 a 2009.

Robert Fico a Vladimir Putin sa v Moskve stretli v roku 2009.(Zdroj: ARCHÍV SITA/AP)

Slovenskú ekonomiku by sankcie naozaj mohli stáť polovicu rastu HDP. Ani zďaleka by sme to nepocítili tak, ako finančnú krízu v rokoch 2008 a 2009.

Agentúrnu správu sme o 19:27 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Dosahy obchodnej vojny medzi Európskou úniou a Ruskom by Slovensko pocítilo, no nemali by byť zďaleka také tvrdé ako začiatok finančnej krízy na prelome rokov 2008 a 2009.

Slovenská ekonomika vtedy klesla takmer o tri percentá. Keďže by to teraz postihlo len malú časť nášho exportu, rast slovenskej ekonomiky by sa len spomalil.

Aj premiér Robert Fico v posledných dňoch viackrát odhadol, že rast nášho HDP by sa pri zavedení najtvrdších sankcií proti Rusku spomalil na polovicu.

Sme závislí od Západu

Fakty
Čo by nás stála obchodná vojna
  • export do Ruska (autá, súčiastky, vagóny, stroje, elektronika– 2,5 mld. € ročne
  • dovoz ropy, plynu a incý surovín z iných krajín
  • príjmy z pobytov ruských turistov v Tatrách a kúpeľoch
  • spomalenie rastu v západnej Európe

Okrem výpadku exportu by sa obmedzenie vzťahov zrejme odrazilo na zastavení prílevu ruských turistov do tatranských hotelov či slovenských kúpeľov.

Slovenská ekonomika je však závislá najmä od západných trhov. Aj aktuálny rast hospodárstva prichádza vďaka automobilkám, ktoré ťažia z oživenia dopytu po autách v Nemecku, vo Veľkej Británii, Francúzsku alebo v Číne.

Na západe predávajú aj všetci dôležití slovenskí producenti elektrotechniky, papierne či oceliarne.

Autá, vagóny, stroje

Do Ruska vlani Slovensko vyviezlo tovar za dva a pol miliardy eur, čo sú len štyri percentá všetkého vývozu. Bolo to zhruba o štvrtinu viac ako v posledných rokoch. Súviselo to s oživením ruskej ekonomiky a dopytom po autách.

Na východ vyváža najmä žilinská Kia. Do Ruska putuje 20 percent jej výroby – zhruba 65-tisíc áut ročne.

Pre bratislavský Volkswagen nie je ruský trh kľúčový, no krajina patrí medzi desať jeho najväčších odberateľov.

V Košiciach má aj špeciálny závod, kde sa vyrobené autá čiastočne rozoberú, aby sa do Ruska vyviezli ako súčiastky a tam sa zmontujú. Automobilka tak šetrí na cle.

Okrem áut sa do Ruska vyvážajú najmä železničné vagóny z popradskej Tatravagónky. Významnú časť jej výroby tvorí spoločný podnik s Ruskými štátnymi železnicami.

Do Ruska smeruje až 80 percent výroby z Popradu a novootvorenej zlievarne v Prakovciach. Tatravagónka na ňu vlani dostala štátnu pomoc za desať miliónov eur.

Ropu a plyn zo západu

Dovoz z Ruska je výrazne vyšší. Tvorí viac ako šesť miliárd eur, desatinu všetkých dovozov. Prichádza odtiaľ najmä ropa a zemný plyn, ale aj jadrové palivo, železná ruda, ďalšie suroviny a chemikálie.

Tento dovoz by sa v prípade obchodnej vojny musel nahradiť z iných zdrojov. Pri rope by to nebolo ťažké, možno ju totiž vďaka ropovodu Adria dovážať aj z arabských krajín.

Veľkú časť slovenského trhu okrem toho môžu zásobovať rakúska rafinéria OMV pri Viedni alebo české a poľské rafinérie, napojené na dodávky zo západu.

Horšie je to so zemným plynom. Slovensko síce možno vďaka reverznému chodu plynovodu Eustream zásobovať aj zo západu, no aj tam prúdi ruský plyn, ibaže nie cez Ukrajinu, ale plynovodom Nordstream cez Baltské more.

Ak by sa zastavil aj ten, v Európe by bol nedostatok plynu, kým by sa naštartoval dovoz z USA a zvýšila ťažba v Británii a Nórsku. Slovensko by zrejme muselo istý čas vyžiť zo zásobníkov.

Bolestivejšie by však sankcie pocítilo Rusko. Polovica jeho štátneho rozpočtu pochádza z vývozu energií.

Pomalšie so škodami

Robert Fico nezverejnil analýzu Európskej komisie, podľa ktorej by Slovensko prišlo zavedením sankcií proti Rusku približne o percento výkonu ekonomiky.

To rádovo zodpovedá situácii, keby slovenský priemysel prišiel o export v hodnote viac ako dve miliardy eur ročne a ďalšie straty by vznikli poklesom turistiky a spomalením ekonomiky pre drahšie energie.

Fico to interpretuje ako obrovské škody. Odôvodňuje tým nechuť dať sa dotlačiť k obchodnej vojne s Ruskom.

„Strata by nemala závažnejší dosah na slovenskú ekonomiku ako celok, ale citeľne by postihla niekoľko veľkých podnikov,“ myslí si riaditeľ Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku Alexander Duleba.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 949
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 079
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 032
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 535
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 634
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 302
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 271
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 054
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 025
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 939

Téma: Koaličná kríza SNS a SMER (2017)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Medzinárodný menový fond, Kríza na Ukrajine

Hlavné správy zo Sme.sk

BRATISLAVA

Predvolebná diskusia SME: Ako vidia Bratislavu Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý

Kam by mal Bratislavský samosprávny kraj smerovať? Sledujte SME Naživo.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

KOMENTÁRE

Sulík vie, že z týchto rečí rastú preferencie

V SaS by nemali byť prekvapení. Experti už viackrát sterilizácie odmietli.

Neprehliadnite tiež

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.

Qatar Airways si objednali šesť Boeingov a prevezmú štyri Airbusy

Letecká spoločnosť má vo svojej flotile 200 lietadiel vrátane takmer 100 strojov Boeing.