O kúpu štátnych vagónov môže zabojovať aj jediná firma

Do konca mája očakávajú štátne železnice ponuky od záujemcov o kúpu podielov vo firme, do ktorej preradí svoje vagóny. Ak príde viac než jedna ponuka, bude aukcia.

Nákladné vagóny štátnej firmy má spravovať súkromník.(Zdroj: Ilustračné SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Štátny nákladný železničný prepravca Cargo presunie všetky svoje vagóny do dcérskej firmy a v nej potom súkromník odkúpi majoritný podiel.

Takéto plány na ozdravenie zadlženej štátnej firmy už dlhšiu dobu prezentuje ministerstvo dopravy aj samotná štátna firma. Celá transakcia sa jej ale odďaľuje a komplikuje.

Najnovšie platí, že ak sa s ponukou o podiely prihlási Cargu viac ako jeden záujemca do konca mája, potom zorganizuje štát elektronickú aukciu, aby určila víťaza.

Čakajú čo povie trh

Súkromník v štátnej firme
Čo sa má diať
  • Do dcérskej firmy Cargo Wagon sa presunie asi 12 700 vagónov.
  • 66-percentný podiel vo firme sa predá súkromníkovi.
  • Štát očakáva príjem asi 200 mil. eur.
  • Cargo si bude musieť zhruba 8200 vagónov prenajímať naspäť v cene 10,35 eur za vozeň na jeden deň. Ročne tak môže zaplatiť približne 30 mil. eur.

Cargo cez svojho hovorcu Martina Halandu odkázalo, že to neznamená, že by očakávali iba jedného záujemcu. Má ísť iba o technickú informáciu.

"Koľko napokon dostaneme ponúk závisí od investorov a nie od nás, aukcia má zmysel pri dvoch a viacerých ponukach, pri jednej nie," vysvetľuje Halanda.

To, že firma nerobí rovno elektronickú aukciu ale ráta aj s možnosťou, že sa jej prihlási iba jedna ponuka by však korešpondovalo s tým, o čom sa šepká na trhu.

Záujemcovia vraj majú problém zohnať na transakciu od bánk potrebnú hotovosť.

S výnimkou jedného. Má ním byť Slovenská plavba a prístavy. Aj tu ale údajne jej financujúca banka žiada odplatou za podporu záujemcu o podiely prísľub, že samotné Cargo jej vyplatí staré úvery, ktoré banke dlhuje.

Malo by ísť o Tatra banku. Tá sa k veci nevyjadrila, keďže ide o bankové tajomstvo.

Nevedno ani koľko banke štátna firma dlhuje. Isté je to, že nákladný železničný prepravca za sebou vlečie dlhy vo výške niekoľko sto miliónov eur.

Prebiehajúci tender nekomentuje ani Slovenská plavba a prístavy.

Prídu zahraničné ponuky?

Okrem nej sú stále v hre aj ďalší záujemcovia. Skloňuje sa Eco-Invest podnikateľa Milana Fiľa, ale aj zahraničné firmy ako je švajčiarska AAE či francúzske Nacco.

Predloženie ponuky od zahraničných hráčov je vraj pre nastavenie podmienok tendra prinajmenšom otázne.

Víťaz tendra by mal prevziať 66-percentný podiel vo firme Cargo Wagon, na ktorú sa prevedie vyše 12-tisíc vagónov. Z nich viac než 8-tisíc si bude musieť štátne Cargo spätne prenajímať.

Súkromník má vstúpiť aj do ďalšej dcéry Carga. Ide o Cargo Intermodal, ktorá sa má venovať prekládke tovarov. V tomto prípade sa predaj podielov naťahuje ešte viac.

"Výber investora neukončíme skôr ako v septembri tohto roka. K posunu sme pristúpili opäť na základe žiadosti potenciálnych investorov o dodatočné podklady a z dôvodu zložitosti celej transakcie," povedal Halanda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 207
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 950
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 876
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 680
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 236
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 100
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 637
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 452
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 756
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 739

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce mať euro do roku 2025 v 27 krajinách Únie

Projekt chcú uskutočniť členovia Komisie Valdis Dombrovskis a Pierre Moscovici.

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.

Štát mení cestovný poriadok, z Bratislavy do Košíc to bude trvať menej

Upravený cestovný poriadok začne platiť od nedele 11. júna.