O kúpu štátnych vagónov môže zabojovať aj jediná firma

Do konca mája očakávajú štátne železnice ponuky od záujemcov o kúpu podielov vo firme, do ktorej preradí svoje vagóny. Ak príde viac než jedna ponuka, bude aukcia.

Nákladné vagóny štátnej firmy má spravovať súkromník.(Zdroj: Ilustračné SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Štátny nákladný železničný prepravca Cargo presunie všetky svoje vagóny do dcérskej firmy a v nej potom súkromník odkúpi majoritný podiel.

Takéto plány na ozdravenie zadlženej štátnej firmy už dlhšiu dobu prezentuje ministerstvo dopravy aj samotná štátna firma. Celá transakcia sa jej ale odďaľuje a komplikuje.

Najnovšie platí, že ak sa s ponukou o podiely prihlási Cargu viac ako jeden záujemca do konca mája, potom zorganizuje štát elektronickú aukciu, aby určila víťaza.

Čakajú čo povie trh

Súkromník v štátnej firme
Čo sa má diať
  • Do dcérskej firmy Cargo Wagon sa presunie asi 12 700 vagónov.
  • 66-percentný podiel vo firme sa predá súkromníkovi.
  • Štát očakáva príjem asi 200 mil. eur.
  • Cargo si bude musieť zhruba 8200 vagónov prenajímať naspäť v cene 10,35 eur za vozeň na jeden deň. Ročne tak môže zaplatiť približne 30 mil. eur.

Cargo cez svojho hovorcu Martina Halandu odkázalo, že to neznamená, že by očakávali iba jedného záujemcu. Má ísť iba o technickú informáciu.

"Koľko napokon dostaneme ponúk závisí od investorov a nie od nás, aukcia má zmysel pri dvoch a viacerých ponukach, pri jednej nie," vysvetľuje Halanda.

To, že firma nerobí rovno elektronickú aukciu ale ráta aj s možnosťou, že sa jej prihlási iba jedna ponuka by však korešpondovalo s tým, o čom sa šepká na trhu.

Záujemcovia vraj majú problém zohnať na transakciu od bánk potrebnú hotovosť.

S výnimkou jedného. Má ním byť Slovenská plavba a prístavy. Aj tu ale údajne jej financujúca banka žiada odplatou za podporu záujemcu o podiely prísľub, že samotné Cargo jej vyplatí staré úvery, ktoré banke dlhuje.

Malo by ísť o Tatra banku. Tá sa k veci nevyjadrila, keďže ide o bankové tajomstvo.

Nevedno ani koľko banke štátna firma dlhuje. Isté je to, že nákladný železničný prepravca za sebou vlečie dlhy vo výške niekoľko sto miliónov eur.

Prebiehajúci tender nekomentuje ani Slovenská plavba a prístavy.

Prídu zahraničné ponuky?

Okrem nej sú stále v hre aj ďalší záujemcovia. Skloňuje sa Eco-Invest podnikateľa Milana Fiľa, ale aj zahraničné firmy ako je švajčiarska AAE či francúzske Nacco.

Predloženie ponuky od zahraničných hráčov je vraj pre nastavenie podmienok tendra prinajmenšom otázne.

Víťaz tendra by mal prevziať 66-percentný podiel vo firme Cargo Wagon, na ktorú sa prevedie vyše 12-tisíc vagónov. Z nich viac než 8-tisíc si bude musieť štátne Cargo spätne prenajímať.

Súkromník má vstúpiť aj do ďalšej dcéry Carga. Ide o Cargo Intermodal, ktorá sa má venovať prekládke tovarov. V tomto prípade sa predaj podielov naťahuje ešte viac.

"Výber investora neukončíme skôr ako v septembri tohto roka. K posunu sme pristúpili opäť na základe žiadosti potenciálnych investorov o dodatočné podklady a z dôvodu zložitosti celej transakcie," povedal Halanda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 997
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 118
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 853
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 025
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 808
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 956
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 506
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 169
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 206

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Na letisku v Kráľovej prerušili prevádzku, na plochu vnikol bager

Incident na malom letisku 35 kilometrov od hlavného mesta pravdepodobne súvisí so sporom o pôdu.

Voľné ruky pre ministra Druckera už neplatia

Premiér Fico kritizoval šetriace opatrenia vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.

Nakupovať pôdu na Slovensku zrejme budú môcť aj cudzinci

Ministerstvo chce predložiť návrh novely o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop