10 ROKOV V EÚ - KORUNA A EURO

Pozrite si, kde by dnes bola koruna bez eura

Analýza nášho prechodu na euro. Výhodou je istota a sila meny, nevýhodou netrafený kurz.

Rozhodnutie o konverznom kurze prispelo k rastu našej nezamestnanosti. Nielen preto, že silná mena predražila naše ceny v zahraničí.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - JÁN KROŠLÁK)

Čiernou škvrnou na našom europríbehu je konverzný kurz. Aj preto, že bol prezradený špekulantom, aj preto, že bol zlý.

BRATISLAVA. Keď o pár storočí archeologické roboty objavia útržky z ročeniek Štatistického úradu a overia ich pravosť, objaví sa tvrdenie, že prijatie eura bola pre nás katastrofa.

Hneď po jeho prijatí sa naša ekonomika prepadla do recesie, nezamestnanosť vystrelila nahor a vo verejných financiách sa objavila diera veľká ako svet.

Máme však veľkú nádej, že archeologické roboty budú bystré a rýchlo si zrátajú, že ide o koreláciu, a nie kauzalitu.

Ako napríklad, že keď ráno cvičíte pri východe slnka, tak to ešte neznamená, že bez vašich kľukov by slnko nevyšlo.

Stretnúť sa však môžeme aj s opačnou falošnou argumentáciou. A síce, že ak by sme neprijali euro, boli by sme ešte vo väčšej recesii a s ešte väčšou nezamestnanosťou.

Tú šíria niektorí nadšení bankoví analytici, ktorí predtým vyčísľovali, o koľko sa náš rast zvýši, ak sa pridáme k spoločnej európskej mene.

Tiež tomu netreba prikladať veľkú váhu, pretože keď sa ich spýtate, ako k tomu prišli, dostane sa vám ukážkovej lekcie z dojmológie.



Čo vieme povedať?

Prijatie eura
  • termín vstupu do eurozóny určila vláda Mikuláša Dzurindu ešte v roku 2004. Ficova vláda sa k jej plánu vstúpiť v roku 2009 hneď prihlásila.
  • Eurostat nás odporučil prijať v apríli 2008. V čase posudzovania sme vykázali infláciu 2,2 %, deficit 2,2 %, dlh 29,4 % HDP a hlavnú sadzbu centrálnej banky vo výške 4,5%.

Niektoré problémové veci, ktoré k nám euro prinieslo, však pomenovať vieme. Napríklad, ako zle sme prijatie eura nastavili, teda aký vplyv mala hodnota konverzného kurzu.

Kľúčový rok pre rozhodnutie o tom, či spĺňame podmienky na prijatie eura, bol 2007.

Zhodou okolností to bol rok s najvyšším rastom ekonomiky, platov a spotreby domácností minimálne od začiatku nového tisícročia.

Akoby náhodou práve vtedy sme štatisticky dosiahli najnižšiu infláciu, akú sme tu mali.

Museli sme, inak by sme nesplnili podmienky na prijatie eura. Že to bola dosť zvláštna zhoda okolností, teraz už nechajme tak.

Dôležité je, že centrálni bankári rátali s tým, že to nie je prirodzený stav pre našu ekonomiku. Ukázalo sa to hneď potom.

Už v roku 2008, keď bolo rozhodnuté, že euro bude, naša inflácia opäť vyskočila na úrovne, ktoré by nás rok predtým diskvalifikovali a euro by sme prijať nemohli.

Úradníci sa preto rozhodli poistiť si rast cien silným konverzným kurzom, za ktorý sa koruna menila za eurá. Pamätníci si spomenú, že išlo o hodnotu 30,126 koruny za euro.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 842
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 229
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 542
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 180
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 471
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 402
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 268
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 924
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 714
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 034

Téma: Desať rokov Slovenska v Európskej únii


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop