AKTUALIZOVANÉ 13:20

Žalobu elektrární súd zamietol, štát nezaplatí takmer 100 miliónov

Elektrárne sa zatiaľ nevyjadrili, či ešte vidia spôsoby, ako si peniaze nárokovať.

(Zdroj: ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom

BRATISLAVA. Keď štát v minulosti rozhodol, že Slovenské elektrárne majú časť elektriny predávať za regulované a nie trhové ceny, elektrárne tvrdili, že na tom prerobia.

Narátali, že počas rokov 2009 a 2010, kedy museli zregulovanú elektrinu vyrábať, prišli o 94,49 milióna eur. To je aj suma, ktorú si od štátu pýtali naspäť. V stredu však so svojou požiadavkou na súde neuspeli.

"Krajský súd v Bratislave sa stotožnil s našou argumentáciuo. Za údajnú škodu, ktorá mala Slovenským elektrárňam, vzniknúť ministerstvo hospodárstva nezodpovedá," povedal minister hospodárstva Tomáš Malatinský. Dodal, že voči tomuto rozhodnutiu sa už nedá odvolať.

Možnosti ešte môžu byť

V praxi to nemusí znamenať koniec boja.

"Prichádzajú do úvahy mimoriadne opravné prostriedky a namietanie proti porušeniu ústavných práv Slovenských elektrární," povedala hovorkyňa elektrární Jana Burdová. Zaoberať sa nimi ale firma bude až keď oficiálne dostanú zo súdu rozsudok.

Neoficiálne sa hovorí aj o tom, že škodu si mali možno elektrárne pýtať od Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, ktorý ceny za elektrinu na príkaz štátu určoval. Elektrárne sa zatiaľ nevyjadrili, či ešte vidia spôsoby, ako si peniaze nárokovať.

V roku 2009 išlo o dodávku 6 terawatthodín elektrickej energie pre domácnosti a malé podniky. Ročná spotreba elektriny na Slovensku sa pohybuje na úrovni do 30 terawatthodín elektriny. Spomínanú časť elektriny mali elektrárne dodať na základe takzvaného všeobecného hospodárskeho záujmu.

Najvyšší súd už v minulosti rozhodol, že štát neurobil správne keď začal s takýmto dovetkom diktovať ceny elektriny.

Štát podľa Najvyššieho súdu riadne nevysvetlil, aká škoda na živote či majetku občanov by bola vznikla, keby sa ceny nezregulovali. Vtedy ale ešte nebola reč o odškodňovaní.

Pri doplatku môžu byť Taliani tvrdší

Najnovší verdikt by mohol postaviť štát do nevýhodnejšej vyjednávacej pozície pri rokovaniach o doplatku za privatizáciu Slovenských elektrární.

Aj keď v minulosti premiér Robert Fico sľuboval talianskemu Enelu, ktorý je majoritným vlastníkom elektrární, že za podiely v podniku už nič chcieť nebude, neskôr analýza ukázala, že by to mohla byť chyba.

Analýza od TPA Horwath z čias vlády Ivety Radičovej píše aj o 220 miliónoch eur, ktoré by sme si mohli od talianskeho Enelu pýtať. Minister Malatinský avizoval, že na nule s Talianmi zostať neplánuje.

"Nemá to žiaden vplyv na doplatok za doprivatizáciu. Tento problém sa rieši v kontexte ďalších rokovaní so spoločnosťou Enel," zhodnotil vplyv verdiktu na vyjednávania o doplatku hovorca ministerstva hospodárstva Stanislav Jurikovič.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 609
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 086
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 352
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 427
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 384
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 879
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 465
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 439
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 861

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop