AKTUALIZOVANÉ 18:30

Za päť mesiacov najviac zdvihli ceny Tatra banka a Zuno

Inštitút finančnej politiky zverejnil porovnanie vývoja cien bankových služieb.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Pavol Funtál)

Inštitút finančnej politiky zverejnil porovnanie vývoja cien bankových služieb. Nehovorí o tom, ktorá banka je najdrahšia alebo najlacnejšia, ale o tom, či poplatky rastú alebo naopak.

BRATISLAVA. Minister financií Peter Kažimír ešte pred rokom sľuboval, že ministerstvo zverejní porovnanie, ako sa vyvíjajú bankové poplatky.

Ich porovnanie ukázal vo štvrtok Inštitút finančnej politiky (IFP). Zverejnil indexy bankových poplatkov za každú banku aj za celý sektor.

Čo ukázalo porovnanie

Inštitút sa bližšie pozrel na 30 poplatkov 15 bánk na Slovensku. Porovnal ich vývoj za prvých päť mesiacov tohto roka. Banky sú totiž povinné informovať o zmenách v poplatkoch dva mesiace dopredu.

Z porovnania vyplýva, že za spomínané obdobie najviac zvýšili ceny Zuno a Tatra banka.

Na web orientovaná banka Zuno zvýšila poplatok spojený s výberom hotovosti z bankomatov Tatra banky pri základnom balíku z nula, respektíve 80 centov na jedno euro.

Tatra banka zase od marca zvýšila poplatok za základný balík služieb Tatra Personal z päť na sedem eur. Obe banky sú zo skupiny Raiffeisen Bank.

Najvýraznejší pokles za prvých päť mesiacov tohto roka zaznamenala stavebná sporiteľňa Wüstenrot. Znížila poplatky za predčasné splatenie medziúveru v závislosti od doby splácanie z troch až sedem percent na dve až šesť percent z dlžnej sumy.

Celkový index poplatkov pre bežných klientov od januára do mája stúpol len mierne. Vládny inštitút sa pozrel aj na to, ako menia poplatky tri najväčšie banky z hľadiska výnosov z poplatkov a ako ich menia ostatné banky.

Vyšlo mu, že tri najväčšie banky – Slovenská sporiteľňa, VÚB banka a Tatra banka zvýšili od začiatku roka poplatky za služby o 1,6 percenta. Poplatky v ostatných bankách poklesli o 0,2 percenta.

O čom hovorí index

Index bankových poplatkov nehovorí o tom, ktorá banka má vyššie poplatky alebo naopak nižšie. Ani o tom, či ponúka lepšie alebo horšie služby ako konkurencia. Hovorí o tom, či sa poplatky v porovnávanom období zvýšili, klesli alebo sa nezmenili.

„Zvýšený index poplatkov je spôsobený len jedinou zmenou v cenníku, ktorá sa týka výberu z bankomatu. Ten však nemusí byť spoplatnený v prípade, že si klient vyberie sumu vyššiu než 50 eur,“ hovorí Mária Kecsoová, hovorkyňa online banky Zuno. Tatra banka výsledky porovnania nekomentovala.

„Klientov nepresná interpretácia indexu môže zmiasť a viesť k nesprávnym rozhodnutiam. Banka, ktorá v danom mesiaci zaznamená najvyšší rast indexu, nemusí byť automaticky tou najdrahšou,“ povedala hovorkyňa Slovenskej bankovej asociácie Zuzana Tučeková.

Analytik portálu FinancnaHitparada.sk Maroš Ovčarik hovorí, že klient sa z indexu nedozvie, či jeho banka zmenila poplatky práve za tie služby, ktoré využíva. Ani to, aké nové služby zahrnula banka do balíka služieb, ktorého cenu dvihla.

Keďže inštitút zobral za východiskovú bázu pre porovnanie rok 2013, index nehovorí o tom, ako sa banky pri poplatkoch správali dovtedy. „Je to teda jeden zo zdrojov, ktoré môžu pomôcť klientovi pri rozhodovaní, no nie rozhodujúci," povedal Ovčarik.

Ako ho zostavili

IFP chce index zverejňovať vždy tretí týždeň v každom mesiaci. Index zohľadňuje 30 poplatkov, z ktorých mala banka najvyššie výnosy. Ktoré poplatky index sleduje, Inštitút finančnej politiky nezverejnil.

„Radi by sme to urobili, no banky ako poskytovatelia údajov si to neželajú. Takéto údaje by čiastočne hovorili o obchodnej politike bánk ako sektora," povedal analytik IFP Juraj Franek.

Pri poplatkoch za balíky služieb si inštitút pomohol tromi typizovanými klientmi. Líšia sa podľa toho, ako často balík služieb využívajú alebo či majú napríklad v obľube elektronické bankovníctvo. Pri výpočte indexu sú použití vtedy, keď je možné získať na balík služieb zľavu.

Zoznam poplatkov a ich váhy sa aktualizujú raz ročne. „Každý mesiac k nim pripojíme aktuálne ceny a tak vznikne index," vysvetľuje Franek.

Práve to, že váhy poplatkov sa aktualizujú len raz ročne, považuje banková asociácia za jednu z hlavných nedostatkov metodiky.

„Z metodiky vyplýva, že index medzi jednotlivými mesiacmi nezachytáva realitu, ale ide len o odhad IFP. Tento nedostatok by sa dal odstrániť len ročným zverejňovaním indexu a zmenou metodiky zachytávajúcej priemerné ročné ceny,“ uviedla banková asociácia.

Franek hovorí, že jedinou oblasťou, kde sa čiastočne uplatňuje odhad, je odhadnutie správania typizovaných klientov pri balíkoch služieb. "Tento faktor však nie je rozhodujúci a nijakým spôsobom nenarúša celkovú výpovednú hodnotu indexu," tvrdí zase analytik IFP Franek.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 507
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 289
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 156
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 359
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 984
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 792
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 769
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 603
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 325
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 302

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.