AKTUALIZOVANÉ V PIATOK 17:30

Diaľničiari pre kartel vylúčili Doprastav, Strabag a Skansku, tunel núkajú Remetovi

Megazákazku na tunel Višňové núka štát podnikateľovi Miroslavovi Remetovi, hoci bol v tendri až tretí.

Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš (vpravo) vyraďuje z tendrov firmy, ktoré boli v minulosti v karteloch.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Doprastav, Skanska, Inžinierske stavby či Strabag sa môžu rozlúčiť so zákazkami Národnej diaľničnej spoločnosti. Tak sa dá tlmočiť odkaz, ktorý diaľničiari poslali spomínaným firmám v listoch.

Je to preto, že sa v roku 2005 zúčastnili na karteli, ktorý koncom minulého roka osvedčil Najvyšší súd, píše etrend.sk.

Najviac na tomto rozhodnutí môžu tratiť Doprastav a Skanska. Sú v hre o najväčšie diaľničné zákazky. V jednotlivých listoch ich Národná diaľničná z týchto súťaží vylučuje pre účasť v karteli.

Prídu o desiatky miliónov

Kartel
  • MotaEngil, Skanska DS, Strabag, Betamont, Inžinierske stavby a Doprastav sa v tendri na stavbu časti D1 Mengusovce – Jánovce dohodli na cenách.
  • Rozhodol tak v roku 2006 Protimonopolný úrad.
  • Za kartel dal firmám pokutu spolu vo výške asi 45 miliónov eur.
  • Rozhodnutie skončilo na súdoch.
  • Najvyšší súd v decembri 2013 potvrdil rozhodnutie Protimonopolného úradu.

Skanska sa s najnižšou cenou hlási v tendri o výstavbu časti R2 od Zvolena do Pstruše. Tú núka postaviť približne za 80 miliónov eur.

Rovnako tak firmu pre kartel vyradili aj zo súťaže na stavbu časti D3 smerom na Poľsko medzi Žilinou, Strážovom a Brodnom, ktorú chcela postaviť za 190 miliónov eur. To je opäť najmenej zo všetkých záujemcov.

V prípade Doprastavu, ktorý práve odpisuje v ozdravnom procese dlhy voči svojim dodávateľom, takýto list znamená, že môže zabudnúť na zákazku postaviť tunel Višňové pri Žiline. Do hry oň sa hlásil s druhou najnižšou ponukou.

Najlacnejšia bola Skanska v konzorciu so Strabagom s cenou 338 miliónov eur, ale z hry ich vyradili pre iné dôvody. Doprastav bol drahší o vyše 40 miliónov.

Megazákazku má teraz získať konzorcium talianskej spoločnosti Impregilo a firmy Dúha vo vlastníctve podnikateľa Miroslava Remetu.

Ponuka tohto konzorcia bola až tretia najlacnejšia (409 miliónov eur). Impregilo na stránke píše, že mu už štát zákazku núka a tunel začnú stavať o pár mesiacov.

Verdikt diaľničiarov nemusí byť definitívny. Vylúčení stavbári sa môžu s námietkami odvolať na Úrad pre verejné obstarávanie, čo pravdepodobne aj urobia. Zatiaľ napríklad Skanska a Strabag hlásia, že to zvážia.

Národná diaľničná sa rozhodla vyraďovať po tom, ako dostala list od Úradu pre verejné obstarávanie. Toho sa nedávno pýtala, čo si počať s verdiktom Najvyššieho súdu.

Tendrový úrad napokon začal vo veci správne konanie. Jeho výsledkom má byť zoznam firiem neželaných vo verejných obstarávaniach.

Diaľničiarov ešte predtým v liste úradníci odkázali na platný zákon a odporučili im v takýchto prípadoch prehodnotiť, či stavbárov v súťaži nechať, alebo nie.

Čaká sa aj na Ústavný súd

Ani právnici nie sú v tejto veci jednotní. Dnes platí, že do tendrov nemôžu ísť tí, o ktorých sa v posledných troch rokoch rozhodlo, že sa spojili v karteli.

Partner advokátskej kancelárie Maple & Fish Viliam Karas už dávnejšie tvrdí, že táto dnešná úprava sa netýka kartelov spred júla roku 2008.

Pre tie platí, že do súťaží nemôže ísť ten, kto sa za posledných päť rokov dopustil kartelu. Pri tendri starom deväť rokov je tak táto lehota už dávno preč.

Naopak, partner advokátskej kancelárie TaylorWessing e/n/w/c Andrej Leontiev si myslí, že aj znenie staršej verzie zákona vychádzalo z toho, že zákaz účasti na tendroch začne plynúť od právoplatného rozhodnutia súdu.

Stavbári pritom medzičasom napadli verdikt Najvyššieho súdu na Ústavnom súde. Ten môže tiež povedať, že kým nerozhodne, nemali by firmy z tendrov vyraďovať.

Okolo Veľkej noci im uplynie lehota, dokedy sa majú skladať na pokutu. Kto svoju časť zaplatí, zatiaľ nie je známe.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 11 286
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 331
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 762
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 577
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 452
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 086
  7. Kam do tepla v januári? 2 219
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 934
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 781
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 080

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Soros je všade. Orbánov verejný nepriateľ číslo jeden

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov aj médiá.

KOMENTÁRE

Vnášanie Kaliňáka do osád je novou tradíciou

Treba sa postaviť chrbtom a potom takto zariekať: že bude viac policajtov.

Neprehliadnite tiež

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.

V USA dražili Hitlerov mercedes, nikto ho nekúpil

Nikto nebol ochotný zaplatiť ani minimálne požadovanú cenu.

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.