SME
Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Cenníkové výdavky na reklamu vlani prekročili miliardu eur

Najviac peňazí išlo do televízií. Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú mobilní operátori.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Oficiálne výdavky do reklamy vzrástli v roku 2013 o 8 % a dosiahli úroveň takmer 1,039 miliardy eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia.

Najviac potiahli nárast reklamných výdavkov investície do televíznej reklamy, najvýraznejší prepad zaznamenala kinoreklama. Pozitívny vývoj zaznamenala aj printová reklama, presnejšie reklama v novinách. Všetky ostatné médiá v roku 2013 medziročne poklesli.

Najviac mala televízia

Najväčší, 68,3-percentný podiel na reklamnom trhu mala tradične televízna reklama, ktorá zaznamenala medziročný rast o 12,2 % na takmer 710 miliónov eur. Výrazný rast vykázala aj reklama v novinách, keď medziročne vzrástla o 9,6 % na takmer 83,5 milióna eur. Nepatrný pokles nastal v časopisoch, keď sa výdavky do reklamy znížili o 0,9 % na 91,7 milióna eur. Celkovo tak printy vzrástli o 3,8 % a z trhu reklamy si odkrojili 16,9 %.

Skryť Vypnúť reklamu

Menej sa darilo aj rádiám, keď výdavky na reklamu v tomto médiu klesli o 4,4 % na takmer 77,6 milióna eur. Rozhlasové stanice majú 7,5-percentný podiel na trhu.

Outdoorová reklama dosahuje podiel 7 %, keď sa výdavky na túto formu znížili o 3,2 % na 72,6 milióna eur. Drastický pokles výdavkov o 19,2 % znamenali pre kinoreklamu podiel 0,3 % z trhu, keď dosiahli vyše 3,4 milióna eur.

Viac priestoru

Objem reklamného priestoru sa v roku 2013 zvýšil, jeho vývoj v jednotlivých médiách bol však rôzny. Nárast výdavkov do reklamy v novinách bol 9,6 %, ale nárast počtu predaných inzertných strán len 4,2 %. Naopak, časopisy napriek nepatrnému nárastu počtu predaných inzertných strán zaznamenali mierny pokles výdavkov do reklamy.

Rádiá odvysielali približne rovnaký objem reklamného času ako rok predtým, pričom výdavky do reklamy poklesli. Televízie odvysielali o 16 % reklamného priestoru viac, pričom výdavky do reklamy rástli, ale pomalšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najviac peňazí do reklamy investovali banky, a to takmer 111 milióna eur, čo znamená medziročný nárast o 24 %. Nasledovali telekomunikační operátori s objemom reklamy takmer 100,3 milióna eur a medziročným nárastom o 18 %. Najväčší rast zaznamenali lieky, keď zadávatelia zvýšili objem peňazí o 31 %.

Reklamy na lieky tak boli v cene prevyšujúcej 79 miliónov eur. Na štvrtej priečke sa nachádzajú autá s vyše 78 miliónov eur, avšak s medziročným poklesom o 5 %. Päťku najväčších zadávateľov uzatvára odvetvie obchodu a maloobchodu, keď pri 15-percentnom raste dosiahli takmer 62 miliónov eur.

Top 10 zadávateľov investovalo do reklamy takmer štvrtinu (24 %) z celkového objemu reklamných výdavkov, pričom poradie na prvých troch miestach sa nezmenilo. Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom s takmer 52 miliónov eur a 22-percentným nárastom. Nasledovali Orange s takmer 42 miliónov eur (nárast o 10 %) a Henkel s vyše 26 miliónov eur a nárastom o 29 %. Na ďalších miestach sú Telefónica (21,7 milióna eur) a Unilever (20,6 milióna eur).

Skryť Vypnúť reklamu

Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú mobilní operátori. Lídrom je značka Telekom, nasledujú ju Orange a O2. Hodnota reklamy značiek mobilných operátorov tvorí 11 % celkových výdavkov do reklamy v roku 2013.

Monitoring Media Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, zľavy a bonusy. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 382 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, dvoch kino spoločností a jedného mediálneho zastupiteľstva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  3. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  5. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  6. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021
  7. Vyberte sa na výlet s cyklobusom
  8. Work-life balance: Technológie pre život v rovnováhe
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí
  10. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  1. Vodného slalomára privítal doma aj jeho hlavný partner BILLA
  2. Autorka prezradila motív novej knihy. Poteší nielen romantičky
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. Diskusia o elektromobiloch nie je „súťaž krásy“
  5. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  6. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  7. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  8. Motorkárska výstroj v lete: ako jazdiť aj v horúčavách?
  9. Košická štvrť je súčasťou odpadového experimentu.
  10. Kúpa vozidla cez inzerát či od malého predajcu je rizikovejšia
  1. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 5 387
  2. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 035
  3. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach? 3 769
  4. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 603
  5. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 547
  6. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 3 429
  7. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu 3 254
  8. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 3 226
  9. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 2 588
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 2 440
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rory Sabbatini.

Golfistovo tetovanie vyvoláva otázky, vraví expert na extrémizmus.


a 1 ďalší 1 h
Dole vodou so Samom Marcom

Pandémia sa raz skončí. Čo bude potom?


21 h
Špeciálny prokurátor Daniel Lipšic sa zastal vyšetrovateľov NAKA.

Lipšic sa s Remetom nestretol.


20 h

Neprehliadnite tiež

Väčšinový akcionár spoločnosti TMR Igor Rattaj.

Podnikanie TMR ovplyvnili protipandemické obmedzenia.


TASR 9m
Štátny tajomník na ministerstve hospodárstva Ján Oravec.

Ministerstvo práce podľa štátneho tajomníka predkladá zmeny bez predchádzajúcej dohody.


SITA 13m
Ilustračné foto.

Finančná správa spúšťa pilotný projekt zameraný na preverovanie žiadostí o registráciu.


SITA 29m
Erik Tomáš.

Dôchodková reforma je podľa poslanca Erika Tomáša iba snahou opiť ľudí rožkom.


TASR 2 h