Cenníkové výdavky na reklamu vlani prekročili miliardu eur

Najviac peňazí išlo do televízií. Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú mobilní operátori.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Oficiálne výdavky do reklamy vzrástli v roku 2013 o 8 % a dosiahli úroveň takmer 1,039 miliardy eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia.

Najviac potiahli nárast reklamných výdavkov investície do televíznej reklamy, najvýraznejší prepad zaznamenala kinoreklama. Pozitívny vývoj zaznamenala aj printová reklama, presnejšie reklama v novinách. Všetky ostatné médiá v roku 2013 medziročne poklesli.

Najviac mala televízia

Najväčší, 68,3-percentný podiel na reklamnom trhu mala tradične televízna reklama, ktorá zaznamenala medziročný rast o 12,2 % na takmer 710 miliónov eur. Výrazný rast vykázala aj reklama v novinách, keď medziročne vzrástla o 9,6 % na takmer 83,5 milióna eur. Nepatrný pokles nastal v časopisoch, keď sa výdavky do reklamy znížili o 0,9 % na 91,7 milióna eur. Celkovo tak printy vzrástli o 3,8 % a z trhu reklamy si odkrojili 16,9 %.

Menej sa darilo aj rádiám, keď výdavky na reklamu v tomto médiu klesli o 4,4 % na takmer 77,6 milióna eur. Rozhlasové stanice majú 7,5-percentný podiel na trhu.

Outdoorová reklama dosahuje podiel 7 %, keď sa výdavky na túto formu znížili o 3,2 % na 72,6 milióna eur. Drastický pokles výdavkov o 19,2 % znamenali pre kinoreklamu podiel 0,3 % z trhu, keď dosiahli vyše 3,4 milióna eur.

Viac priestoru

Objem reklamného priestoru sa v roku 2013 zvýšil, jeho vývoj v jednotlivých médiách bol však rôzny. Nárast výdavkov do reklamy v novinách bol 9,6 %, ale nárast počtu predaných inzertných strán len 4,2 %. Naopak, časopisy napriek nepatrnému nárastu počtu predaných inzertných strán zaznamenali mierny pokles výdavkov do reklamy.

Rádiá odvysielali približne rovnaký objem reklamného času ako rok predtým, pričom výdavky do reklamy poklesli. Televízie odvysielali o 16 % reklamného priestoru viac, pričom výdavky do reklamy rástli, ale pomalšie.

Najviac peňazí do reklamy investovali banky, a to takmer 111 milióna eur, čo znamená medziročný nárast o 24 %. Nasledovali telekomunikační operátori s objemom reklamy takmer 100,3 milióna eur a medziročným nárastom o 18 %. Najväčší rast zaznamenali lieky, keď zadávatelia zvýšili objem peňazí o 31 %.

Reklamy na lieky tak boli v cene prevyšujúcej 79 miliónov eur. Na štvrtej priečke sa nachádzajú autá s vyše 78 miliónov eur, avšak s medziročným poklesom o 5 %. Päťku najväčších zadávateľov uzatvára odvetvie obchodu a maloobchodu, keď pri 15-percentnom raste dosiahli takmer 62 miliónov eur.

Top 10 zadávateľov investovalo do reklamy takmer štvrtinu (24 %) z celkového objemu reklamných výdavkov, pričom poradie na prvých troch miestach sa nezmenilo. Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom s takmer 52 miliónov eur a 22-percentným nárastom. Nasledovali Orange s takmer 42 miliónov eur (nárast o 10 %) a Henkel s vyše 26 miliónov eur a nárastom o 29 %. Na ďalších miestach sú Telefónica (21,7 milióna eur) a Unilever (20,6 milióna eur).

Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú mobilní operátori. Lídrom je značka Telekom, nasledujú ju Orange a O2. Hodnota reklamy značiek mobilných operátorov tvorí 11 % celkových výdavkov do reklamy v roku 2013.

Monitoring Media Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, zľavy a bonusy. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 382 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, dvoch kino spoločností a jedného mediálneho zastupiteľstva.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  3. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  4. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  7. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  8. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  9. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  10. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 9 787
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 545
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 777
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 405
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 971
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 651
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 664
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 099
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 402
  10. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 324

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Na prvého mája hádzal po súdruhoch vajcia. Trafil a šiel sedieť do Ilavy

Vladimír Červeň sa už odmalička do sveta budovateľských hesiel a komunistického blahobytu obohnaného ostnatým drôtom nehodil.

KOMENTÁRE

Z celého sveta: Ako sa karikaturisti smiali z Donalda Trumpa

Karikatúry Trumpa z celého sveta.

KULTÚRA

Slovenskí džezmeni sú skvelí. Chýba im však originalita

Kritika zaznela na odovzdávaní Cien Esprit za najlepší slovenský džezový album.

Neprehliadnite tiež

Dopyt po starších bytoch v okrajových častiach Bratislavy stúpol

Jednotková cena starších bytov v Bratislave sa znížila.

Otcovia dostanú po narodení dieťaťa platené voľno. Koľko bude trvať?

Voľno pre otcov sa snaží presadiť Európska komisia, už o ňom hovorí aj premiér Fico.

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop