BRATISLAVA. Daňové zákony na Slovensku zrejme čakajú viaceré zmeny. Vláda totiž v stredu schválila sériu novelizácií pripravených rezortom financií, ktorými sa majú zaviesť zmeny pri správe dane z pridanej hodnoty, používaní registračných pokladníc či pri daňových kontrolách. Posilniť chce aj kompetencie colníkov pri strážení ich objektov.
Jednou z navrhovaných zmien je aj novelizácia daňového poriadku. Z dôvodu zabezpečenia flexibility daňovej kontroly sa má správcovi dane počas daňovej kontroly umožniť vyhotoviť čiastkový protokol, na základe ktorého by mohol vrátiť preverenú časť nadmerného odpočtu ešte pred ukončením daňovej kontroly.
Práve príliš dlhé zadržiavanie vratiek dane z pridanej hodnoty pri daňových kontrolách bolo často terčom kritiky v minulých mesiacoch.
Okrem toho vláda navrhuje aj skrátiť obdobie, v ktorom je platiteľ dane z pridanej hodnoty vedený v zozname subjektov, pri ktorých nastali dôvody na zrušenie registrácie.
Kým podľa súčasných pravidiel sa z tohto zoznamu dostanú subjekty po odpadnutí dôvodov, pre ktoré boli na ne zaradení a zároveň neporušili stanovené pravidlá počas 12 mesiacov, po novom by mohli byť zo zoznamov vymazané už po šiestich mesiacoch.
Pokladnice zjednodušia
Vláda schválila aj zmeny navrhované v zákone o dani z pridanej hodnoty. Zámerom novely zákona je prebratie európskej smernice týkajúcej sa miesta poskytovania služieb do slovenského právneho systému. Zmena má tak priniesť rozšírenie vecnej a personálnej pôsobnosti tzv. mini one-stop-shopov, ktoré v súčasnosti umožňujú zjednodušenie administratívy pri poskytovaní špecifických druhov služieb poskytovateľmi spoza hraníc Európskej únie.
Po novom by sa táto úprava mala okrem elektronických služieb spomínaných poskytovateľov uplatňovať aj na komunikačné služby a služby rozhlasového a televízneho vysielania. Novinkou má byť aj to, že ju budú môcť využiť aj subjekty sídliace v Európskej únii, avšak poskytujúce uvedené služby v inom členskom štáte únie.
Využívanie tejto úpravy nebude povinné, ale môže si ju subjekt zvoliť dobrovoľne. Výhodou je, že pri jej využití sa nebude musieť registrovať pre daň z pridanej hodnoty vo všetkých členských štátoch, kde sú jeho zákazníci a kde služby dodáva. Daň prizná a zaplatí iba v členskom štáte, kde sa pre využívanie tejto úpravy identifikuje.
Pri používaní elektronickej registračnej pokladnice chce rezort financií umožniť v rámci operatívnejšej registrácie pokladnice prideliť daňový kód elektronickej registračnej pokladnice ktorémukoľvek daňovému úradu. V súčasnosti tak totiž môže urobiť len miestne príslušný daňový úrad.
Navrhuje sa tiež, aby sa pokuty pri kontrolách pokladníc ukladali na mieste alebo v lehote do piatich pracovných dní. Pri zistení porušenia a povinností sa má vyhotovovať zápisnica z miestneho zisťovania. Časť uvedených zmien by mala nadobudnúť účinnosť v októbri tohto roka a časť od 1. januára 2015.
Dlhopisy vydajú ľahšie
Kabinet v stredu schválil aj ďalší návrh z dielne rezortu financií, a to novelu zákona o dlhopisoch. Navrhované zmeny majú znížiť administratívnu náročnosť vydávania nových emisií dlhopisov zrušením niektorých nadbytočných informačných povinností a navrhuje sa flexibilnejšia úprava emisných podmienok.
"V záujme posilnenia práv majiteľov dlhopisov sa navrhuje zaviesť do zákona zaužívané spôsoby spoločného presadzovania práv majiteľov dlhopisov prostredníctvom inštitútu schôdze majiteľov a spoločného zástupcu majiteľov dlhopisov," uvádza sa v návrhu. Ministerstvo tvrdí, že tieto zmeny majú pomôcť podporiť nové malé podniky v perspektívnych odvetviach, teda tzv. start-upy. Účinnosť sa navrhuje od 1. septembra tohto roku.
Ministri na stredajšom rokovaní schválili aj novelu zákona o orgánoch štátnej správy v colníctve, ktorou sa majú ustanoviť nové kompetencie finančnej správy v oblasti ochrany určených objektov colníkov.
"Ustanovujú sa nové oprávnenia colníka pri zabezpečovaní ochrany takýchto strážených objektov a upravujú sa viaceré s tým súvisiace oprávnenia colníka," konštatuje sa v návrhu. Novela by mala nadobudnúť účinnosť už 1. augusta tohto roka.