SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Štátne IC vlaky vlani zmiernili stratu o polovicu

Železničná spoločnosť Slovensko v minulom roku znížila stratu pri prevádzke IC vlakov na 1,7 milióna eur.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v minulom roku znížila stratu pri prevádzke InterCity (IC) vlakov na 1,7 milióna eur, čo je o 48,5 percenta menej ako v roku 2012.

Expresné vlaky vyššej kvality jazdiace medzi Bratislavou a Košicami, na ktoré štát nedáva železničiarom dotácie, pred dvoma rokmi prerobili ešte 3,3 milióna eur.

Ako v utorok informoval štátny železničný vlakový prepravca, dôvodom znižovania straty IC vlakov je kvalita služieb, rýchlosť prepravy v porovnaní s cestou, ako aj progresívna cenotvorba podľa troch časových pásiem zakúpenia lístka a zadresnenie nákladov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Cieľom pre rok 2014 je zlepšiť hospodársky výsledok IC vlakov v intenciách dlhodobého tempa znižovania straty," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.

Prepravili státisíce ľudí

Štátne IC vlaky vlani prepravili spolu 690 tis. ľudí, pričom ich počet oproti roku predtým vzrástol o vyše dve percentá. "Tržby rástli rýchlejšie ako počet ľudí a medziročne sa zvýšili o šesť percent.

Reálne tak cestujúci kupovali lístky na dlhšiu vzdialenosť. Ľudí bude pribúdať, ak budú motivovaní cenou a službami," uviedla Morháčová. Obsadenosť IC vlakov dosahuje priemerne 70 až 75 %, ale záujem o cestovanie v jednotlivých dňoch a časoch je veľmi nerovnomerný.

IC vlaky v uplynulom roku najazdili celkovo 1,22 milióna. vlakových kilometrov (vlkm), čo je medziročne o 8,5 %, resp. o 96 tisíc kilometrov viac. V tomto roku by podľa plánu mali najazdiť približne toľko ako pred rokom. Ide o výkony mimo zmluvy medzi ministerstvom dopravy a štátnym prepravcom o výkonoch vo verejnom záujme.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo si pre tento rok objednalo od ZSSK výkony 29,6 milióna vlakových kilometrov, čo je v porovnaní s vlaňajškom o 500 tisíc kilometrov a 1,7 % viac. "Dlhodobo si štát objednával okolo 29 miliónov vlkm a platí, že IC vlaky tvoria približne 5 percent výkonov ZSSK," priblížila Morháčová.

Spomínajú cenovú vojnu

Štátna spoločnosť nekomentuje zámer českého súkromného prepravcu RegioJet, ktorý chce na trati Bratislava - Žilina - Košice začať 14. decembra tohto roka prevádzkovať štyri páry IC vlakov denne. Teda toľko spojení ako ZSSK.

"Zvyčajne vo svete platí, že konkurencia prináša spotrebiteľom výhody, ale v železničnom sektore je to zložitejšie," poznamenala Morháčová.

"Skúsenosti z ČR v rámci štátom nedotovanej dopravy ukazujú, že konkurencia zrazila ceny na neudržateľnú úroveň pre dopravcov, časť z nich končí so súperením a ceny rastú," dodala hovorkyňa. Štátny prepravca bude o všetkých zmenách cestujúcich aj verejnosť včas informovať.

Skryť Vypnúť reklamu

IC vlaky boli vyňaté zo zmluvy o službách vo verejnom záujme so štátom v roku 2012. ZSSK ich odvtedy prevádzkuje na vlastné náklady a štát na ne neprispieva. V IC vlakoch sú osobitné neregulované ceny, pričom cesta z Bratislavy do Košíc vyjde na 20, 22 alebo 24 eur.

Cestujúci má pri meškaní vlaku nad 60 minút nárok na vrátenie 25 % cestovného a nad 120 minút vo výške 50 % ceny lístka. Platí to, ak meškanie zavinila ZSSK, napríklad v prípade pokazeného rušňa, ale nie, ak meškanie spôsobí počasie či zrážka vlaku s autom či s človekom.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 220
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 066
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 198
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 750
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 831
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 371
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 421
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 277
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 195
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 951
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Železničná spoločnosť Slovensko, Vlaky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka projektu Nesto.

Maďarská národná banka nezmenila úrokové sadzby

Banka očakáva, že zotavovanie ekonomiky z koronakrízy bude dlhšie, než sa predpokladalo.

Maďarský forint.

Švédsko zakázalo zariadenia od Huawei a ZTE pri budovaní 5G sietí

Huawei popiera, že predstavuje bezpečnostné riziko.

Ilustračné foto.

Americké ministerstvo spravodlivosti zažalovalo Google

Spoločnosť podľa ministerstva porušila hospodársku súťaž.

Google - ilustračná fotografia.