Štátne IC vlaky vlani zmiernili stratu o polovicu

Železničná spoločnosť Slovensko v minulom roku znížila stratu pri prevádzke IC vlakov na 1,7 milióna eur.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) v minulom roku znížila stratu pri prevádzke InterCity (IC) vlakov na 1,7 milióna eur, čo je o 48,5 percenta menej ako v roku 2012.

Expresné vlaky vyššej kvality jazdiace medzi Bratislavou a Košicami, na ktoré štát nedáva železničiarom dotácie, pred dvoma rokmi prerobili ešte 3,3 milióna eur.

Ako v utorok informoval štátny železničný vlakový prepravca, dôvodom znižovania straty IC vlakov je kvalita služieb, rýchlosť prepravy v porovnaní s cestou, ako aj progresívna cenotvorba podľa troch časových pásiem zakúpenia lístka a zadresnenie nákladov.

"Cieľom pre rok 2014 je zlepšiť hospodársky výsledok IC vlakov v intenciách dlhodobého tempa znižovania straty," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.

Prepravili státisíce ľudí

Štátne IC vlaky vlani prepravili spolu 690 tis. ľudí, pričom ich počet oproti roku predtým vzrástol o vyše dve percentá. "Tržby rástli rýchlejšie ako počet ľudí a medziročne sa zvýšili o šesť percent.

Reálne tak cestujúci kupovali lístky na dlhšiu vzdialenosť. Ľudí bude pribúdať, ak budú motivovaní cenou a službami," uviedla Morháčová. Obsadenosť IC vlakov dosahuje priemerne 70 až 75 %, ale záujem o cestovanie v jednotlivých dňoch a časoch je veľmi nerovnomerný.

IC vlaky v uplynulom roku najazdili celkovo 1,22 milióna. vlakových kilometrov (vlkm), čo je medziročne o 8,5 %, resp. o 96 tisíc kilometrov viac. V tomto roku by podľa plánu mali najazdiť približne toľko ako pred rokom. Ide o výkony mimo zmluvy medzi ministerstvom dopravy a štátnym prepravcom o výkonoch vo verejnom záujme.

Ministerstvo si pre tento rok objednalo od ZSSK výkony 29,6 milióna vlakových kilometrov, čo je v porovnaní s vlaňajškom o 500 tisíc kilometrov a 1,7 % viac. "Dlhodobo si štát objednával okolo 29 miliónov vlkm a platí, že IC vlaky tvoria približne 5 percent výkonov ZSSK," priblížila Morháčová.

Spomínajú cenovú vojnu

Štátna spoločnosť nekomentuje zámer českého súkromného prepravcu RegioJet, ktorý chce na trati Bratislava - Žilina - Košice začať 14. decembra tohto roka prevádzkovať štyri páry IC vlakov denne. Teda toľko spojení ako ZSSK.

"Zvyčajne vo svete platí, že konkurencia prináša spotrebiteľom výhody, ale v železničnom sektore je to zložitejšie," poznamenala Morháčová.

"Skúsenosti z ČR v rámci štátom nedotovanej dopravy ukazujú, že konkurencia zrazila ceny na neudržateľnú úroveň pre dopravcov, časť z nich končí so súperením a ceny rastú," dodala hovorkyňa. Štátny prepravca bude o všetkých zmenách cestujúcich aj verejnosť včas informovať.

IC vlaky boli vyňaté zo zmluvy o službách vo verejnom záujme so štátom v roku 2012. ZSSK ich odvtedy prevádzkuje na vlastné náklady a štát na ne neprispieva. V IC vlakoch sú osobitné neregulované ceny, pričom cesta z Bratislavy do Košíc vyjde na 20, 22 alebo 24 eur.

Cestujúci má pri meškaní vlaku nad 60 minút nárok na vrátenie 25 % cestovného a nad 120 minút vo výške 50 % ceny lístka. Platí to, ak meškanie zavinila ZSSK, napríklad v prípade pokazeného rušňa, ale nie, ak meškanie spôsobí počasie či zrážka vlaku s autom či s človekom.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 21 735
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 11 998
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 789
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 6 229
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 092
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 621
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 898
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 790
  9. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 695
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 631

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Kedy spoznáme víťaza francúzskych prezidentských volieb?

Návod k sledovaniu francúzskych volieb.

KOMENTÁRE

Francúzi vo voľbách nerozhodujú len o sebe

Tí, ktorí si už Európu vybrali, si teraz hryzú nechty.

Neprehliadnite tiež

Trump nariadil preskúmať firemné dane a finančné regulácie

Nariadenie sa týka aj presunu daňového sídla do inej krajiny v rámci spojení so zahraničnou firmou.

Analytik: Turisti zabúdajú, po útokoch sa do krajiny vrátia

Francúzsko každoročne navštevujú desiatky miliónov turistov. Podiel cestovného ruchu tvorí až desatinu hrubého domáceho produktu

Čo môže teroristický útok a Le Penová urobiť s francúzskou ekonomikou?

Z doterajších vyjadrení je zrejmé, že Le Penová nie je naklonená Európskej únii. V minulosti už povedala, že chce vystúpiť z eurozóny a znovu zaviesť francúzsky frank.

Fico: Nebolo by férové nechať ovocinárov na kolenách

Predseda vlády Robert Fico navštívil v piatok ovocné sady v Miloslavove.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop