Na Slovensko prídu od decembra aj vlaky Leo Express

Čierne pumy plánujú jazdiť z Prahy až do Košíc v spolupráci so Železničnou spoločnosťou.

Tmavé expresy už v decembri vyrazia aj na slovenské žalezničné trate.(Zdroj: ARCHÍV LEO EXPRESS)

Štátny dopravca na IC vlakoch medzi Bratislavou a Košicami ročne prerába tri milióny eur. Od decembra bude mať na trati dvoch súkromných konkurentov. Možno hrozí aj cenová vojna.

ŽILINA. Pred tohtoročnými Vianocami sa na Slovensku rozbehne tvrdý boj o cestujúcich na železnici.

Svoje spoje z Prahy do Ostravy chce cez Žilinu do Košíc predĺžiť český súkromný dopravca Leo Express so svojimi tmavo-zlatými súpravami prezývanými čierna puma.

V pondelok pritom oznámil odštartovanie prevádzky IC vlakov na trase Bratislava – Košice a predĺženie terajšej linky Praha – Žilina až do Košíc aj RegioJet, žltý konkurent čiernych vlakov v Českej republike. Ide o trasy bez štátnej dotácie, teda čisto komerčnú prevádzku.

Aj Leo Express plánuje nasadiť svoje súpravy na trať severným Slovenskom po zmene grafikonu od 14. decembra. Premávať by mali dva páry súprav denne.

„Z Košíc aj z Prahy by mali štartovať v ranných a popoludňajších hodinách,“ vysvetľuje generálny riaditeľ spoločnosti Leoš Novotný.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:RegioJet pred Vianocami chystá rýchliky Bratislava - Žilina - Košice

Podelia sa so štátom

Leo Express uvádza, že žiadosť o medzinárodnú trať podal Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) spoločne so štátnym dopravcom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a o prípadnej užšej spolupráci sa ďalej rokuje.

Novotný hovorí, že ešte zvažujú, aký obchodný model pre vstup na túto trasu zvolia. V hre sú pritom všetky scenáre od komerčnej spolupráce oboch dopravcov až po vlastné podnikanie Leo Express.

Požiadať o trasu spoločne so slovenským partnerom podľa neho rešpektuje zvyklosti a konvencie v európskej medzinárodnej železničnej doprave.

„Rešpektujeme procesy, ktorými musí ZSSK ako štátna firma prejsť, aby mohla nadviazať spoluprácu so súkromnou,“ tvrdí Novotný. V prípade, že budú rokovania neúspešné, sú pripravení vstúpiť na Slovensko na vlastné riziko.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková vysvetľuje, že od Leo Expressu žiadosť o pridelenie kapacity železničnej cesty neevidujú, pričom včera bol posledný deň na podanie žiadosti. O kapacitu požiadala okrem RegioJetu iba štátna ZSSK, s ktorou Leo spolupracuje.

V skutočnosti zrejme ZSSK českému dopravcovi prepustí svoje vlaky medzi Prahou, Žilinou a Košicami. Jej vlastné rýchliky budú potom premávať medzi Bratislavou a Košicami.

Ak by však boli rokovania s ZSSK neúspešné, vstup Leo Expressu na Slovensko by bol ohrozený. Je tak odkázaný splniť podmienky štátnej firmy.

V súčasnosti severným Slovenskom jazdia v bežné dni tri páry rýchlikov na trati Praha - Košice cez Ostravu.

Pol milióna ľudí

Podľa Leo Express je linka Žilina – Košice ako predĺženie trasy z Prahy do Ostravy veľmi zaujímavý dopravný trh. Podľa jeho prieskumov sa na tejto trase pohybuje ročne viac ako pol milióna cestujúcich.

Ponuka vlakového spojenia, najmä rýchlosť a kvalita služieb je však veľmi slabá.

„V tejto oblasti sa majú slovenskí cestujúci určite na čo tešiť,“ sľubuje šéf Leo Express. Konkrétne časy odchodov budú výsledkom rokovaní dopravcu so správcom infraštruktúry ŽSR.

Leo Express začal v novembri 2012 s dopravou cestujúcich medzi Prahou a Ostravou, koncom minulého roka pridal aj odbočku do Starého Města pri Uherskom Hradišti.

Medzi Prahou a Ostravou vlani štátny dopravca České dráhy začal cenovú vojnu, ku ktorej sa pridali aj súkromné firmy RegioJet a Leo Express.

Podľa vyjadrenia firmy od polovice minulého roka dosahuje kladný prevádzkový výsledok. Počas vlaňajška odviezol vyše 800-tisíc cestujúcich.

Okrem Košíc majú čierne pumy podľa portálu idnes.cz zaostrené aj na trať medzi Prahou a severočeským Ústí nad Labem.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 569
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 632
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 228
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 056
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 796
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 519
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 397
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 845
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 597
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 996

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop