Na Slovensko prídu od decembra aj vlaky Leo Express

Čierne pumy plánujú jazdiť z Prahy až do Košíc v spolupráci so Železničnou spoločnosťou.

Tmavé expresy už v decembri vyrazia aj na slovenské žalezničné trate.(Zdroj: ARCHÍV LEO EXPRESS)

Štátny dopravca na IC vlakoch medzi Bratislavou a Košicami ročne prerába tri milióny eur. Od decembra bude mať na trati dvoch súkromných konkurentov. Možno hrozí aj cenová vojna.

ŽILINA. Pred tohtoročnými Vianocami sa na Slovensku rozbehne tvrdý boj o cestujúcich na železnici.

Svoje spoje z Prahy do Ostravy chce cez Žilinu do Košíc predĺžiť český súkromný dopravca Leo Express so svojimi tmavo-zlatými súpravami prezývanými čierna puma.

V pondelok pritom oznámil odštartovanie prevádzky IC vlakov na trase Bratislava – Košice a predĺženie terajšej linky Praha – Žilina až do Košíc aj RegioJet, žltý konkurent čiernych vlakov v Českej republike. Ide o trasy bez štátnej dotácie, teda čisto komerčnú prevádzku.

Aj Leo Express plánuje nasadiť svoje súpravy na trať severným Slovenskom po zmene grafikonu od 14. decembra. Premávať by mali dva páry súprav denne.

„Z Košíc aj z Prahy by mali štartovať v ranných a popoludňajších hodinách,“ vysvetľuje generálny riaditeľ spoločnosti Leoš Novotný.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:RegioJet pred Vianocami chystá rýchliky Bratislava - Žilina - Košice

Podelia sa so štátom

Leo Express uvádza, že žiadosť o medzinárodnú trať podal Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) spoločne so štátnym dopravcom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a o prípadnej užšej spolupráci sa ďalej rokuje.

Novotný hovorí, že ešte zvažujú, aký obchodný model pre vstup na túto trasu zvolia. V hre sú pritom všetky scenáre od komerčnej spolupráce oboch dopravcov až po vlastné podnikanie Leo Express.

Požiadať o trasu spoločne so slovenským partnerom podľa neho rešpektuje zvyklosti a konvencie v európskej medzinárodnej železničnej doprave.

„Rešpektujeme procesy, ktorými musí ZSSK ako štátna firma prejsť, aby mohla nadviazať spoluprácu so súkromnou,“ tvrdí Novotný. V prípade, že budú rokovania neúspešné, sú pripravení vstúpiť na Slovensko na vlastné riziko.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková vysvetľuje, že od Leo Expressu žiadosť o pridelenie kapacity železničnej cesty neevidujú, pričom včera bol posledný deň na podanie žiadosti. O kapacitu požiadala okrem RegioJetu iba štátna ZSSK, s ktorou Leo spolupracuje.

V skutočnosti zrejme ZSSK českému dopravcovi prepustí svoje vlaky medzi Prahou, Žilinou a Košicami. Jej vlastné rýchliky budú potom premávať medzi Bratislavou a Košicami.

Ak by však boli rokovania s ZSSK neúspešné, vstup Leo Expressu na Slovensko by bol ohrozený. Je tak odkázaný splniť podmienky štátnej firmy.

V súčasnosti severným Slovenskom jazdia v bežné dni tri páry rýchlikov na trati Praha - Košice cez Ostravu.

Pol milióna ľudí

Podľa Leo Express je linka Žilina – Košice ako predĺženie trasy z Prahy do Ostravy veľmi zaujímavý dopravný trh. Podľa jeho prieskumov sa na tejto trase pohybuje ročne viac ako pol milióna cestujúcich.

Ponuka vlakového spojenia, najmä rýchlosť a kvalita služieb je však veľmi slabá.

„V tejto oblasti sa majú slovenskí cestujúci určite na čo tešiť,“ sľubuje šéf Leo Express. Konkrétne časy odchodov budú výsledkom rokovaní dopravcu so správcom infraštruktúry ŽSR.

Leo Express začal v novembri 2012 s dopravou cestujúcich medzi Prahou a Ostravou, koncom minulého roka pridal aj odbočku do Starého Města pri Uherskom Hradišti.

Medzi Prahou a Ostravou vlani štátny dopravca České dráhy začal cenovú vojnu, ku ktorej sa pridali aj súkromné firmy RegioJet a Leo Express.

Podľa vyjadrenia firmy od polovice minulého roka dosahuje kladný prevádzkový výsledok. Počas vlaňajška odviezol vyše 800-tisíc cestujúcich.

Okrem Košíc majú čierne pumy podľa portálu idnes.cz zaostrené aj na trať medzi Prahou a severočeským Ústí nad Labem.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  3. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  4. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. Leto nekončí!
  7. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  10. Už aj seniori presadajú do SUV
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 585
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 516
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 346
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 775
  5. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 292
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 124
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 079
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 072
  9. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 904
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 644

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

AUTO

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Neprehliadnite tiež

Detský zásyp od J&J mal spôsobiť žene rakovinu, súd jej dal za pravdu

Súd nariadil Johnson & Johnson zaplatiť chorej žene 417 miliónov dolárov. Firma sa proti verdiktu odvolá.

Smrť blízkeho majú platiť poisťovne, rozhodol súd. Tie nesúhlasia

Spor, či majú poisťovne platiť blízkym bolestné, sa na Slovensku vlečie už desať rokov.

Tesco otvorilo pri Galante najväčšie distribučné centrum v strednej Európe

Nové centrum sa zameriava na distribúciu potravín, kozmetiky, oblečenia a techniky. Zamestnalo 1 200 ľudí.

Počet turistov v Dubrovníku je neúnosne vysoký, primátor ho chce obmedziť kvótou

Z krátkodobého ekonomického hľadiska obmedzenie počtu turistov bude pre mesto nevýhodné.