Na Slovensko by sa zmestili ešte dve automobilky

Zväz automobilového priemyslu ubezpečuje, že na východ od Banskej Bystrice a Žiliny je ešte priestor, chýbajú diaľnice a kvalitní ľudia.

Tento rok sa na Slovensku pravdepodobne prvý raz vyrobí viac ako milión osobných áut.(Zdroj: SME - ARCHÍV)

Zväz automobilového priemyslu ubezpečuje, že na Slovensku by sa na východ od Banskej Bystrice a Žiliny zmestili ešte aj dve automobilky.

KOŠICE. K problémom ďalšieho rozvoja automobilového priemyslu na Slovensku patrí chýbajúce diaľničné spojenie s východom krajiny, kvalifikovaná pracovná sila a prepojenie vedy a inovácií na priemyselné potreby.

Upozorňuje na to Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR, ktorého predstavitelia dnes rokovali so subdodávateľmi v tomto odvetví v Košickom a Prešovskom kraji.

Podľa predsedu ZAP SR Jaroslava Holečka je na Slovensku možné vybudovať aj štvrtú automobilku. "V súčasnosti o nej neuvažujeme, ale v priestore od Banskej Bystrice a Žiliny smerom na východ je určite ešte miesto aj pre dve automobilky," povedal pre novinárov v Košiciach.

Za mimoriadne dôležité pri súčasných logistických systémoch podnikov označil Holeček dobudovanie autostrády od Žiliny smerom na východné Slovensko. "Ja si myslím, že za posledných desať rokov žabomyších vojen sme stratili oveľa viac, ako tie milióny, ktoré nás vždy vracajú späť k rozhodovaniu, či autostrádu áno alebo nie, či takú alebo onakú. Jednoducho, už mala dávno byť," konštatoval.

Dodal, že z takmer 300 subdodávateľov automobilového priemyslu sú tri štvrtiny na západe Slovenska po Banskú Bystricu a Žilinu.

Druhým problémom pre rozvoj priemyslu je systém vzdelávania. V kontraste k celkovej nezamestnanosti vyznieva fakt, že firmy zápasia s nedostatkom kvalifikovaných pracovníkov. "Naša predpoveď ukazuje ročnú potrebu 42.000 stredoškolsky vzdelaných nových zamestnancov, z toho 30 000 len na obyčajnú reprodukciu ako náhrada za tých, ktorí odchádzajú do dôchodku. Na druhej strane, podľa štatistík sa vo svojom študijnom odbore zamestná menej ako 5000 stredoškolských absolventov," uviedol Holeček.

Zmena tohto pomeru si podľa neho vyžaduje celkovú transformáciu školského systému. Do stredného odborného školstva chce ZAP SR zaviesť prvky duálneho systému, pri ktorom žiak získava väčšinu svojich praktických znalostí priamo v podnikoch, ktoré sú na to prispôsobené. Od septembra bude zväz spúšťať pilotné projekty.

Slovensko potrebuje tiež transformáciu výskumu pre potreby praxe. "Veda a inovácie nie sú prepojené s potrebami nášho najdôležitejšieho priemyslu," hodnotí šéf zväzu. Hlavnú zmenu vidí Holeček v spoločnom prístupe k investíciám do vedy a výskumu, ktorý je v súčasnosti základom kvalitného dodávateľského vzťahu.

Odberatelia v automobilovom odvetví totiž vyžadujú viac komplexné dodávky, ktoré už zahŕňajú inovácie a posúvajú ich finálny produkt o priečku vyššie. ZAP SR navrhuje riešenie vo forme Centra pre strategický výskum a vývoj, ktoré bude špecializované na automobilový priemysel a bude slúžiť pre viacero firiem.

Holeček zároveň ocenil veľmi dobré podmienky výskumu a vývoja na východnom Slovensku, či už vzhľadom na činnosť Technickej univerzity Košice, alebo viacerých súkromných výskumno-vývojových inštitúcií.

Podľa viceprezidenta ZAP SR Štefana Rosinu má Slovensko zároveň oproti svetu veľmi malý podiel podnikových výdavkov na vedu a výskum, preto je potrebné lepšie motivovať slovenské spoločnosti, aby viac investovali do vývoja. Môže sa tak stať napríklad podporou exportu inovovaných výrobkov alebo tým, že sa náklady na vývoj stanú odpočítateľnou položkou z daňového základu.

"Veríme, že aj túto bariéru sa čoskoro podarí odbúrať a môžeme efektívne napĺňať Národnú stratégiu hospodárstva na základe využitia poznatkov vedy a výskumu RIS3, ktorú Európska komisia vyhlásila za najlepšie spracovanú v rámci členských krajín," dodal Rosina.

Automobilový priemysel je ťahúňom slovenskej ekonomiky, jeho podiel na celkovej priemyselnej výrobe Slovenska je 43 %, tvorí 26 % exportu a zamestnáva priamo 60 000 ľudí.

Vlani Slovensko znovu obhájilo prvenstvo vo výrobe - 181 kusov automobilov na jedného obyvateľa. Výroba automobilov na Slovensku stále zvyšuje svoj objem, vlani fabriky opustilo viac ako 980 000 automobilov, čo je o 5,8 % viac ako v roku 2012.

"Aj keď tieto čísla vyzerajú veľmi optimisticky, národohospodárska štúdia, ktorú vypracoval tím vedcov Ekonomickej univerzity v Bratislave, hovorí, že stále je tu priestor na rozvoj v automobilovom biznise, predovšetkým v jeho subdodávateľskej časti," zhodnotil Holeček.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 077
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 312
  3. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 203
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 961
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 093
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 162
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 110
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 068
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 111
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 062

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nevstupovať. Iba ak zháňate hašiš (reportáž)

Boli sme sa pozrieť na miesto, ktoré funguje ako európsky veľkosklad pre drogy.

BRATISLAVA

Podnájom v Bratislave stojí približne toľko ako hypotéka

Najlacnejšie podnájmy sú v Dúbravke a Karlovej Vsi.

ŠPORT

Mladý americký cyklista zomrel následkom pádu

Dvadsaťjedenročný pretekár spadol v záverečnej etape Tour of de Gila.

Neprehliadnite tiež

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop