AKTUALIZOVANÉ 15:50

RegioJet pred Vianocami chystá rýchliky Bratislava - Žilina - Košice

Vlaky českého dopravcu majú chodiť medzi Bratislavou, Žilinou a Košicami štyrikrát denne, každý deň aj z Prahy do Košíc.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA)

Český súkromný dopravca plánuje už od polovice decembra jazdiť z Bratislavy cez Žilinu do Košíc a rovnakou frekvenciou rýchlovlakov konkurovať štátnej firme ZSSK. ŽSR hovoria, že je to reálne.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom denníka SME

BRATISLAVA. Nový grafikon od 14. decembra môže na Slovensko priniesť dôležitú novinku.

Prvýkrát na Slovensku vstúpi na vnútroštátnu rýchlikovú trať konkurent doteraz monopolného štátneho dopravcu. Na linke Bratislava - Žilina - Košice majú jazdiť súkromné rýchliky českej firmy RegioJet.

Štyri páry IC vlakov na trati, spájajúcej dve najväčšie slovenské mestá doplní jeden pár medzi Žilinou a Košicami. Bude predĺžením rýchlika z Prahy cez Ostravu, ktorý zatiaľ končí v Žiline.

RegioJet už tento mesiac požiadal Železnice Slovenskej republiky, ktoré prevádzkujú dopravnú cestu o pridelenie kapacity a časov prepravy.

Hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková potvrdzuje rokovania s RegioJetom a hovorí, že prevádzka ich rýchlikov od decembra je reálna.

Podmienky sú pre všetkých dopravcov rovnaké ako pre ZSSK, vlaky sa zaraďujú do grafikonu v poradí, ako prišli žiadosti.

V prípade kolízie konkurenčných vlakov vyzve ŽSR obe strany na dohodu, ak sa to nepodarí, rozhodne Dopravný úrad.

Na spustenie prevádzky nepotrebuje súhlas štátu, pretože ide o komerčnú prevádzku, čiže vlaky nedotované zo štátneho rozpočtu.

Keďže RegioJet už na Slovensku ako dopravca niekoľko rokov funguje, rozšíri svoju činnosť iba o ďalšiu trať.

Nie cenová vojna

Šéf holdingu Student Agency, ktorého je RegioJet súčasťou hovorí, že cieľom je ponúknuť zákazníkom "o triedu lepšie služby", známe z vlakov na trase Praha - Žilina.

V typických žltých vlakoch má byť káva a ďalšie nápoje, či internet zadarmo, bezplatne aj elektrické zásuvky, dennú tlač, možnosť sledovať filmy, počúvať hudbu, či čítať elektronické knihy a využívať zábavný portál.

Pre každý vozeň RegioJet sľubuje stevarda, ktorý bude obsluhovať zákazníkov podobne, ako je to zvykom v autobusoch Student Agency. Cestujúci si budú môcť objednať aj jedlo a iné občerstvenie z reštauračného vozňa.

Hovorca Student Agency Aleš Ondrůj zatiaľ nechce konkretizovať výšku cestovného z Bratislavy do Košíc.

Podľa jeho vyjadrenia sa však nechcú púšťať do cenovej vojny, klientov si chcú získať skôr pohodlím a službami, či výberom staníc, v ktorých vlaky zastavia.

Dá sa preto predpokladať, že cena cestovného by mala byť približne rovnaká, ako pri štátnych IC vlakoch, čiže približne 22 eur.

Keďže ZSSK na tejto trati pri prevádzke IC vlakov ročne prerobí zhruba tri milióny eur, otvára sa otázka, či s tým počíta aj RegioJet.

Ondrůj vysvetľuje, že majú oveľa nižšie náklady na rôzne režijné činnosti, takže počítajú s tým, že by sa čoskoro mali dostať do čiernych čísel. Radi by pokračovali v spolupráci so ZSSK pri predaji lístkov za províziu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Čakanie na vlak v Tatrách sa predĺžilo

Biznis a deti

RegioJet plánuje na Slovensku využívať klimatizované vagóny pre rýchlosť až 200 km/hodinu, ťahané lokomotívami pre rýchlosť 160 km/h.

Plánujú využiť zmodernizovanú časť trate Považím od Bratislavy takmer po Trenčín na traťovú rýchlosť 160 km/h. Vozne majú mať buď veľkopriestorové oddiely, kupé pre šesť cestujúcich alebo biznis kupé pre štyroch cestujúcich.

Chystajú aj detské kupé či veľkú herňu pre deti s knihami, hrami, stavebnicami či možnosťou sledovať rozprávky. "Takých vozňov máme takmer sto a časť z nich využijeme práve na prevádzku medzi Bratislavou a Košicami", vysvetľuje Ondrůj.

Česká firma na Slovensku spustením nových liniek plánuje vytvoriť stovky pracovných miest a vytvoriť sieť prepojených železničných a autobusových liniek.

Okrem troch diaľkových autobusových spojení a železničnej trate do Žiliny na Slovensku aktuálne prevádzkuje aj osobné vlaky na trati Bratislava - Komárno.

Kto ešte príde

Hovorca Student Agency nevie o ďalších konkurentoch, ktorí by sa na Slovensko tento rok do vlakovej dopravy chystali, hoci nedávno sa v tejto súvislosti spomínal ich domáci rival Leo Express. Ten by chcel z Prahy do Košíc jazdiť v spolupráci so ZSSK.

"Ak by sa objavil tender na prevádzku dotovaných vlakov, určite toho tiež chceme zúčastniť," presviedča Ondrůj.

Podľa jeho slov počet cestujúcich v českých IC vlakoch RegioJet v prvom štvrťroku tohto roku stúpol oproti vlaňajšku o 37 percent.

Dopravca verí, že za celý rok sa zvýši počet ich zákazníkov o 30 percent na vyše dva milióny.

Medzi Prahou a Žilinou teraz bežne jazdia osemvozňové súpravy, ktoré plánujú ešte predlžovať. Od marca zaraďujú do každého vlaku aj vozeň s herňou pre deti.

Na nedotovanej rýchlikovej linke medzi Prahou a Ostravou v súčasnosti jazdia traja konkurenti, ktorí extrémne znížili ceny lístkov, takže podľa odborníkov žiadny z nich nezarába.

"V tomto prípade začala cenovú vojnu štátna spoločnosť, trpíme tým všetci," komentuje Aleš Ondrůj. Verí, že na Slovensku to bude inak.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 838
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 688
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 934
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 519
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 854
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 319
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 107
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 633
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 859
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 714

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Generali preveruje vyše desať krajín, z ktorých sa môže úplne stiahnuť

Medzi strategické ciele poisťovne je rast v Ázii.

Orange zaznamenal vlani nárast tržieb aj zisku

Čistý zisk skupiny Orange vlani vzrástol o približne desatinu.

Barclays sa vlani vrátila k zisku

Banka sa postupne zbavuje prevádzok, ktoré nie sú "jadrom" jej podnikania.

Tesla pred koncom roka skončila v strate

Za celý minulý rok skončila firma v strate takmer 675 miliónov dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop