BRATISLAVA. Banky peniaze dostanú, ale menší dodávatelia uvidia zo svojich pohľadávok len zlomok. Takéto vyrovnanie záväzkov prináša reštrukturalizácia.
Jednu veľkú odobril Doprastavu Okresný súd Bratislava I. Záznam o tom sa včera objavil v obchodnom vestníku.
Doprastav chce začať s ozdravným procesom, predpokladá, že ho uzavrie do konca roka. Nehovorí už, koľko dlhuje partnerom a akej časti dlhu by sa rád zbavil.
Ku koncu roka 2012 evidoval záväzky na úrovni vyše 230 milióna eur. O peniaze môžu prísť napríklad dodávatelia betónu či drobní živnostníci.
Banky majú spravidla pohľadávky zaistené, a tak o peniaze neprídu. V procese reštrukturalizácie majú navyše silné hlasovacie kompetencie.
Cez záruky môže byť v tomto prípade zainteresovaná aj štátna Eximbanka, naznačil portál etrend.sk. Táto banka však tvrdí, že ju viaže mlčanlivosť.
Dodala však, že na zabezpečenie poskytnutých záruk „využíva všetky dostupné zabezpečovacie inštrumenty“.
Do problémov mali Doprastav dostať zákazky v Poľsku. Hovorí sa o 40 miliónoch eur, ktoré firma nedostala zaplatené za odvedenú prácu.
Poľská obdoba našej Národnej diaľničnej spoločnosti, GDDKiA, tvrdí, že so stavebným gigantom neboli spokojní.
„Uprostred januára bolo za výstavbu 40kilometrovej časti A1 medzi Strykówom a Tuszynom zodpovedné konzorcium Polimex – Mostotal – Doprastav. Zmluva bola zrušená pre omeškania s výstavbou. Firmy mali v tom čase preinvestovaných 10 percent zo zákazky a cesta má byť hotová v auguste tohto roka,“ uviedol hovorca GDDKiA Jan Krynicki.
Minister dopravy Ján Počiatek v stredu nevedel, či sa už ozdravenie Doprastavu rozbehlo. Firmu pritom čaká práca na štátnych zákazkách.
V konzorciu postaví napríklad časť D1 pri Žiline za 427 miliónov eur.
Počiatek sa na dianie pýtal aj vo Váhostave. O ňom sa tiež na trhu hovorí v súvislosti s výraznými finančnými problémami.
Počiatkovi povedali, že im podobný scenár ako Doprastavu nehrozí.