Ozdravenie Doprastavu môže stiahnuť menšie firmy do krachu

Nepreplácanie faktúr v stavebníctve naberá extrémne rozmery. Tri zo štyroch firiem už chcú stavby stopnúť.

Doprastav, ktorý stavia aj časť D1 Fričovce – Svinia, plánuje prijímať ľudí.(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Nepreplácanie faktúr v stavebníctve naberá extrémne rozmery. Tri zo štyroch firiem už chcú stavby stopnúť a neplatenie riešiť súdne.

BRATISLAVA. „Ja som sa toho vyvaroval. Keď sa to začalo zvrhávať, prestal som Doprastavu dodávať.“

Takúto odpoveď si bežne vypočujete, keď sa stavbárov opýtate, ako ich zasiahne návrh na reštrukturalizáciu, o ktorý požiadala spoločnosť Doprastav tento týždeň. Ozdravný plán by ju mal zbaviť veľkej časti dlhov.

Sú však aj firmy, ktoré ponuke na spoluprácu s firmou, ktorá dostala štátne zákazky, neodolali. Ktoré to sú, koľko ich je a akú sumu im Doprastav dlhuje, sa nevie.

Nie je jasné, koľko by chcela, aby jej z faktúr odpustili. Vraj sa bude snažiť, aby to bolo čo najmenej. Bežne sa odpisuje od troch do 15 percent.

Úplne jasno nemajú firmy ani v tom, komu dlhy odpustia. Viaceré zdroje zo stavebnej brandže hovoria, že za Doprastavom už stojí najmä podnikateľ blízky Smeru Miroslav Výboh.

Hovorca Doprastavu Michal Krajčír vo štvrtok povedal, že 99,9 percenta akcií vlastní Dušan Mráz. Zvyšok patrí akcionárom z obdobia kupónovej privatizácie.

Koho ozdravenie stiahne?

Stavbári u nás
  • dve z troch pohľadávok sú po splatnosti,
  • 74 % firiem hrozí stopnutím stavebných prác a súdmi,
  • napriek tomu sa očakáva, že sektor porastie o 1,6 %.

Pohľadávky voči Doprastavu priznal Strabag. Váhostav tvrdí, že si s Doprastavom dlhujú asi toľko isto. Najväčší problém bude reštrukturalizácia znamenať pre menšie firmy so živnostníkmi.

Minister dopravy Ján Počiatek hovorí, že až čas ukáže, koho so sebou ozdravovanie Doprastavu stiahne.

Zatiaľ vraj nemá informácie, že by reštrukturalizácia priniesla problémy na stavbách, ktoré má Doprastav pod palcom.

Ide napríklad o stavbu časti D1 na východe medzi Fričovcami a Sviniou či o úsek D1 pri Žiline, ktorého stavbu Doprastav rozbieha v konzorciu. Celkovo za ňu má štát zaplatiť 427 miliónov eur.

Ak by sa vyskytli problémy, Počiatek sľubuje firme pokuty či rušenie zmlúv. Povedal, že sa spýta, či úpadok nehrozí aj Váhostavu, lebo sa to dlhšie hovorí. Ten odmieta, že by sa chcel zbaviť dlhov.

Čo s tým chce štát robiť?

Problémy s neplatením veľkých firiem malým sú v stavebníctve čoraz častejšie. Pre neplatenie faktúr chce až 74 percent firiem stavby zastavovať a problémy riešiť cez súdy, ukazuje to prieskum CEEC Research.

Jiří Vacek, riaditeľ CEEC Research, vysvetľuje, že po rokoch krízy už vyčerpali všetky rezervy.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 075
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 897
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 531
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 699
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 427
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 417
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 979
  8. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 969
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 525
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 358

Téma: Doprastav v problémoch


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.

Vo finančnej gramotnosti sú slovenskí žiaci pod priemerom krajín OECD

V porovnaní s testovaním z roku 2012 slovenskí žiaci zaznamenali významný pokles výkonu.

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá vláda Roberta Fica odklepla stimuly pre závod automobilky pri Nitre vo výške 125 miliónov eur.