Nepreplácanie faktúr v stavebníctve naberá extrémne rozmery. Tri zo štyroch firiem už chcú stavby stopnúť a neplatenie riešiť súdne.
BRATISLAVA. „Ja som sa toho vyvaroval. Keď sa to začalo zvrhávať, prestal som Doprastavu dodávať.“
Takúto odpoveď si bežne vypočujete, keď sa stavbárov opýtate, ako ich zasiahne návrh na reštrukturalizáciu, o ktorý požiadala spoločnosť Doprastav tento týždeň. Ozdravný plán by ju mal zbaviť veľkej časti dlhov.
Sú však aj firmy, ktoré ponuke na spoluprácu s firmou, ktorá dostala štátne zákazky, neodolali. Ktoré to sú, koľko ich je a akú sumu im Doprastav dlhuje, sa nevie.
Nie je jasné, koľko by chcela, aby jej z faktúr odpustili. Vraj sa bude snažiť, aby to bolo čo najmenej. Bežne sa odpisuje od troch do 15 percent.
Úplne jasno nemajú firmy ani v tom, komu dlhy odpustia. Viaceré zdroje zo stavebnej brandže hovoria, že za Doprastavom už stojí najmä podnikateľ blízky Smeru Miroslav Výboh.
Hovorca Doprastavu Michal Krajčír vo štvrtok povedal, že 99,9 percenta akcií vlastní Dušan Mráz. Zvyšok patrí akcionárom z obdobia kupónovej privatizácie.
Koho ozdravenie stiahne?
- dve z troch pohľadávok sú po splatnosti,
- 74 % firiem hrozí stopnutím stavebných prác a súdmi,
- napriek tomu sa očakáva, že sektor porastie o 1,6 %.
Pohľadávky voči Doprastavu priznal Strabag. Váhostav tvrdí, že si s Doprastavom dlhujú asi toľko isto. Najväčší problém bude reštrukturalizácia znamenať pre menšie firmy so živnostníkmi.
Minister dopravy Ján Počiatek hovorí, že až čas ukáže, koho so sebou ozdravovanie Doprastavu stiahne.
Zatiaľ vraj nemá informácie, že by reštrukturalizácia priniesla problémy na stavbách, ktoré má Doprastav pod palcom.
Ide napríklad o stavbu časti D1 na východe medzi Fričovcami a Sviniou či o úsek D1 pri Žiline, ktorého stavbu Doprastav rozbieha v konzorciu. Celkovo za ňu má štát zaplatiť 427 miliónov eur.
Ak by sa vyskytli problémy, Počiatek sľubuje firme pokuty či rušenie zmlúv. Povedal, že sa spýta, či úpadok nehrozí aj Váhostavu, lebo sa to dlhšie hovorí. Ten odmieta, že by sa chcel zbaviť dlhov.
Čo s tým chce štát robiť?
Problémy s neplatením veľkých firiem malým sú v stavebníctve čoraz častejšie. Pre neplatenie faktúr chce až 74 percent firiem stavby zastavovať a problémy riešiť cez súdy, ukazuje to prieskum CEEC Research.
Jiří Vacek, riaditeľ CEEC Research, vysvetľuje, že po rokoch krízy už vyčerpali všetky rezervy.