BRATISLAVA. Po Slovensku by mohlo jazdiť niekoľko stoviek žltých školských autobusov. Túto víziu presadzujú štyria poslanci za KDH. Návrh na ich zavedenie predložili na pripomienkovanie.
Vyčíslili, že počas prvých piatich rokov, keď by autobusy zaviedli, by stáli štátny rozpočet 35 miliónov eur. Na 17,5 milióna eur by sa mali vyzbierať obce, v ktorých by autobusy premávali.
Ministerstvo financií návrhu poslancov KDH vyčíta, že myslí len na peniaze na kúpu autobusov a nemá domyslené preplácanie nákladov na ich prevádzku.
Iba so škrtaním škôl
- V septembri 2015 budú platiť minimálne počty žiakov v triedach. Napríklad v triede prvého ročníka bude musieť byť aspoň 11 žiakov.
- Nižší počet umožnia tam, kde by žiak dochádzal do školy viac ako šesť kilometrov.
Ministerstvo školstva súhlasí, že žiaci majú mať bezproblémový prístup k doprave, spomína najmä žiakov prvého až štvrtého ročníka základnej školy. Ako ho chce zabezpečiť, nie je zrejmé.
Návrhu poslancov KDH ministerstvo školstva vytýka, že z neho nie je jasné, pre aké deti majú byť školské autobusy určené. S KDH sa zhodne v tom, že zavedenie školských autobusov by bolo namieste, iba ak by sa spájalo aj s vyškrtaním niektorých škôl u nás.
„Chceme tento problém riešiť komplexne spolu s racionalizáciou siete základných škôl a so zmenou systému financovania nákladov na dopravu žiakov,“ tvrdí hovorca ministerstva školstva Michal Kaliňák.
Poslanci KDH tvrdia, že po zavedení školských autobusov by mohli niektoré obce zrušiť školy s malým počtom žiakov. Na jednej zrušenej škole by sa mohlo podľa nich ušetriť 5 až 7tisíc eur ročne.
Rezort školstva skôr spája rušenie škôl s preplácaním nákladov na dopravu do najbližšej väčšej školy rodičom.
Čo bude robiť šofér?
V praxi býva zmena v počte škôl problém. Starostka Plaveckého Štvrtka Mikuláša Marta Hlavatá vysvetľuje, že školu chce mať v obci väčšina rodičov.