Budeme mať jednotné nebo, zlacnie letecká doprava

Poslanci Európskeho parlamentu v stredu odobrili správu rumunského liberálneho poslanca o návrhu nariadenia na zavedenie jednotného európskeho neba.

Jednotné európske nebo má zabrániť zvýšenej produkcii oxidu uhličitého a zlacniť dopravu.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Poslanci Európskeho parlamentu (EP) odobrili správu rumunského liberálneho poslanca o návrhu nariadenia na zavedenie jednotného európskeho neba (SES), variant SES II+.

Spravodajca EP Marian-Jean Marinescu tvrdí, že hlavný prínos projektu jednotné európske nebo je v znížení priemerného času letu zhruba o 15 minút na dve hodiny. Čo je dôležité za situácie, keď sa v Európe uskutoční okolo 26-tisíc letov denne a 600 miliónov cestujúcich ročne volí cestu lietadlom.

"Akú budú dôsledky? Pohodlie cestujúcich, menej spotrebovaného paliva, menej emisií CO2, nižšie náklady a nižšie ceny," vysvetlil Marinescu.

Odstrániť vzdušné hranice

Europoslanci v rozprave pripomenuli, že členské štáty EÚ zlyhali pri zavedení cieľov jednotného európskeho neba a preto EP navrhol opatrenia, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu, zamerané na dosiahnutie menšieho počtu oneskorení v leteckej doprave a na cenovo dostupnú leteckú dopravu.

"Každý štvrťrok máme vyše dva milióny komerčných letov na oblohe Únie. Náš vzdušný priestor dosahuje svoju maximálnu kapacitu, takže ju musíme usporiadať oveľa efektívnejším spôsobom tak z finančného ako aj environmentálneho hľadiska," uviedol belgický poslanec Said El Khadraoui, ktorý je v skupine socialistov a demokratov (S&D) zodpovedný za oblasť dopravy.

Poslanci upozornili, že ak štáty Únie odstránili fyzické hranice na zemi, ešte stále existuje 28 vzdušných priestorov, podľa počtu členských štátov, čo je situácia, ktorá vytvára preťaženie leteckých liniek a neefektívnosť celého systému.

Bude aj čistejší vzduch

Až 80 percent leteckých meškaní je kvôli nedostatku kapacity systémov riadenia tejto dopravy alebo problémom na letiskách v dôsledku operácií leteckých spoločností. Lietadlá sú niekedy nútené letieť ďalšie dodatočné minúty z dôvodu nedostatku koordinácie, čo narúša nielen letovú prevádzku, ale spôsobuje aj vyššie náklady pre spoločnosti a zvýšenú spotrebu paliva a produkciu CO2.

Podľa prepočtov by zavedenie jednotného európskeho neba do praxe mohlo v priestore EÚ ušetriť 50 2,4 milóna ton emisií oxidu uhličitého za rok.

Taliansky europoslanec David Sassoli a spravodajca S&D pre reguláciu v oblasti letiskových služieb, manažmentu letovej prevádzky a leteckých navigačných služieb povedal, že prijatím SES Európania konečne majú Európsku agentúru pre letectvo (EEA) s jasnými a dobre zadefinovanými úlohami a právomocami.

"Teraz bude mať EÚ jedinečnú rolu v rámci globálnej leteckej scény, na rovnakej úrovni ako napríklad federálna letecká správa v Spojených štátoch," skonštatoval Sassoli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 734
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 557
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 276
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 720
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 568
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 327
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 872
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 617
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

Chcete hypotéku? Banky zlacňujú, ale pomýliť sa dá ľahko (prehľad)

Ešte pred začatím jari, kedy sa predáva najviac hypoték, spustili banky akciové úroky.

Cena benzínu stále rastie, motoristi tankujú najdrahšie za rok a pol

Priemerná cena litra benzínu na čerpacích staniciach je 1,31 eura. Takáto cena bola naposledy v auguste 2015.

Érsek nemá pochybnosti o transparentnosti a kvalite obchvatu Bratislavy

Reagovalo tak na vyjadrenia predstaviteľov Európskej investičnej banky, ktorá obchvat Bratislavy podporila sumou 427 miliónov eur.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop