Budeme mať jednotné nebo, zlacnie letecká doprava

Poslanci Európskeho parlamentu v stredu odobrili správu rumunského liberálneho poslanca o návrhu nariadenia na zavedenie jednotného európskeho neba.

Jednotné európske nebo má zabrániť zvýšenej produkcii oxidu uhličitého a zlacniť dopravu.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Poslanci Európskeho parlamentu (EP) odobrili správu rumunského liberálneho poslanca o návrhu nariadenia na zavedenie jednotného európskeho neba (SES), variant SES II+.

Spravodajca EP Marian-Jean Marinescu tvrdí, že hlavný prínos projektu jednotné európske nebo je v znížení priemerného času letu zhruba o 15 minút na dve hodiny. Čo je dôležité za situácie, keď sa v Európe uskutoční okolo 26-tisíc letov denne a 600 miliónov cestujúcich ročne volí cestu lietadlom.

"Akú budú dôsledky? Pohodlie cestujúcich, menej spotrebovaného paliva, menej emisií CO2, nižšie náklady a nižšie ceny," vysvetlil Marinescu.

Odstrániť vzdušné hranice

Europoslanci v rozprave pripomenuli, že členské štáty EÚ zlyhali pri zavedení cieľov jednotného európskeho neba a preto EP navrhol opatrenia, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu, zamerané na dosiahnutie menšieho počtu oneskorení v leteckej doprave a na cenovo dostupnú leteckú dopravu.

"Každý štvrťrok máme vyše dva milióny komerčných letov na oblohe Únie. Náš vzdušný priestor dosahuje svoju maximálnu kapacitu, takže ju musíme usporiadať oveľa efektívnejším spôsobom tak z finančného ako aj environmentálneho hľadiska," uviedol belgický poslanec Said El Khadraoui, ktorý je v skupine socialistov a demokratov (S&D) zodpovedný za oblasť dopravy.

Poslanci upozornili, že ak štáty Únie odstránili fyzické hranice na zemi, ešte stále existuje 28 vzdušných priestorov, podľa počtu členských štátov, čo je situácia, ktorá vytvára preťaženie leteckých liniek a neefektívnosť celého systému.

Bude aj čistejší vzduch

Až 80 percent leteckých meškaní je kvôli nedostatku kapacity systémov riadenia tejto dopravy alebo problémom na letiskách v dôsledku operácií leteckých spoločností. Lietadlá sú niekedy nútené letieť ďalšie dodatočné minúty z dôvodu nedostatku koordinácie, čo narúša nielen letovú prevádzku, ale spôsobuje aj vyššie náklady pre spoločnosti a zvýšenú spotrebu paliva a produkciu CO2.

Podľa prepočtov by zavedenie jednotného európskeho neba do praxe mohlo v priestore EÚ ušetriť 50 2,4 milóna ton emisií oxidu uhličitého za rok.

Taliansky europoslanec David Sassoli a spravodajca S&D pre reguláciu v oblasti letiskových služieb, manažmentu letovej prevádzky a leteckých navigačných služieb povedal, že prijatím SES Európania konečne majú Európsku agentúru pre letectvo (EEA) s jasnými a dobre zadefinovanými úlohami a právomocami.

"Teraz bude mať EÚ jedinečnú rolu v rámci globálnej leteckej scény, na rovnakej úrovni ako napríklad federálna letecká správa v Spojených štátoch," skonštatoval Sassoli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 422
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 377
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 093
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 9 395
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 086
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 382
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 374
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 295
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 961
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 270

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

PLUS

Zločin po slovensky: Ako zomrela Mária?

Temný zločin zo 60. rokov ožíva vďaka novinárovi Jánovi Čomajovi.

DOMOV

Kotlebovci bohatli, teraz môžu prísť o milióny

Po vstupe do župy sa im začalo dariť, kupovali autá aj domy.

Neprehliadnite tiež

British Airways zaznamenala globálny výpadok systému

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.