Autobusári či kamionisti majú zvyšovať mzdy, diktujú odbory

Pre strojárov, hutníkov, vodičov aj ľudí z bytových družstiev už odbory rokujú o rozšírení kolektívnych zmlúv.

Vodiči autobusov by si mali prilepšiť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Na hodnotenie je príliš skoro. No zvýšenie základných miezd o 2,7 percenta môžu zamestnanci chápať ako výsmech.

Tak reagovali v spoločnosti Turancar na informáciu, že odbory chcú rozšíriť rast platov v autobusovej doprave aj na firmy, ktoré s tým nesúhlasia.

Odborári sa totiž dohodli na zvýšení miezd o 2,7 percenta v základnej časti, teda asi o 10 až 15 eur, a priemernej mzdy o pol percenta nad infláciu so zamestnávateľským zväzom autobusárov v kolektívnej zmluve vyššieho stupňa.

Teraz sa ju chystajú rozšíriť aj na podniky s viac ako 20 zamestnancami, ktoré zväz nezastrešuje.

Šéf Odborového zväzu KOVO Emil Machyna hovorí, že dohoda o mzdách sa môže týkať aj firiem, ktoré sa venujú kamiónovej preprave. Tie sú na zmeny citlivejšie.

Rudolf Páleš z firmy Steindorfer, ktorá dáva prácu takmer 60 ľuďom, upozornil, že im štát nedávno zvýšil náklady na mýto.

„Ešte chcú o ďalšie percentá dvíhať aj mzdy? Tak to ľudí poprepúšťam a zoberiem Rumunov, čo budú jazdiť za minimálnu mzdu,“ hovorí Páleš.

Nasledovať budú ďalší

Odbory
Kolektívne zmluvy
  • Od januára sa kolektívne zmluvy môžu rozšíriť aj na firmy, ktoré nemajú odbory a nie sú v zamestnávateľských zväzoch.
  • Rozšírenie kolektívnych zmlúv – teda zvýšenie miezd či zmena podmienok – sa týka všetkých firiem v danom odvetví.
  • S rozšírením zmluvy firmy nemusia súhlasiť.
  • Výnimku majú podniky, čo zamestnávajú menej ako 20 ľudí, tiež tie, ktoré majú aspoň desatinu zdravotne postihnutých ľudí či firmy v likvidácii, alebo také, čo podnikajú menej ako dva roky, ak nie sú nástupcom inej firmy.

Odborárom tak netrvalo dlho, kým nový zákon o kolektívnom vyjednávaní využili. Platí len od januára.

Návrh kolektívnej zmluvy pre vodičov autobusov už stihli predložiť ministerstvu práce.

Súhlasil s ním aj autobusový zamestnávateľský zväz. Tvrdí, že firmy, ktorých sa kolektívna zmluvu vyššieho stupňa netýkala, mali konkurenčnú výhodu.

Podmienky pre zamestnancov chcú meniť aj v iných sektoroch.

Strojárske odbory všetky požiadavky okrem platov dohodli, rokujú o ich raste o dve až štyri percentá.

Ich návrh kolektívnej zmluvy predložili ministerstvu práce bez súhlasu strojárskych firiem.

Nesúhlasili s ním, lebo sa obávajú, že by zmluva mohla ohroziť subdodávateľské firmy členov tohto zamestnávateľského zväzu.

Pred podpisom kolektívnej zmluvy by mali byť hutníci, v tomto sektore majú rásť mzdy asi o 2,5 percenta. Toto zvýšenie by sa mohlo dotknúť aj Železiarní Podbrezová Vladimíra Sotáka, ktorý zvyšovanie platov nechystal.

Útok na trh práce

Odbory tvrdia, že zmeny v kolektívnych zmluvách by mali pocítiť aj v elektrotechnike či bytových družstvách.

Odvetví, na ktoré by sa mali rozšíriť kolektívne zmluvy, je podľa Martina Hoštáka z Republikovej únie zamestnávateľov veľa: „Je to bezprecedentný útok na trh práce.“

Považuje za nemysliteľné, že o mzdách nebudú rozhodovať šéfovia firiem, ale odborárski bossovia.

Takýto postup podľa neho môže viesť k prepúšťaniu, odhadol že o prácu môžu prísť tisíce až desaťtisíce ľudí.

Naše firmy budú menej schopné konkurovať zahraničným. Ak bude musieť zvýšiť mzdy napríklad podnik v Komárne, jeho konkurent o pár kilometrov ďalej – v Komárome bude mať konkurenčnú výhodu.

Vďaka nižším nákladom budú môcť mať aj nižšie ceny.

Hošták kritizuje, že firmy sa nemajú kam odvolať. „V zahraničí je to bežné,“ dodal.

Prídu o dovolenky?

Pred rozširovaním kolektívnych zmlúv varuje aj exminister práce Jozef Mihál (SaS). Zamestnanci môžu takto prísť aj o sociálne benefity.

Ak napríklad firma ponúkala viac dovolenky, ktorú si zamestnanci mohli vybrať, keď mal podnik menej zákaziek, môže sa to so zvýšením miezd zrušiť. V najhoršom prípade môže firma aj skrachovať, tvrdí.

Štát nastavil hranicu 20 zamestnancov, od ktorej sa môžu na firmy kolektívne zmluvy rozširovať.

Tú nebudú chcieť firmy prekročiť, aj keď sa im bude dariť. Ak totiž zamestnávajú menej ako 20 ľudí, neplatí na ne zákon a odbory nemôžu ovplyvňovať ich odmeňovanie.

Rizikom tiež je, že ak aj firmy nových ľudí budú potrebovať, nevezmú ich do trvalého pracovného pomeru, ale zamestnajú ich na živnosť alebo na dohodu, dodáva Mihál.

Ministerstvo práce, ktoré rozhodne, či sa kolektívna zmluva môže rozšíriť, s kritikou nesúhlasí, rastu nezamestnanosti sa neobáva.

„Ak dôjde k rozšíreniu zmlúv, očakávame pozitívne vplyvy na pracovné a mzdové podmienky zamestnancov.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 133
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 563
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 329
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 097
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 094
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 217
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 084
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 893
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 070
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 983

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop