VRÚTKY. Spoločnosť ŽOS Vrútky, ktorá vyrába napríklad aj osobné vozne či dieselmotorové vlaky, hľadá dvesto kvalifikovaných robotníkov.
Vrútocký závod potrebuje zváračov, obrábačov kovov, klasických zámočníkov, lakovníkov či elektrikárov a to najmä kvôli osemdesiatmiliónovej zákazke od Železničnej spoločnosti Slovensko.
Pre ňu má do augusta 2015 vyrobiť dvadsať nových dieselmotorových vlakov.
Kvalifikovaná práca sa vytráca
„Dnes zamestnávame zhruba 1 100 ľudí, táto zákazka dá prácu 300 až 400 ľuďom. Potrebujeme prijať ešte zhruba 200, s čím skutočne máme problém, pretože kvalifikovaná sila akoby sa zo Slovenska vytrácala. Jednoducho ľudia starnú a školy neprodukujú dostatočne kvalifikovanú silu, takú, ktorá je potrebná v slovenskom priemysle,“ povedal predseda Predstavenstva ŽOS Vrútky Víťazoslav Moric mladší.
Štát by podľa neho mal rozumnejšie rozdeľovať dotácie stredným odborným školám, podľa toho, ktoré odbory sú žiadané.
„Predsa štát má svoju štatistiku, aké priemyselné odvetvia sa rozvíjajú. A na základe toho by mal tieto odvetvia v školstve viac preferovať, a naopak, tie hospodárske činnosti, ktoré sú v útlme, by podporovať nemal alebo len minimálne,“ dodal Moric.
Školstvo nerobilo nič
Napriek tomu, že ŽOS Vrútky spolupracuje s učilišťami v regióne, dáva žiakom štipendiá a má vytvorený vzdelávací program, závodu sa nedarí zabezpečiť si dostatok kvalifikovanej pracovnej sily.
„Máme absolútny nedostatok zváračov, obrábačov kovov, klasických zámočníkov, už je nedostatok aj elektrikárov a o lakovníkoch ani nehovorím. Nie výrobná firma má zabezpečovať a vychovávať pracovnú silu, to má predsa robiť školstvo. V tejto oblasti školstva sa dvadsať rokov nerobilo nič, aj keď posledné dva až tri roky vidieť istý posun,“ povedal šéf predstavenstva ŽOS Vrútky.
Spoločnosť ŽOS Vrútky, ktorej história siaha až do roku 1874, začala vyrábať prvé vlastné osobné vozne v roku 2008. Pre slovenské železnice odvtedy vyrobili už 70 osobných vozňov a 12 ľahkých motorových jednotiek.