Výstavbu tunela brzdí obstarávanie, stavbári to nedobehnú

Minister dopravy hovorí o začiatku výstavby tento rok, v lete veril, že sa bude stavať už v roku 2013.

ŽILINA. Výstavbu diaľničného tunela Višňové medzi Žilinou a Martinom brzdia námietky vo verejnom obstarávaní a podľa ministra dopravy Jána Počiatka výber staviteľa môže ešte ovplyvniť aj rozsudok Najvyššieho súdu SR.

"Vzhľadom na to, ako u nás funguje proces verejného obstarávania, je to neustály pingpong námietok medzi jednotlivými firmami, čo spôsobuje tie časové predĺženia. Trošku nám situáciu skomplikovalo aj rozhodnutie Najvyššieho súdu SR, že niektoré firmy v minulosti konali v zhode, čiže vytvorili si takzvaný kartel. Čaká sa na doručenie rozsudku, aby sa stal právoplatným. Na základe toho budeme musieť prijať rozhodnutie, ako ďalej postupovať voči firmám, ktoré sa ešte stále zúčastňujú na súťažiach, ale preukázateľne porušili jedno zo základných pravidiel verejného obstarávania a to, že si vytvorili kartel,“ povedal koncom minulého mesiaca Počiatek.

Napriek tomu je minister dopravy presvedčený, že úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná skala, ktorého hlavnou stavbou je 7,5- kilometrový tunel Višňové, sa začne stavať ešte tento rok. "Očakávame, že to rozhodnutie padne v najbližších mesiacoch. Som o tom na sto percent presvedčený, že sa začne tento rok,“ povedal minister, ktorý však aj vlani v júni veril, že tento diaľničný úsek sa začne stavať už v roku 2013.

"Tento rok (2014) sa začne určite, pretože akokoľvek, tie varianty už majú konečný počet krokov, takže či už jedným alebo druhým spôsobom, dôjde k vyhodnoteniu tej súťaže v najbližších mesiacoch,“ reagoval koncom februára 2014.

Čas, ktorý sa stráca pri naťahovaní verejného obstarávania, sa podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka pri samotnej výstavbe dobehnúť nedá. "Predpokladaná doba výstavby je tam päť a pol roka. Nejaké výrazné skrátenie tejto doby neprichádza do úvahy, lebo tie technológie pri razení tunelov sú dané a tam si neviem predstaviť väčšiu časovú úsporu. Takže tam naozaj musíme predpokladať, že tá výstavba bude trvať päť až päť a pol roka,“ povedal Palčák.

Výstavba rovnakého tunela by podľa neho trvala rovnako dlho aj v iných krajinách. "Sú to technológie, ktoré sa používajú aj v iných krajinách na razenie takýchto tunelov a tam si myslím, že z časového pohľadu je to to isté,“ dodal.

Ak by najdlhší slovenský tunel, pracovne nazývaný Višňové a v roku 2009 pokrstený menom Hoblík, začali stavať tento rok, hotový by mal byť v roku 2020. Prieskumná štôlňa, ktorú prerazili už v roku 2001 a od roku 2003 je zakonzervovaná, vedie pohorím Malej Fatry, na jednej strane vychádza nad obcou Višňové pri Žiline a na druhej pod Dubnou skalou pri Vrútkach.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 215
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 994
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 955
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 784
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 520
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 420
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 251
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 248
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 165
  10. Leto nekončí! 831

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko inú možnosť ako jadro Únie nemá, Fico to vie

Krajiny bez eura budú strácať vplyv, Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

DOMOV

Plavčan urobil nezvyčajnú vec. Oznámil Kiskovi, kedy končí

Fico naťahovanie času nekomentoval.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.