Výstavbu tunela brzdí obstarávanie, stavbári to nedobehnú

Minister dopravy hovorí o začiatku výstavby tento rok, v lete veril, že sa bude stavať už v roku 2013.

ŽILINA. Výstavbu diaľničného tunela Višňové medzi Žilinou a Martinom brzdia námietky vo verejnom obstarávaní a podľa ministra dopravy Jána Počiatka výber staviteľa môže ešte ovplyvniť aj rozsudok Najvyššieho súdu SR.

"Vzhľadom na to, ako u nás funguje proces verejného obstarávania, je to neustály pingpong námietok medzi jednotlivými firmami, čo spôsobuje tie časové predĺženia. Trošku nám situáciu skomplikovalo aj rozhodnutie Najvyššieho súdu SR, že niektoré firmy v minulosti konali v zhode, čiže vytvorili si takzvaný kartel. Čaká sa na doručenie rozsudku, aby sa stal právoplatným. Na základe toho budeme musieť prijať rozhodnutie, ako ďalej postupovať voči firmám, ktoré sa ešte stále zúčastňujú na súťažiach, ale preukázateľne porušili jedno zo základných pravidiel verejného obstarávania a to, že si vytvorili kartel,“ povedal koncom minulého mesiaca Počiatek.

Napriek tomu je minister dopravy presvedčený, že úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná skala, ktorého hlavnou stavbou je 7,5- kilometrový tunel Višňové, sa začne stavať ešte tento rok. "Očakávame, že to rozhodnutie padne v najbližších mesiacoch. Som o tom na sto percent presvedčený, že sa začne tento rok,“ povedal minister, ktorý však aj vlani v júni veril, že tento diaľničný úsek sa začne stavať už v roku 2013.

"Tento rok (2014) sa začne určite, pretože akokoľvek, tie varianty už majú konečný počet krokov, takže či už jedným alebo druhým spôsobom, dôjde k vyhodnoteniu tej súťaže v najbližších mesiacoch,“ reagoval koncom februára 2014.

Čas, ktorý sa stráca pri naťahovaní verejného obstarávania, sa podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomíra Palčáka pri samotnej výstavbe dobehnúť nedá. "Predpokladaná doba výstavby je tam päť a pol roka. Nejaké výrazné skrátenie tejto doby neprichádza do úvahy, lebo tie technológie pri razení tunelov sú dané a tam si neviem predstaviť väčšiu časovú úsporu. Takže tam naozaj musíme predpokladať, že tá výstavba bude trvať päť až päť a pol roka,“ povedal Palčák.

Výstavba rovnakého tunela by podľa neho trvala rovnako dlho aj v iných krajinách. "Sú to technológie, ktoré sa používajú aj v iných krajinách na razenie takýchto tunelov a tam si myslím, že z časového pohľadu je to to isté,“ dodal.

Ak by najdlhší slovenský tunel, pracovne nazývaný Višňové a v roku 2009 pokrstený menom Hoblík, začali stavať tento rok, hotový by mal byť v roku 2020. Prieskumná štôlňa, ktorú prerazili už v roku 2001 a od roku 2003 je zakonzervovaná, vedie pohorím Malej Fatry, na jednej strane vychádza nad obcou Višňové pri Žiline a na druhej pod Dubnou skalou pri Vrútkach.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 730
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 798
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 071
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 460
  5. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 406
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 393
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 481
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 710
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 370
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop