AKTUALIZOVANÉ VO ŠTVRTOK 19:00

So štrajkom čakajú dopravcovia na polnoc na sobotu

Kamióny jazdiace cez dediny strpčujú ľuďom život. Nerobia to naschvál, tvrdia dopravcovia.

Dopravcovia štrajkovali už v roku 2010. Získali zľavu na spotrebnej dani z nafty.(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom

BRATISLAVA. Budú alebo nebudú kamionisti štrajkovať? Odpoveď na túto otázku by mohla prísť onedlho.

Úderom polnoci z piatka na sobotu totiž uplynie lehota, ktorú dala Únia autodopravcov premiérovi Robertovi Ficovi na to, aby zlepšil podmienky podnikania v doprave.

Únia chce presadiť nižšie pokuty za obchádzanie mýta, možnosť ísť na mýtnom aj do debetu či nižšie cestné dane. Ak štát nezasiahne, mohlo by dôjsť napríklad k blokádam hraničných priechodov či dopravných uzlov.

Premiér už avizoval, že u neho nepochodia. Na pomoc s ich požiadavkami pritom dostal o niekoľko hodín viac, než sa pôvodne čakalo.

„Nepredbiehal by som ešte udalosti. Môže sa stať, že nám v piatok vyjdú v ústrety,“ myslí si šéf Únie autodopravcov Róbert Huran.

Policajti podľa ministerstva vnútra pripravovaný štrajk dopravcov „monitorujú a sú pripravení na zvýšený výkon.“

Nechcú platiť za dvojky

Fakty
Čo žiadajú dopravcovia
  • Chcú od štátu hlavne garanciu, že v budúcnosti nebudú platiť mýto za jazdu po cestách druhej a tretej triedy.
  • Štát totiž zaťaženie týchto ciest začal sledovať cez mýtny systém, keď tento monitoring vyhodnotí, rozhodne sa, čo s cestami ďalej urobí.
  • Dnes na cestu tretej triedy môže vojsť len kamión, ktorý tam má vykladať alebo nakladať tovar, na tranzit nie sú otvorené. Na niektorých cestách druhej triedy sú zákazové tabule.

Viaceré ústupky dopravcom už avizovalo ministerstvo dopravy. Únia však odpovedá, že sľubom neverí, kým nie sú na papieri.

Najviac dopravcovia pýtajú písomné záruky, že za cesty druhej a tretej triedy nikdy nebudú platiť mýto. Obávajú sa toho preto, že od januára pohyb kamiónov po týchto cestách sleduje elektronický mýtny systém.

Monitoring má zistiť, kadiaľ kamióny obchádzajú mýtom spoplatnené cesty. Následne štát rozhodne, čo s tým.

Huran tvrdí, že im ministerstvo dopravy sľubovalo tieto cesty nespoplatniť. V zápisnici však tento sľub nebol.

Vo štvrtok minister dopravy Ján Počiatek nevylúčil, že v budúcnosti cesty druhej a tretej triedy zaťaží mýtom. Všetko vraj bude závisieť od toho, čo ukáže monitoring.

Aj ľudia môžu blokovať

Živým príkladom problémov, aké na cestách v dedinách kamióny spôsobujú, sú obyvatelia obcí v okolí Trebišova. Cesta, ktorá im robí starosti, prechádza napríklad Sečovskou Poliankou, Hriadkami či Čerhovom.

Obyvatelia obcí už dávnejšie spísali petíciu proti hlučným kamiónom. Ján Vitkovič z petičného výboru hovorí, že ak dopravcovia hrozia štrajkom, potom sú aj oni pripravení zahatať im cestu do dedín.

Problém s kamiónmi riešia už dlho. Na budúci týždeň vo štvrtok o ňom majú zástupcovia dotknutých obcí rokovať na ministerstve dopravy.

Nemajú veľmi na výber

Huran z Únie autodopravcov hovorí, že kamionisti mýto cez obce neobchádzajú. Keď si porovnajú úsporu na mýte a vyššie náklady na nafte vďaka obchádzke, ani sa im to neoplatí.

Chodia aj po cestách nižšej kategórie, pretože nemajú na výber, vysvetľuje Huran. Dôvodom je to, že štát poriadne neinvestoval peniaze do infraštruktúry.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 821
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 057
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 275
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 209
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 827
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 507
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 483
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 382
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 624
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Pelotón sa rozdelil, Sagan je v čele pretekov

Na Kuurne - Brusel - Kuurne obhajuje víťazstvo Jasper Stuyven. Sagan finišoval siedmy.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop