BRATISLAVA. V januári poskytli banky u nás úvery na bývanie v objeme 272 miliónov eur. Priemerný úrok na ne bol 3,72 percenta.
Ľudia, ktorí mali záujem o stavebný úver, ho mohli v januári získať za rekordne nízky úrok 4,38 percenta. Je to viac ako o dve desatiny menej oproti dovtedy najnižšej hodnote úroku 4,61 percenta, ktorá bola v júli 2013, tvrdí Fincentrum.
Za poklesom úroku pri stavebných úveroch je podľa Fincentra zníženie sadzby úverov najväčšieho poskytovateľa na trhu Prvej stavebnej sporiteľne. Tá uvádza, že v januári narástol počet schválených úverov medziročne o sedem percent.
Január býva slabší
Aj keď analytici hovoria o ochladení na trhu hypoték, takmer 300 miliónov eur, čo banky požičali na úveroch na bývanie, hodnotia oproti iným rokom ako vysoké číslo.
Naznačuje podľa nich, že počas roka by obchody mohli dosahovať zaujímavé hodnoty.
„Január býva tradične slabý pretože ľudia najčastejšie riešia otázky bývania na jar a na jeseň a rovnako sa aj banky orientujú a časujú kampane na tieto obdobia,“ vysvetľuje Maroš Ovčarik, riaditeľ portálu Finačná Hitparáda.sk.
Očakáva sa, že tento rok bude pre hypotéky úspešný. Vlani si ľudia od bánk požičali rekordne najviac. Mnohí z nich sa pre úver rozhodli v októbri, vtedy spolu banky požičali až 440 miliónov eur.
Fincentrum, ktoré sprostredkováva hypotéky, očakáva, že tento rok sa bude situácia vyvíjať podobne, lebo sa bude končiť fixácia úverov z úspešného roka 2011.
„Tieto úvery bude možné predčasne splatiť a preniesť do inej banky. Úroková sadzba bola pred tromi rokmi asi o jeden a pol percenta vyššia ako dnes, bude teda motiváciou k hľadaniu lepšieho úroku,“ vraví Ján Porázik z Fincentra.
Prenesené úvery by mali tvoriť asi dve tretiny hypoték. „Inflácia je nízka, medzibankové sadzby tiež a konkurencia sa zvyšuje. To sú faktory, ktoré budú tlačiť na pokles úrokov,“ hovorí Porázik.
Akcie sa začali skôr
Banky tento rok prišli s jarnými akciami skoro. Znižovali sadzby a odpúšťali poplatky už začiatkom februára, a nie v marci ako zvyčajne.
Viacero kampaní bolo postavených aj na možnosti splácať viac a znižovať si istinu.
„V kampaniach sa zatiaľ najčastejšie objavujú benefity, ako je odpustenie vstupného poplatku, znižovanie úrokov, možnosť mimoriadnych splátok, prípadne ďalšie výhody,“ hovorí Ovčarik.