Privatizáciu železníc chcú stihnúť do mája

Ponuky na kúpu vozňov prídu do dvoch týždňov.

(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) očakáva, že rokovania o vstupe partnerov do jej dcérskych firiem Cargo Wagon, a.s. a ZSSK Cargo Intermodal, a.s. sa uzavrú do konca apríla.

"Ozdravné opatrenia v ZSSK Cargo pokračujú presne v súlade s vládou schváleným materiálom s názvom Návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR," informoval agentúru SITA hovorca štátneho železničného nákladného dopravcu Martin Halanda. Kabinet tento návrh schválil vlani 10. júla.

Veria, že získajú 200 miliónov eur

Podľa skorších informácií, záujemcovia, ktorí postúpili do užšieho výberu na vstup do oboch dcérskych firiem ZSSK Cargo, by mali predložiť záväzné ponuky do 14. apríla.

Druhé kolo medzinárodnej súťaže, v ktorom Cargo záujemcom sprístupnilo tzv. dataroom, sa začalo v polovici januára. Na predaj je 66 % akcií Cargo Wagon pre manažovanie nákladných vagónov a 50 % akcií ZSSK Cargo Intermodal, ktorý má zabezpečovať kontajnerovú prepravu.

"Z transakcií v rámci oboch dcér, ktoré pripravujeme, očakávame výnos 200 mil. eur, ktorý použijeme na oddlženie spoločnosti," uviedol Halanda.

ZSSK Cargo chce predať firme Cargo Wagon 12 350 vagónov a následne si od nej spätne prenajať 8 200 vozňov na osem rokov. Cenu predaja vagónov určí znalecký posudok a cena spätného prenájmu je predmetom rokovaní s potenciálnymi investormi.

Štátny prepravca plánuje vložiť do majetku ZSSK Cargo Intermodal zhruba štyristo vozňov, ale spätne si ich nemá prenajímať. ZSSK Cargo má okolo trinásťtisíc vagónov, z ktorých reálne využíva do deväťtisíc.

Kritika postupu

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej nedávno označil pripravovaný predaj nákladných vozňov ZSSK Cargo za podozrivú transakciu. "Z neprehľadnej spleti pripravovaných krokov bude profitovať len vopred určený privatizér a nie štát," informoval Matej.

Zároveň označil za podivné, že štát vyberá pre Cargo Wagon privatizéra, ktorý má byť sprostredkovateľom bankového úveru za 186 mil. eur. Cena spätného prenájmu vyše 8 tisíc vagónov na osem rokov by podľa neho mala dosiahnuť 240 mil. eur, resp. 10,50 eura za vagón na deň.

Zárobok budúceho privatizéra na tejto transakcii by mal podľa Mateja dosiahnuť 50 mil. eur. "Ide o absolútne nekvalifikované stanovisko IDH bez znalosti problematiky, resp. o klamstvo," zareagoval Halanda.

ZSSK Cargo tvrdí, že pred vstupom investora nebude vkladať vozne do imania Cargo Wagon. Uskutoční sa predaj a následný spätný lízing časti vagónov. "V čase predaja akcií v dcérskej spoločnosti budú pre všetkých záujemcov o akcie známe fixné parametre, ktoré budú musieť splniť a akceptovať. Tieto parametre budú pre všetkých rovnaké," priblížil Halanda.

Po nadobudnutí účinnosti transakčnej dokumentácie majú obaja akcionári zvýšiť základné imanie Cargo Wagon. "Iba ak sa potenciálny investor zaviaže k splneniu týchto podmienok - platba za odpredaj vozňov v sume stanovenej znalcom, cena za spätný prenájom, navýšenie základného imania, vrátane preukázania spôsobu a výšky financovania - bude sa môcť zúčastniť súťaže o akcionársky podiel v dcérskej spoločnosti," dodal Halanda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 454
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 321
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 957
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 122
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 555
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 451
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 360
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 243
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 092
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 071

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

Peugeot prehodnotil plány, v Trnave chce vyrábať inovatívny model

PSA tu vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

USA nesúhlasí s prevzatím Time Warner spoločnosťou AT&T

Nesúhlas vlády s akvizíciou prekvapil mnohých na Wall Street.

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.