Privatizáciu železníc chcú stihnúť do mája

Ponuky na kúpu vozňov prídu do dvoch týždňov.

(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) očakáva, že rokovania o vstupe partnerov do jej dcérskych firiem Cargo Wagon, a.s. a ZSSK Cargo Intermodal, a.s. sa uzavrú do konca apríla.

"Ozdravné opatrenia v ZSSK Cargo pokračujú presne v súlade s vládou schváleným materiálom s názvom Návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR," informoval agentúru SITA hovorca štátneho železničného nákladného dopravcu Martin Halanda. Kabinet tento návrh schválil vlani 10. júla.

Veria, že získajú 200 miliónov eur

Podľa skorších informácií, záujemcovia, ktorí postúpili do užšieho výberu na vstup do oboch dcérskych firiem ZSSK Cargo, by mali predložiť záväzné ponuky do 14. apríla.

Druhé kolo medzinárodnej súťaže, v ktorom Cargo záujemcom sprístupnilo tzv. dataroom, sa začalo v polovici januára. Na predaj je 66 % akcií Cargo Wagon pre manažovanie nákladných vagónov a 50 % akcií ZSSK Cargo Intermodal, ktorý má zabezpečovať kontajnerovú prepravu.

"Z transakcií v rámci oboch dcér, ktoré pripravujeme, očakávame výnos 200 mil. eur, ktorý použijeme na oddlženie spoločnosti," uviedol Halanda.

ZSSK Cargo chce predať firme Cargo Wagon 12 350 vagónov a následne si od nej spätne prenajať 8 200 vozňov na osem rokov. Cenu predaja vagónov určí znalecký posudok a cena spätného prenájmu je predmetom rokovaní s potenciálnymi investormi.

Štátny prepravca plánuje vložiť do majetku ZSSK Cargo Intermodal zhruba štyristo vozňov, ale spätne si ich nemá prenajímať. ZSSK Cargo má okolo trinásťtisíc vagónov, z ktorých reálne využíva do deväťtisíc.

Kritika postupu

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej nedávno označil pripravovaný predaj nákladných vozňov ZSSK Cargo za podozrivú transakciu. "Z neprehľadnej spleti pripravovaných krokov bude profitovať len vopred určený privatizér a nie štát," informoval Matej.

Zároveň označil za podivné, že štát vyberá pre Cargo Wagon privatizéra, ktorý má byť sprostredkovateľom bankového úveru za 186 mil. eur. Cena spätného prenájmu vyše 8 tisíc vagónov na osem rokov by podľa neho mala dosiahnuť 240 mil. eur, resp. 10,50 eura za vagón na deň.

Zárobok budúceho privatizéra na tejto transakcii by mal podľa Mateja dosiahnuť 50 mil. eur. "Ide o absolútne nekvalifikované stanovisko IDH bez znalosti problematiky, resp. o klamstvo," zareagoval Halanda.

ZSSK Cargo tvrdí, že pred vstupom investora nebude vkladať vozne do imania Cargo Wagon. Uskutoční sa predaj a následný spätný lízing časti vagónov. "V čase predaja akcií v dcérskej spoločnosti budú pre všetkých záujemcov o akcie známe fixné parametre, ktoré budú musieť splniť a akceptovať. Tieto parametre budú pre všetkých rovnaké," priblížil Halanda.

Po nadobudnutí účinnosti transakčnej dokumentácie majú obaja akcionári zvýšiť základné imanie Cargo Wagon. "Iba ak sa potenciálny investor zaviaže k splneniu týchto podmienok - platba za odpredaj vozňov v sume stanovenej znalcom, cena za spätný prenájom, navýšenie základného imania, vrátane preukázania spôsobu a výšky financovania - bude sa môcť zúčastniť súťaže o akcionársky podiel v dcérskej spoločnosti," dodal Halanda.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  4. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  6. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  7. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  8. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Tenisový turnaj o pohár dekana Stavebnej fakulty STU
  2. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  3. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  4. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  5. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  6. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  7. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  8. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  9. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  10. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 8 598
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 293
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 271
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 377
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 063
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 2 920
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 795
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 352
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 2 243
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 744

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Austrálska polícia obvinila vatikánskeho kardinála zo sexuálneho zneužívania

Stal sa najvyššie postaveným vatikánskym predstaviteľom, ktorého obvinili zo sexuálnych deliktov.

ŠPORT

Šatan bude generálnym manažérom reprezentácie, podpísal zmluvu

Bývalý hokejista vyberie aj nového reprezentačného trénera, jeho meno by mal oznámiť v najbližších dňoch.

KOMENTÁRE

Prečo nám záleží na neviditeľnej Európe

Dubravka Ugrešić nástojčivo pripomína Európankám a Európanom, cˇo to teda je, byť Európanmi, prečo by sme na tom mali trvať a v čom je to dôležité.

SVET

Nenávidí ho celá Amerika. Teraz môže skončiť za mrežami

Investor je pre mnohých symbolom takzvaného zvráteného kapitalizmu.

Neprehliadnite tiež

Jahnátek sa nemôže stať šéfom regulačného úradu, podľa SaS nespĺňa podmienky

Jahnátek nespĺňa 7-ročnú dĺžku praxe v sieťových odvetviach alebo v energetickej cenotvorbe.

Kysučania odovzdali na ministerstve dopravy petíciu za dostavbu diaľnice D3

Vybudovanie diaľničného ťahu D3 má obrovský význam najmä z hľadiska tranzitnej medzištátnej dopravy.

Rusi chcú predĺžiť odvetné sankcie proti Európskej únii

Moskva popiera priame zapojenie do konfliktu na Ukrajine napriek tvrdeniam NATO, že ruské jednotky podporujú povstalcov.

Štrajk vo Volkswagene víťaza nemá, odbory sa chceli zviditeľniť

V závode sa vlani odčlenili odbory od OZ KOVO. Vznikli Moderné odbory, na čele ktorých stojí Zoroslav Smolinský