SME
Pondelok, 26. júl, 2021 | Meniny má Anna, HanaKrížovkyKrížovky

Privatizáciu železníc chcú stihnúť do mája

Ponuky na kúpu vozňov prídu do dvoch týždňov.

(Zdroj: SME - JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) očakáva, že rokovania o vstupe partnerov do jej dcérskych firiem Cargo Wagon, a.s. a ZSSK Cargo Intermodal, a.s. sa uzavrú do konca apríla.

"Ozdravné opatrenia v ZSSK Cargo pokračujú presne v súlade s vládou schváleným materiálom s názvom Návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR," informoval agentúru SITA hovorca štátneho železničného nákladného dopravcu Martin Halanda. Kabinet tento návrh schválil vlani 10. júla.

Skryť Vypnúť reklamu

Veria, že získajú 200 miliónov eur

Podľa skorších informácií, záujemcovia, ktorí postúpili do užšieho výberu na vstup do oboch dcérskych firiem ZSSK Cargo, by mali predložiť záväzné ponuky do 14. apríla.

Druhé kolo medzinárodnej súťaže, v ktorom Cargo záujemcom sprístupnilo tzv. dataroom, sa začalo v polovici januára. Na predaj je 66 % akcií Cargo Wagon pre manažovanie nákladných vagónov a 50 % akcií ZSSK Cargo Intermodal, ktorý má zabezpečovať kontajnerovú prepravu.

"Z transakcií v rámci oboch dcér, ktoré pripravujeme, očakávame výnos 200 mil. eur, ktorý použijeme na oddlženie spoločnosti," uviedol Halanda.

ZSSK Cargo chce predať firme Cargo Wagon 12 350 vagónov a následne si od nej spätne prenajať 8 200 vozňov na osem rokov. Cenu predaja vagónov určí znalecký posudok a cena spätného prenájmu je predmetom rokovaní s potenciálnymi investormi.

Skryť Vypnúť reklamu

Štátny prepravca plánuje vložiť do majetku ZSSK Cargo Intermodal zhruba štyristo vozňov, ale spätne si ich nemá prenajímať. ZSSK Cargo má okolo trinásťtisíc vagónov, z ktorých reálne využíva do deväťtisíc.

Kritika postupu

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej nedávno označil pripravovaný predaj nákladných vozňov ZSSK Cargo za podozrivú transakciu. "Z neprehľadnej spleti pripravovaných krokov bude profitovať len vopred určený privatizér a nie štát," informoval Matej.

Zároveň označil za podivné, že štát vyberá pre Cargo Wagon privatizéra, ktorý má byť sprostredkovateľom bankového úveru za 186 mil. eur. Cena spätného prenájmu vyše 8 tisíc vagónov na osem rokov by podľa neho mala dosiahnuť 240 mil. eur, resp. 10,50 eura za vagón na deň.

Skryť Vypnúť reklamu

Zárobok budúceho privatizéra na tejto transakcii by mal podľa Mateja dosiahnuť 50 mil. eur. "Ide o absolútne nekvalifikované stanovisko IDH bez znalosti problematiky, resp. o klamstvo," zareagoval Halanda.

ZSSK Cargo tvrdí, že pred vstupom investora nebude vkladať vozne do imania Cargo Wagon. Uskutoční sa predaj a následný spätný lízing časti vagónov. "V čase predaja akcií v dcérskej spoločnosti budú pre všetkých záujemcov o akcie známe fixné parametre, ktoré budú musieť splniť a akceptovať. Tieto parametre budú pre všetkých rovnaké," priblížil Halanda.

Po nadobudnutí účinnosti transakčnej dokumentácie majú obaja akcionári zvýšiť základné imanie Cargo Wagon. "Iba ak sa potenciálny investor zaviaže k splneniu týchto podmienok - platba za odpredaj vozňov v sume stanovenej znalcom, cena za spätný prenájom, navýšenie základného imania, vrátane preukázania spôsobu a výšky financovania - bude sa môcť zúčastniť súťaže o akcionársky podiel v dcérskej spoločnosti," dodal Halanda.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu?
  4. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  5. Lenivý brunch s Muchom
  6. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  7. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  8. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  9. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  10. Od Česka až po Jadran
  1. Nekoná štát, začali súkromní investori. Sociálne byty sa stávajú
  2. Lenivý brunch s Muchom
  3. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  4. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  5. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  6. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  9. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  10. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 9 513
  2. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 8 208
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 5 951
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 858
  5. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 277
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 235
  7. Od Česka až po Jadran 3 727
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 063
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 2 660
  10. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 2 487
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Vojnu policajtov zatiaľ všetci popierajú.


9 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Inšpekcia vyšetruje, NAKA vyšetruje, občan je zmätený.


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Odhadovaná suma za vládne pandemické opatrenia už v máji dosiahla 372 miliárd libier.


SITA 7 h
Ilustračné foto.

Najväčší prepad zaznamenala značka v prvej polovici minulého roka.


TASR 12 h
Zakladatelia firmy Boataround Pavel Přibiš a Jana Escher

Boataround má v ponuke 16-tisíc lodí.


1. júl
Developer Peter Valach.

Majetky VAV investu boli rozsiahle.


17 h