SME
Pondelok, 17. máj, 2021 | Meniny má GizelaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 19:38

Predaj vozňov nemusí priniesť sľubovaný zisk

Štát sa sporí s odborníkom, či na predaji vagónov zarobí stámilióny.

Ministerstvo dopravy vraví, že chce Cargo oddlžiť. Dnes jeho dlh dosahuje vyše 400 miliónov eur.Ministerstvo dopravy vraví, že chce Cargo oddlžiť. Dnes jeho dlh dosahuje vyše 400 miliónov eur. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

V pripravovanej privatizácii štát protežuje podnikateľov blízkych Smeru, tvrdí exporadca bývalej premiérky. Štát mu odkázal, že klame.

Agentúrny text sme o 19:38 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Koľko zarobí Slovensko na chystanej privatizácii vozňov štátneho nákladného železničného prepravcu, spoločnosti Cargo? Vláda očakáva, že okolo 200 miliónov eur.

Pesimistickejšie to vidí Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol aj poradcom expremiérky. Tvrdí to potom, ako si prečítal súťažné podmienky, ktorými sa majú riadiť v súťaži záujemcovia o vlastníctvo a manažment nákladných vozňov.

Vyvolávacia cena za 66-­percentný podiel v dcérskej firme Carga, do ktorej sa prevedie vyše 12­-tisíc vozňov, je podľa súťažných podmienok iba 6,6 milióna eur, vraví Matej.

Víťaz má pre dcérsku firmu zabezpečiť úver v hodnote 186 miliónov eur.

Nikde sa však už podľa neho nepíše, že ho skutočne bude musieť zohnať a ak sa to stane, či peniaze zostanú v privatizovanej dcére, alebo sa posunú napokon aj štátu.

Ku kúpe akcií vo firme Cargo Wagon má vďaka tomu podľa Mateja najbližšie ten, kto má s vládou dobré vzťahy a predpoklad, že sa s ňou po kúpe podielov dohodne, či a koľko štát za vagóny dostane.

Za favoritov označil konzorcium okolo firmy Eco-Invest podnikateľa Milana Fiľa a Slovenskú plavbu a prístavy, ktoré spája s podnikateľom Vladimírom Poórom.

Štát: Nie je to pravda

O čo ide
Predaj vozňov
  • Štát sa rozhodol vytvoriť dcérsku firmu nákladného prepravcu Cargo.
  • Volá sa Cargo Wagon a má sa do nej previesť vyše 12-­tisíc nákladných vozňov.
  • 66-­percentný podiel v nej chce predať súkromníkovi.
  • Približne 8-­tisíc vagónov si bude štátne Cargo od dcéry v budúcnosti prenajímať.

Hovorca Carga Martin Halanda reagoval, že Matej zavádza a klame. Cargo tvrdí, že štát jednoznačne peniaze za vagóny uvidí.

Do dcérskej firmy by podľa Halandu mali vagony prejsť, až keď sa rozhodne, kto v nej podiel kúpi.

Cargo plánuje najprv zadefinovať, koľko víťaz zaplatí za vagóny a ako bude musieť zvýšiť základné imanie v novej firme. Tiež sa určí cena, za ktorú si bude Cargo od dcéry počas ôsmich rokov prenajímať asi osemtisíc vozňov.

Až potom sa spustí tender o podiely. „Iba ak sa potenciálny investor zaviaže, že splní tieto podmienky, bude sa môcť zúčastniť na súťaži o akcionársky podiel v dcérskej spoločnosti,“ dodal Halanda.

Matej trvá na svojom a dodáva, že výmenou za neistý príjem pre štát je garancia ziskov pre nového majiteľa vozňov. Cena za spätný nájom vagónov vraj má byť 10,5 eura za vagón a deň. Víťaz má teda istý výnos asi 240 miliónov eur.

Podklady nám nedali

Cargo odmietlo sprístupniť SME súťažné podklady, o ktorých Matej hovoril. Matej tvrdí, že ich už nemá.

Čo si o nich myslia záujemcovia o podiely v dcérskej firme Carga, sme v utorok nezistili. Slovenská plavba a prístavy sa k tendru nevyjadruje, podobne ako švajčiarska spoločnosť AAE.

Reakciu francúzskej firmy Nacco ani Eco-Investu sme zatiaľ nezískali.

Ako za éry Mečiara?

„Celý proces okolo predaja podielu vo firme Cargo Wagon a jej budúceho fungovania je čoraz menej transparentný a čoraz viac pripomína privatizácie z Mečiarovej éry,“ povedala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Pripomína, že šéf Carga Vladimír Ľupták pôsobil vo Fonde národného majetku a keď fond predal papierne SCP Eco-Investu, odišiel robiť do papierní. Obchodný register potvrdzuje, že v nich istý čas Fiľo a Ľupták spolu pôsobili.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  2. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  3. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  4. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  5. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  6. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  7. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  8. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  9. Aká je pravda o francúzskych autách?
  10. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80%
  1. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  2. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  3. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  4. Bakalárske študijné programy na FVT
  5. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  6. McDonald’s spustil službu McDelivery už aj v Prešove
  7. Slovak model of the short - time work (Kurzarbeit)
  8. Po mesiacoch konečne jazdia na nových autách
  9. Ako môžu deti stráviť zmysluplný čas s modernými technológiami?
  10. Viete, ako dlho trvá stiahnuť 3 GB v 5G sieti?
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 11 898
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 801
  3. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 9 459
  4. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 9 202
  5. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 247
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 134
  7. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 7 591
  8. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 454
  9. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 713
  10. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 614
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ešte stále ide o pandémiu, hovorí matematik.

5 h
Obec zaplavila voda.

Radiša zaplavila v Bánovciach ulice.

2 h
Peter Sagan v 10. etape na Giro d'Italia 2021.

Sagan je lídrom bodovacej súťaže.

2 h
Komentár Zuzany Kepplovej

S fotkou Pčolinského v peňaženke

Zuzana Kepplová.

Ako sa Kollár stal ľudskoprávnym aktivistom proti Kolíkovej.

6 h

Neprehliadnite tiež

Negatívny vplyv koronakrízy by mohol prekonať už v tomto roku.

6m
Predseda Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) Ján Tóth.

Vláda by podľa rady mala čo najskôr pripraviť plán ozdravovania verejných financií.

10m
Zakladateľ Svetového ekonomického fóra Klaus Schwab.

Problém bol nájsť termín aj miesto.

1 h
Ilustračné foto

Aj keď väčšina Talianov preferuje dovolenku pri mori, záujem je aj o malé dediny na vidieku a v horách.

2 h