SME
Štvrtok, 21. november, 2019 | Meniny má Elvíra
AKTUALIZOVANÉ 19:38

Predaj vozňov nemusí priniesť sľubovaný zisk

Štát sa sporí s odborníkom, či na predaji vagónov zarobí stámilióny.

Ministerstvo dopravy vraví, že chce Cargo oddlžiť. Dnes jeho dlh dosahuje vyše 400 miliónov eur.Ministerstvo dopravy vraví, že chce Cargo oddlžiť. Dnes jeho dlh dosahuje vyše 400 miliónov eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

V pripravovanej privatizácii štát protežuje podnikateľov blízkych Smeru, tvrdí exporadca bývalej premiérky. Štát mu odkázal, že klame.

Agentúrny text sme o 19:38 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Koľko zarobí Slovensko na chystanej privatizácii vozňov štátneho nákladného železničného prepravcu, spoločnosti Cargo? Vláda očakáva, že okolo 200 miliónov eur.

Pesimistickejšie to vidí Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol aj poradcom expremiérky. Tvrdí to potom, ako si prečítal súťažné podmienky, ktorými sa majú riadiť v súťaži záujemcovia o vlastníctvo a manažment nákladných vozňov.

Vyvolávacia cena za 66-­percentný podiel v dcérskej firme Carga, do ktorej sa prevedie vyše 12­-tisíc vozňov, je podľa súťažných podmienok iba 6,6 milióna eur, vraví Matej.

Víťaz má pre dcérsku firmu zabezpečiť úver v hodnote 186 miliónov eur.

Nikde sa však už podľa neho nepíše, že ho skutočne bude musieť zohnať a ak sa to stane, či peniaze zostanú v privatizovanej dcére, alebo sa posunú napokon aj štátu.

Ku kúpe akcií vo firme Cargo Wagon má vďaka tomu podľa Mateja najbližšie ten, kto má s vládou dobré vzťahy a predpoklad, že sa s ňou po kúpe podielov dohodne, či a koľko štát za vagóny dostane.

Za favoritov označil konzorcium okolo firmy Eco-Invest podnikateľa Milana Fiľa a Slovenskú plavbu a prístavy, ktoré spája s podnikateľom Vladimírom Poórom.

Štát: Nie je to pravda

O čo ide
Predaj vozňov
  • Štát sa rozhodol vytvoriť dcérsku firmu nákladného prepravcu Cargo.
  • Volá sa Cargo Wagon a má sa do nej previesť vyše 12-­tisíc nákladných vozňov.
  • 66-­percentný podiel v nej chce predať súkromníkovi.
  • Približne 8-­tisíc vagónov si bude štátne Cargo od dcéry v budúcnosti prenajímať.

Hovorca Carga Martin Halanda reagoval, že Matej zavádza a klame. Cargo tvrdí, že štát jednoznačne peniaze za vagóny uvidí.

Do dcérskej firmy by podľa Halandu mali vagony prejsť, až keď sa rozhodne, kto v nej podiel kúpi.

Cargo plánuje najprv zadefinovať, koľko víťaz zaplatí za vagóny a ako bude musieť zvýšiť základné imanie v novej firme. Tiež sa určí cena, za ktorú si bude Cargo od dcéry počas ôsmich rokov prenajímať asi osemtisíc vozňov.

Až potom sa spustí tender o podiely. „Iba ak sa potenciálny investor zaviaže, že splní tieto podmienky, bude sa môcť zúčastniť na súťaži o akcionársky podiel v dcérskej spoločnosti,“ dodal Halanda.

Matej trvá na svojom a dodáva, že výmenou za neistý príjem pre štát je garancia ziskov pre nového majiteľa vozňov. Cena za spätný nájom vagónov vraj má byť 10,5 eura za vagón a deň. Víťaz má teda istý výnos asi 240 miliónov eur.

Podklady nám nedali

Cargo odmietlo sprístupniť SME súťažné podklady, o ktorých Matej hovoril. Matej tvrdí, že ich už nemá.

Čo si o nich myslia záujemcovia o podiely v dcérskej firme Carga, sme v utorok nezistili. Slovenská plavba a prístavy sa k tendru nevyjadruje, podobne ako švajčiarska spoločnosť AAE.

Reakciu francúzskej firmy Nacco ani Eco-Investu sme zatiaľ nezískali.

Ako za éry Mečiara?

„Celý proces okolo predaja podielu vo firme Cargo Wagon a jej budúceho fungovania je čoraz menej transparentný a čoraz viac pripomína privatizácie z Mečiarovej éry,“ povedala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Pripomína, že šéf Carga Vladimír Ľupták pôsobil vo Fonde národného majetku a keď fond predal papierne SCP Eco-Investu, odišiel robiť do papierní. Obchodný register potvrdzuje, že v nich istý čas Fiľo a Ľupták spolu pôsobili.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  2. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  3. Zažite svoj vlastný úspech
  4. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  5. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  6. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  7. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  8. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  9. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  10. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  1. CUPRA si podmanila parížske nebo
  2. Radšej škola ako metla
  3. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  4. Zažite svoj vlastný úspech
  5. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  6. Zoznámte sa: Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Slováci sa najčastejšie stretávajú pri spoločnom stole na večeru
  9. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  10. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 780
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 592
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 655
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 353
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 764
  6. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 6 636
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 6 550
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 822
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 5 387
  10. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 4 819

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Kuffov-Chromíkov paradox

Niektorí ľudia tak veľmi tvrdia, že milujú blížneho svojho, až vlastne nenávidia všetkých ostatných. Tu to máte v prehľadnom grafe.

Vizualizácia projektu Šírava Park.

Naď vypovedal na NAKA: Pýtal som sa na kauzu Skripaľ

Analytika polícia obvinila v utorok z ohrozovania utajovaných skutočností.

Jaroslav Naď z hnutia OĽaNO.
Miroslav Garaj, riaditeľ personálnej agentúry Grafton.

Neprehliadnite tiež

Väčšina Slovákov si myslí, že firmy by mali podnikať zodpovedne

Firmy by sa podľa prieskumu mali zaoberať aj podporou riešenia celospoločenských problémov.

Ilustračné foto.

Vláda vyčlenila pre biatlonové centrum v Osrblí milión eur

Cieľom je zvýšenie konkurencieschopnosti slovenského biatlonového centra.

Strelnica v biatlonovom areáli Osrblie.

OECD znížila prognózu rastu globálnej ekonomiky na budúci rok

Dôvodom sú riziká vyplývajúce z napätia v obchode.

Generálny tajomník OECD Angel Gurría.

Slováci míňajú na rekreáciu a kultúru v priemere 22 eur mesačne

Vo voľnočasovej ponuke nákupných centier dominujú multiplexové kiná a fitnes centrá.

Ilustračné foto.