AKTUALIZOVANÉ 19:38

Predaj vozňov nemusí priniesť sľubovaný zisk

Štát sa sporí s odborníkom, či na predaji vagónov zarobí stámilióny.

Ministerstvo dopravy vraví, že chce Cargo oddlžiť. Dnes jeho dlh dosahuje vyše 400 miliónov eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

V pripravovanej privatizácii štát protežuje podnikateľov blízkych Smeru, tvrdí exporadca bývalej premiérky. Štát mu odkázal, že klame.

Agentúrny text sme o 19:38 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Koľko zarobí Slovensko na chystanej privatizácii vozňov štátneho nákladného železničného prepravcu, spoločnosti Cargo? Vláda očakáva, že okolo 200 miliónov eur.

Pesimistickejšie to vidí Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol aj poradcom expremiérky. Tvrdí to potom, ako si prečítal súťažné podmienky, ktorými sa majú riadiť v súťaži záujemcovia o vlastníctvo a manažment nákladných vozňov.

Vyvolávacia cena za 66-­percentný podiel v dcérskej firme Carga, do ktorej sa prevedie vyše 12­-tisíc vozňov, je podľa súťažných podmienok iba 6,6 milióna eur, vraví Matej.

Víťaz má pre dcérsku firmu zabezpečiť úver v hodnote 186 miliónov eur.

Nikde sa však už podľa neho nepíše, že ho skutočne bude musieť zohnať a ak sa to stane, či peniaze zostanú v privatizovanej dcére, alebo sa posunú napokon aj štátu.

Ku kúpe akcií vo firme Cargo Wagon má vďaka tomu podľa Mateja najbližšie ten, kto má s vládou dobré vzťahy a predpoklad, že sa s ňou po kúpe podielov dohodne, či a koľko štát za vagóny dostane.

Za favoritov označil konzorcium okolo firmy Eco-Invest podnikateľa Milana Fiľa a Slovenskú plavbu a prístavy, ktoré spája s podnikateľom Vladimírom Poórom.

Štát: Nie je to pravda

O čo ide
Predaj vozňov
  • Štát sa rozhodol vytvoriť dcérsku firmu nákladného prepravcu Cargo.
  • Volá sa Cargo Wagon a má sa do nej previesť vyše 12-­tisíc nákladných vozňov.
  • 66-­percentný podiel v nej chce predať súkromníkovi.
  • Približne 8-­tisíc vagónov si bude štátne Cargo od dcéry v budúcnosti prenajímať.

Hovorca Carga Martin Halanda reagoval, že Matej zavádza a klame. Cargo tvrdí, že štát jednoznačne peniaze za vagóny uvidí.

Do dcérskej firmy by podľa Halandu mali vagony prejsť, až keď sa rozhodne, kto v nej podiel kúpi.

Cargo plánuje najprv zadefinovať, koľko víťaz zaplatí za vagóny a ako bude musieť zvýšiť základné imanie v novej firme. Tiež sa určí cena, za ktorú si bude Cargo od dcéry počas ôsmich rokov prenajímať asi osemtisíc vozňov.

Až potom sa spustí tender o podiely. „Iba ak sa potenciálny investor zaviaže, že splní tieto podmienky, bude sa môcť zúčastniť na súťaži o akcionársky podiel v dcérskej spoločnosti,“ dodal Halanda.

Matej trvá na svojom a dodáva, že výmenou za neistý príjem pre štát je garancia ziskov pre nového majiteľa vozňov. Cena za spätný nájom vagónov vraj má byť 10,5 eura za vagón a deň. Víťaz má teda istý výnos asi 240 miliónov eur.

Podklady nám nedali

Cargo odmietlo sprístupniť SME súťažné podklady, o ktorých Matej hovoril. Matej tvrdí, že ich už nemá.

Čo si o nich myslia záujemcovia o podiely v dcérskej firme Carga, sme v utorok nezistili. Slovenská plavba a prístavy sa k tendru nevyjadruje, podobne ako švajčiarska spoločnosť AAE.

Reakciu francúzskej firmy Nacco ani Eco-Investu sme zatiaľ nezískali.

Ako za éry Mečiara?

„Celý proces okolo predaja podielu vo firme Cargo Wagon a jej budúceho fungovania je čoraz menej transparentný a čoraz viac pripomína privatizácie z Mečiarovej éry,“ povedala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Pripomína, že šéf Carga Vladimír Ľupták pôsobil vo Fonde národného majetku a keď fond predal papierne SCP Eco-Investu, odišiel robiť do papierní. Obchodný register potvrdzuje, že v nich istý čas Fiľo a Ľupták spolu pôsobili.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 520
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 833
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 748
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 975
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 969
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 116
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 3 993
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 686
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 351

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.

Bill Gates navrhuje zdanenie práce robotov

Gates hovorí, že začať sa má tam, kde roboty vykonávajú prácu za ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop