AKTUALIZOVANÉ 19:38

Predaj vozňov nemusí priniesť sľubovaný zisk

Štát sa sporí s odborníkom, či na predaji vagónov zarobí stámilióny.

Ministerstvo dopravy vraví, že chce Cargo oddlžiť. Dnes jeho dlh dosahuje vyše 400 miliónov eur.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

V pripravovanej privatizácii štát protežuje podnikateľov blízkych Smeru, tvrdí exporadca bývalej premiérky. Štát mu odkázal, že klame.

Agentúrny text sme o 19:38 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Koľko zarobí Slovensko na chystanej privatizácii vozňov štátneho nákladného železničného prepravcu, spoločnosti Cargo? Vláda očakáva, že okolo 200 miliónov eur.

Pesimistickejšie to vidí Ondrej Matej z Inštitútu dopravy a hospodárstva, ktorý bol aj poradcom expremiérky. Tvrdí to potom, ako si prečítal súťažné podmienky, ktorými sa majú riadiť v súťaži záujemcovia o vlastníctvo a manažment nákladných vozňov.

Vyvolávacia cena za 66-­percentný podiel v dcérskej firme Carga, do ktorej sa prevedie vyše 12­-tisíc vozňov, je podľa súťažných podmienok iba 6,6 milióna eur, vraví Matej.

Víťaz má pre dcérsku firmu zabezpečiť úver v hodnote 186 miliónov eur.

Nikde sa však už podľa neho nepíše, že ho skutočne bude musieť zohnať a ak sa to stane, či peniaze zostanú v privatizovanej dcére, alebo sa posunú napokon aj štátu.

Ku kúpe akcií vo firme Cargo Wagon má vďaka tomu podľa Mateja najbližšie ten, kto má s vládou dobré vzťahy a predpoklad, že sa s ňou po kúpe podielov dohodne, či a koľko štát za vagóny dostane.

Za favoritov označil konzorcium okolo firmy Eco-Invest podnikateľa Milana Fiľa a Slovenskú plavbu a prístavy, ktoré spája s podnikateľom Vladimírom Poórom.

Štát: Nie je to pravda

O čo ide
Predaj vozňov
  • Štát sa rozhodol vytvoriť dcérsku firmu nákladného prepravcu Cargo.
  • Volá sa Cargo Wagon a má sa do nej previesť vyše 12-­tisíc nákladných vozňov.
  • 66-­percentný podiel v nej chce predať súkromníkovi.
  • Približne 8-­tisíc vagónov si bude štátne Cargo od dcéry v budúcnosti prenajímať.

Hovorca Carga Martin Halanda reagoval, že Matej zavádza a klame. Cargo tvrdí, že štát jednoznačne peniaze za vagóny uvidí.

Do dcérskej firmy by podľa Halandu mali vagony prejsť, až keď sa rozhodne, kto v nej podiel kúpi.

Cargo plánuje najprv zadefinovať, koľko víťaz zaplatí za vagóny a ako bude musieť zvýšiť základné imanie v novej firme. Tiež sa určí cena, za ktorú si bude Cargo od dcéry počas ôsmich rokov prenajímať asi osemtisíc vozňov.

Až potom sa spustí tender o podiely. „Iba ak sa potenciálny investor zaviaže, že splní tieto podmienky, bude sa môcť zúčastniť na súťaži o akcionársky podiel v dcérskej spoločnosti,“ dodal Halanda.

Matej trvá na svojom a dodáva, že výmenou za neistý príjem pre štát je garancia ziskov pre nového majiteľa vozňov. Cena za spätný nájom vagónov vraj má byť 10,5 eura za vagón a deň. Víťaz má teda istý výnos asi 240 miliónov eur.

Podklady nám nedali

Cargo odmietlo sprístupniť SME súťažné podklady, o ktorých Matej hovoril. Matej tvrdí, že ich už nemá.

Čo si o nich myslia záujemcovia o podiely v dcérskej firme Carga, sme v utorok nezistili. Slovenská plavba a prístavy sa k tendru nevyjadruje, podobne ako švajčiarska spoločnosť AAE.

Reakciu francúzskej firmy Nacco ani Eco-Investu sme zatiaľ nezískali.

Ako za éry Mečiara?

„Celý proces okolo predaja podielu vo firme Cargo Wagon a jej budúceho fungovania je čoraz menej transparentný a čoraz viac pripomína privatizácie z Mečiarovej éry,“ povedala šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková.

Pripomína, že šéf Carga Vladimír Ľupták pôsobil vo Fonde národného majetku a keď fond predal papierne SCP Eco-Investu, odišiel robiť do papierní. Obchodný register potvrdzuje, že v nich istý čas Fiľo a Ľupták spolu pôsobili.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  2. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  3. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  8. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť
  9. Ružička Csekes sa mení na Ružička and Partners
  10. Máme pre vás skvelý tip na vianočný darček
  1. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  2. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  4. ZSSK: Bratislavu a Zürich spojí priamy rýchlovlak
  5. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  6. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  7. OMV v zime poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 26 350
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 19 763
  3. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 15 056
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 072
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 953
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 664
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 078
  8. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 465
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 280
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 042

Téma: Vlaky


Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

SVET

Vzbúrili sa chudobní aj radikáli. Macrona môžu protesty ohroziť

Protestné hnutie môže pomôcť populistom.

ŠPORT

Vlhová jazdí ako chlapi. Shiffrinová však nerobí chyby

Slovenka skončila opäť druhá.

Neprehliadnite tiež

Darčeky cez e-shop objednávaje v predstihu

Štedrý deň vychádza na pondelok.

Pri kúpe vianočného osvetlenia rozhoduje kábel aj zapájanie

Výrobky bez certifikátov radšej nekupujte.

HB Reavis: Uzávera časti Mlynských nív by bola dobré riešenie

Developer tvrdí, že stavebné práce by boli efektívnejšie a ulicu by zrekonštruovali za kratší čas.

Švajčiarsko chce zrušiť clá na dovoz priemyselných výrobkov

Vláda chce bojovať s vysokými spotrebiteľskými cenami.

Talianski poslanci v prvom čítaní schválili zvýšenie výdavkov

Pôvodná stratégia talianskej vlády znepokojila predstaviteľov Európskej únie.