AKTUALIZOVANÉ 18:28

Počiatek sa pôjde pozrieť, ako pracuje Váhostav

Opozícia vyčíta vláde, že nechráni ľudí, ktorým stavbári neplatia.

Nedávno minister dopravy Ján Počiatek slávnostne odštartoval výstavbu úseku diaľnice, ktorý postaví konzorcium, čo s cenou výrazne podliezlo štátne odhady.(Zdroj: TASR)

Minister a exminister dopravy sa sporia, ako ochrániť malých stavbárov pred meškajúcimi platbami od Váhostavu.

Agentúrny text sme o 18:28 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Sú síce znechutení, ale pracujú. Ľuďom, ktorí stavajú 14­kilometrový úsek diaľnice D1 Dubná skala – Turany pri Martine Váhostav za práce neplatí, len z týždňa na týždeň sľubuje, že už peniaze pošle.

Aj na tom, či slovo dodrží, bude záležať, čo na rozostavanej diaľnici uvidí minister dopravy Ján Počiatek (Smer), keď sa na ňu príde pozrieť.

Návštevu však plánuje až na jar, v rámci pripravovaných kontrolných dní na stavbách. Či to stihne ešte pred prezidentskými voľbami, alebo až po nich, včera ministerstvo dopravy ešte nevedelo.

Od vlády chcú zmeny

Úsek D1
Dubná skala - Turany
  • Na rozostavanej diaľnici robí vyše 300 stavbárov.
  • Viac než 200 z nich pracuje pre subodávateľské firmy.
  • Výplaty im meškajú už mesiace. Ak do piatka peniaze nedostanú, možno nenastúpi do práce takmer nikto z nich.

Opozícia vláde vyčíta, že by mala zmeniť zákony a najzraniteľnejšie firmy chrániť pred nepreplácaním faktúr.

Na zmenu vyzval Počiatka jeho predchodca v kresle ministra dopravy Ján Figeľ (predseda KDH).

V zákone by zakotvil, aby veľkých dodávateľov, ktorí nevyplatia malých subdodávateľov, zasa nevyplácal štát.

Poslanec Ivan Štefanec z SDKÚ vidí cestu v sprísnení podmienok účasti vo verejných obstarávaniach.

Šéf SaS Richard Sulík navrhuje, aby bola dobrá platobná disciplína z minulosti jednou z podmienok účasti v tendroch.

Počiatek nazval Figeľov návrh „paškvilom“, ktorý situáciu nerieši iba viac komplikuje.

Dodal, že na ochranu malých firiem, ktoré čakajú na peniaze, treba prijať komplexnú zmenu legislatívy. Na tej už robia ministerstvá spravodlivosti a vnútra.

Vo Figeľovom návrhu vidí istú perspektívu Ľubomír Baláž z firmy Balux LG, ktorá sa zaoberá verejnými súťažami. Možnosť, že by štát neplatil tým, ktorí neplatia ďalej, totiž môže na veľkých vyvinúť tlak.

Existuje však riziko, že ak by sa v praxi štátne platby odstrihli, nebude už mať veľký stavbár vôbec z čoho platiť.

Baláž si vie skôr predstaviť také zmeny, ktoré by umožnili štátu v tendroch pýtať od záujemcov o výstavbu doklady o ich finančnej disciplíne z minulosti.

Určitou morálnou autoritou v sporoch by mohol byť do budúcna „hospodársky ombudsman“, hovorí Baláž.

Firmy síce majú aj dnes právne možnosti, ako sa brániť pred meškajúcimi platbami, ale vidina dlhých súdnych sporov ich demotivuje.

Ceny diaľnic stúpli

Za trápenie dodávateľov pri Martine môže podľa Počiatka Figeľ, pretože zmluvu na stavbu podpisoval on v ére superlacných diaľnic. Vtedy ponuky stavbárov extrémne podliezali štátne expertízy.

V prípade martinského úseku Váhostav uspel s najnižšou cenou necelých 138 miliónov eur. Štát v tendri čakal, že ho úsek môže vyjsť aj na 334 miliónov eur.

Za vlády Roberta Fica sú ponuky v tendroch menej štedré oproti štátnym odhadom.

Ale napríklad pri stavbe diaľnice pri Ružomberku, medzi Hubovou a Ivachnovou, tiež vyhralo konzorium, ktoré podliezlo asi 465­-miliónové odhady štátu o vyše 200 miliónov. Členom tohto konzorcia je aj Váhostav.

Ceny diaľnic odrážajú dianie na trhu. Ich rast za tejto vlády ovplyvnilo aj to, že štát naraz vypísal päť veľkých tendrov na výstavbu diaľnic.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 803
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 599
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 346
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 143
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 588
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 589
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 247
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 988
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 783
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 722

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Spasí nás univerzálny základný príjem?

Stroje a automatizácia prinesú v budúcnosti stratu polovice pracovných miest. Spolu s tým príde ešte väčší hnev ľudí bez práce. Bude to znamenať pád demokracie?

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

ROZHOVOR

Zosnulá Jaroslava Blažková: V Kanade som žila náhradný život

V tomto smutnom svete treba vyhľadávať jagavé momenty.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajín V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Brusel žiada od Talianska dodatočné úsporné opatrenia

Taliansko z dôvodu vysokého dlhu v roku 2016 prisľúbilo, že zníži rozpočtový schodok na 1,8 percenta HDP.

Slovensko vymení svojich zástupcov v trvalom eurovale

Zmeny súvisia s ukončením pôsobenia Ivana Lesaya na ministerstve financií.

Daimler buduje pri Moskve automobilku za vyše 250 miliónov eur

Prvé autá by mala automobilka dodať na trh v roku 2019.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop