Vláda by mala znížiť mýto, tvrdí Lipšic

Lipšic tvrdí, že zavedením mýta štát takmer nič nezískal.

BRATISLAVA. Vláda by mala znížiť sadzby mýta o 20 %, zaviesť monopolnú daň pre prevádzkovateľa mýtneho systému a znížiť spoplatnenie prejazdu intravilánov obcí a miest.

Navrhuje to hnutie Nova Daniela Lipšica, podľa ktorého totiž štát od roku 2010, kedy bol mýtny systém zavedený, nezískal takmer nič.

Väčšina financií vyzbieraných od dopravcov vraj nepoputovala do rúk štátu, ale na účty prevádzkovateľa celého systému, spoločnosti SkyToll.

V roku 2009 totiž zaplatili autodopravcovia ešte za diaľničné nálepky spolu 55 mil. eur.

Z toho 3 mil. eur predstavovali prevádzkové náklady a štátu tak zostalo 52 mil. eur. Lipšic poukazuje na to, že v tomto roku by mali autodopravcovia zaplatiť spolu 158 mil. eur, teda vyše trojnásobok. Spoločnosti SkyToll však má zostať 99 mil. eur a do štátneho rozpočtu tak poputuje len 59 mil. eur.

"Je to skoro rovnako, ako štát získal pred zavedením mýta. S tým rozdielom, že kým vtedy drvivá väčšina peňazí išla štátu, teraz si dve tretiny ponecháva súkromný investor," skonštatoval na stredajšej tlačovej besede člen hnutia Nova Marcel Klimek.

Mýto by podľa neho malo zostať výlučne diaľničným mýtom s rozumnou sadzbou. Kým na Slovensku je v súčasnosti mýtom zaťažených 7,5 % z celej cestnej siete, v okolitých krajinách je to vraj len zhruba 1,5 %.

"Krajiny ako Nemecko či Rakúsko nezdaňujú iné cesty ako diaľnice a aj sadzby sú rozumnejšie," tvrdí Klimek. Návrh, aby monopolnú daň platil aj prevádzkovateľ mýtneho systému, plánuje Nova predložiť do parlamentu čo najskôr.

"Prevádzkovateľ mýtneho systému je takým istým monopolistom, ako napríklad SPP, ale osobitný odvod sa ho dodnes netýka," argumentuje Klimek.

Pre posledné zmeny v mýtnom systéme, ktoré okrem iného zahŕňajú rozšírenie spoplatnených úsekov ciest, plánujú autodopravcovia štrajkovať. O tom, či by sa štrajk mal uskutočniť, sa rozhodne pravdepodobne po najbližších rokovaniach na ministerstve dopravy.

Podľa predsedu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Milana Laurinca je stretnutie na ministerstve, na ktorom sa má rozhodnúť o ich požiadavkách, plánované vo štvrtok tento týždeň.

"Po ukončení stretnutia UNAS rozhodne o ďalšom postupe, kde zohľadníme postoje autodopravcov v celej SR. V prípade nesplnenia našich požiadaviek nie je dôvod štrajk odkladať," upozornil Laurinec.

UNAS napríklad žiada zníženie spoplatených úsekov, zrušenie platenia mýta v intravilánoch obcí a miest a monitoringu pohybu nákladnej dopravy na krajských cestách II. a III. triedy, na ktorých je zatiaľ nulová sadzba mýta.

Autodopravcovia vzniesli sedemnásť požiadaviek týkajúcich sa najmä mýtneho systému. Žiadajú znížiť dĺžku spoplatnených ciest I. triedy o 1 199 kilometrov a preklasifikovať 550 kilometrov ciest I. triedy súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami. UNAS trvá na splnení všetkých požiadaviek a polovičné riešenia považuje za neprípustné.

"Vychádzajú totižto z dôkladnej analýzy podmienok a možností autodopravcov. Preto trváme na všetkých bodoch, len niektoré sú vyslovene pálčivé, iné menej, ale sú dôležité," povedal Laurinec.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 415
  2. Eilat: Slnko, teplo a zábava 10 133
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 522
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 407
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 756
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 652
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 988
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 734
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 511
  10. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50% 1 442

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Veľkolepý nástup, výslnie a pád. Prečo veľké strany neprežijú svojich lídrov

Výmena lídra nie je kľúčom k dlhšej životnosti strany. Funguje len pri menších stranách, v Smere by mohla znamenať rýchly zánik.

KOMENTÁRE

Smer bez Fica nemá logiku

Životnosť strán ako Smer sa odvíja od popularity zakladateľa.

Neprehliadnite tiež

Opäť žltý lístok. Prečo niektoré zásielky pošta nedoručí domov

Ľudia sa často mylne domnievajú, že aj pri objednaní menšieho tovaru ide o balík.

Plzeňskú Škodu Transportation kúpi najbohatší Čech Kellner

Investičná skupina PPF za stopercentný podiel podľa odhadov zaplatí viac ako desať miliárd korún.

Danko povedal, ako bude fungovať 13. a 14. plat

Je dôležité, aby ľudia dostávali systémové odmeny, povedal predseda parlamentu a SNS.

V Poľsku si už v nedeľu nenakúpite. Ale až od roku 2020

Poslanci dolnej komory poľského parlamentu v piatok schválili návrh zákona, ktorý počíta s úplným zákazom nedeľných nákupov.

Talianska energetická firma Eni bude hľadať plyn pri Cypre

Generálny riaditeľ Eni Claudio Descalzi uviedol, že firma má o región strategický záujem.