Bratislava 28.októbra (TASR) - Ministerstvo financií SR predložilo vláde avizovaný návrh na zvýšenie spotrebnej dane z automobilových benzínov a motorovej nafty o 0,60 Sk na liter. Zvýšiť sa majú aj sadzby dane z kvapalného plynu, používaného na pohon motorových vozidiel (LPG), z vykurovacích olejov a z ďalších druhov pohonných látok, najmä leteckých.
Podľa materiálu, zverejneného na internete, má nová sadzba spotrebnej dane pre bezolovnatý benzín dosiahnuť 12 400 Sk/1000 litrov a pre motorovú naftu (v zákone uvádzanú pod názvom "plynový olej") 11 800 Sk/1000 l. Zvýšenie o 60 halierov na liter sa týka aj zvýhodnenej tzv. červenej nafty pre poľnohospodárov, pre ktorú bude platiť sadzba 4 100 Sk/1000 l.
Spotrebná daň zo skvapalnených plynných uhľovodíkov použitých ako pohonné látky (spomínaný LPG) sa zvýši takmer na dvojnásobok - z doterajších 2 370 Sk na 4 300 Sk na tonu. (Dosiahne sa tak minimálna sadzba stanovená v EÚ na 100 eúr na tonu.) Nulová sadzba zostáva pre rovnaké plyny použité ako palivo.
Sadzba spotrebnej dane z ťažkých vykurovacích olejov sa zvýši z 300 na 600 Sk/1000 kg.
Olovnatý letecký benzín sa bude zdaňovať sadzbou 14 500 Sk/1000 l (oproti doterajším 12 600 Sk) a letecký petrolej (uvádzaný ako "stredný olej") rovnako ako motorová nafta, teda 11 800 Sk/1000 l.
Zvýšenie spotrebných daní z minerálnych olejov by malo nadobudnúť účinnosť 1. januára 2003, vyžiada si preto prerokovanie novely príslušného zákona parlamentom v skrátenom legislatívnom konaní. Návrh bol dnes zverejnený medzi materiálmi predbežne nezaradenými na rokovanie vládneho kabinetu v stredu 30. októbra.
Po zohľadnení vplyvu 23-% (resp. navrhovanej 20-%) dane z pridanej hodnoty sa úprava spotrebnej dane prejaví v zvýšení maloobchodných cien benzínu a motorovej nafty asi o 0,74 (resp. 0,72) Sk/l. (V materiáli MF SR sa uvádza, že pôjde o zvýšenie "o cca 0,80 Sk na jeden liter".)
Ministerstvo financií od tohto kroku očakáva zvýšenie ročného výnosu daní o 1,1 miliardy Sk - pri zachovaní súčasnej úrovne spotreby pohonných látok. Pritom pôjde čiastočne - najmä v prípade benzínu - aj o uvedenie domácich daňových sadzieb do súladu s predpismi EÚ. Zvýšenie sadzby pre motorovú naftu, ktorá už v súčasnosti týmto predpisom vyhovuje, je podľa ministerstva motivované snahou o zachovanie pomeru zdanenia nafty a benzínov.
Podľa doložky finančných, ekonomických a environmentálnych vplyvov bude možné po zavedení novely očakávať (bližšie nešpecifikované) zvýšenie tovarov a služieb, do ktorých sa premietajú ceny pohonných látok. Nebude však mať negatívny vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest. V tejto časti zverejneného materiálu MF SR sa však konštatuje aj to, že "návrh zákona nemá vplyv na verejné financie".
* jf gl