SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

ČESMAD chce zmierniť vplyv mýta najmä v regionálnej doprave

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia chce rokovať s ministerstvom dopravy o dopadoch zmien v mýtnom systéme.

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia chce rokovať s ministerstvom dopravy o dopadoch zmien v mýtnom systéme po tom, ako budú známe výsledky výberu mýta za prvý mesiac tohto roka.

Zhodlo sa na tom prezídium ČESMAD-u, ktoré v pondelok mimoriadne rokovalo v Banskej Bystrici.

"V prípade, že dostaneme tieto výsledky, určite budeme chcieť rokovať, aby sme pomohli zmierniť túto situáciu pre vnútroštátnych regionálnych autodopravcov," povedal pre agentúru SITA generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich.

Skryť Vypnúť reklamu

Z dôvodu zmien v mýte sa totiž podľa neho zvýšili poplatky najmä pre domácich regionálnych autodopravcov.

Menej spoplatnených úsekov

ČESMAD má najmä výhrady k zavedeniu mýta aj v intravilánoch miest a obcí v dĺžke 980 kilometrov. Tvrdí, že s tým na rokovaniach s ministerstvom dopravy pred zmenami v mýte nesúhlasilo.

Združenie cestných dopravcov preto chce, aby sa dĺžka spoplatnených úsekov v intravilánoch znížila. Začiatkom tohto roka sa úseky, kde sa platí mýto, rozšírili aj o 225 kilometrov ciest I. triedy.

Mýtna spoločnosť SkyToll, a.s., ktorá údaje o výbere mýta zverejňuje zvyčajne v polovici mesiaca, zatiaľ nevie, kedy budú známe výsledky za január.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že o pripravovaných zmenách v mýte vlani rokovalo so všetkými zástupcami dopravcov a ich finálne znenie odsúhlasili okrem zástupcov samosprávnych krajov aj autodopravcovia.

Skryť Vypnúť reklamu

"Napriek tomu sa nebránime žiadnym konštruktívnym rokovaniam o problémoch, ktoré dopravcov trápia. Samozrejme, hľadáme možnosti, ako pomôcť autodpravcom," informoval agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.

Problematiku mýta podľa rezortu dopravy netreba vnímať ako hru štátu a autodopravcov, pričom sa často zabúda na obyvateľov žijúcich popri cestách zaťažovaných nákladnou dopravou.

"Štát musí nájsť vhodný kompromis medzi požiadavkami autodopravcov a samospráv, aby nebolo poškodené podnikateľské prostredie, ale ani kvalita života vidieckeho obyvateľstva. Všetky zmeny mýta sú kompromisom troch, a nie dvoch, zúčastnených strán," dodal Kóňa.

Pripomenul, že samosprávy pôvodne navrhovali úplný zákaz nákladnej dopravy na krajských cestách II. a III. triedy. Zákaz platí pre ťažké vozidlá nad 12 ton na cestách III. triedy, s výnimkou zásobovania.

Skryť Vypnúť reklamu

Zatiaľ nemajú údaje

Začiatkom tohto roka bol zároveň zavedený monitoring nákladnej dopravy na cestách II. a III. triedy, na ktorých je zatiaľ nulová sadzba mýta.

Prvé relevantné údaje z monitoringu nákladnej dopravy na krajských cestách budú podľa ministerstva dopravy za prvé tri mesiace roka. Je to z dôvodu zachytenia vplyvu sezónnosti.

"K dispozícii máme zatiaľ čiastkové čísla za prvých pár týždňov. Je to však príliš málo na vynášanie definitívnych záverov," uviedol Kóňa.

"Účelom monitoringu ciest nižšej kategórie je zistiť skutočný stav intenzít dopravy, čo nám môže pomôcť zavádzať potrebné opatrenia. Môže to byť podklad pri plánovaní novej infraštruktúry a napríklad dobrý argument pri rokovaniach s Európskou komisiou o financovaní nových cestných prepojení a podobne," priblížil.

Skryť Vypnúť reklamu

Spoplatnenie ciest II. a III. triedy mýtom sa podľa ministerstva dopravy neplánuje a nebolo by to šťastné riešenie. Rezort na to už upozornil kraje ako vlastníkov týchto ciest.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 28 000
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 10 111
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 583
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 122
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 051
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 521
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 370
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 149
  9. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 1 895
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Wall Street sa výrazne oslabila.


TASR 5 h
Ilustračné foto

Británia čelí čoraz horšej kríze v zásobovaní.


TASR 6 h
Výroba halloumi siaha až do byzantských dôb a predstavuje hlavný vývozný artikel tohto stredomorského ostrova.

Výrobcovia majú v skladoch už viac ako šesť miliónov kíl nepredaného slaného syra.


TASR 6 h
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Zákaz bude predbežne platiť do 13. decembra.


SITA 20 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  8. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 8 225
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 208
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 168
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 437
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 888
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 035
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 166
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 3 872
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu