Ak Váhostav nezaplatí, neprídu mu stavať diaľnicu pri Martine

Váhostavu možno odmietnu stavbári pracovať na diaľnici. Mesiace už nevideli peniaze za svoju prácu.

Takto to vyzeralo vo štvrtok na stavbe diaľnice v Dubnej Skale. V pondelok to môže vyzerať inak.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, DUBNÁ SKALA. Čulý pracovný ruch. Robotníci v prilbách a ochranných vestách stavajú most ponad Váh. Takto to vo štvrtok vyzeralo na časti rozostavanej diaľnice pri Martine medzi Dubnou Skalou a Turanmi.

Ak sa v Dubnej Skale zastavíte v pondelok, možno uvidíte niečo celkom iné. Stavbári tvrdia, že už mesiace nevideli poriadne výplaty a keď v piatok peniaze neprídu, v pondelok do práce nenastúpia.

„Žijem z maminho dôchodku,“ vysvetľuje jeden z oslovených robotníkov, prečo od pondelka možno nepríde na stavbu. Ďalšiemu dlhuje jeho chlebodarca vyše štyritisíc eur. Iní pridávajú, že sú už zvyknutí na neustále problémy s platbami, ale takto zle to ešte nebolo.

Stavbári sa pre chýbajúce platby príliš neponosujú na svojich priamych zamestnávateľov. Tí len plnia zákazku, ktorú majú od Váhostavu a ten zasa neplatí im.

Rozhodnutie počkať do piatku a ak peniaze neprídu, nenastúpiť do práce, je teda po spoločnej dohode medzi nimi a dodávateľmi Váhostavu.

Platia DPH, peniaze nedostanú

Majitelia subdodávkových firiem, ktorí si neprajú byť menovaní, sú tiež na Váhostav namosúrení. Nemajú z čoho vyplácať mzdy, ale napríklad ani DPH, ktoré platia akonáhle vystavia faktúru bez ohľadu na to, či im ju niekto preplatil.

"Na daňovom úrade na mňa už dvakrát podali trestné oznámenie," vysvetľuje jeden z dodávateľov Váhostavu.

Ďalší vypočítal, že na piatkovú platbu čakajú toľkí, že by v pondelok do práce nemuselo nastúpiť až okolo 200 robotníkov. Pravdepodobne by to bolo o čosi menej.

Váhostav tvrdí, že celkovo mu vyše 16-kilometrovú diaľnicu medzi Dubnou Skalou a Turanmi stavia niečo cez 300 ľudí. Z toho približne 210 sú ľudia, ktorí pracujú pre subdodávateľov Váhostavu.

Pravdou však tiež je, že niektorí, ktorí do práce plánujú nastúpiť tak či tak, by bez chýbajúcich stavbárov nemali čo robiť. Ich práca totiž nadväzuje na iné úkony na stavbe.

"Keďže táto stavba je pre nás stratová, nie všetky záväzky môžu byť uhrádzané v stanovených termínoch. Podobné prípady sa vyskytujú vo väčšine stavebných firiem na Slovensku, nakoľko stavebný sektor bol posledné roky pod enormným tlakom na znižovanie cien, čo sa teraz preukazuje práve na stratovosti stavieb a vzniknutých problémoch," zareagoval na otázky o platbách dodávateľom hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Halán dodal, že stavba pokračuje podľa harmonogramu. Dokončená by mala byť do konca tohto roku.

Problémy s platbami hlásia aj na ďalších stavbách. Niektorí dodávatelia sa napríklad rozhodli ani neísť stavať diaľnicu na východe Slovenska medzi Fričovcami a Svinou, ktorú zastrešuje Doprastav. Tam vraj dopredu avizovali, že si na platby počkajú 90 až 120 dní.

Jeden zo subdodávateľov, ktorý išiel na východ stavať, tu problémy s platbami nezaznamenal. Je to však hlavne preto, že nerobí priamo pre víťaza tendra, ale pre ďalšieho jeho solventného dodávateľa.

Váhostav začne stavať aj inde

Ministerstvo dopravy teraz plánuje výstavbu diaľnic ďalej rozbehnúť.

Naposledy poklepkával minister dopravy Ján Počiatek základný kameň časti D1 pri Ružomberku na úseku Hubová - Ivachnová. Spoločne s Váhostavom ju postaví spoločnosť OHL. V tendri podali firmy štvrtú najdrahšiu ponuku. Lacnejších vylúčili aj s odôvodnením, že majú neprimerane nízke ceny.

Na budúci týždeň vo štvrtok sa minister vyberie poklopkávať štart stavby medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou pri Žiline. Postaví ju konzorcium pod vedením Doprastavu. Jeho súčasťou je aj Váhostav.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 952
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 315
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 694
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 173
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 332
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 260
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 009
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 005
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 839
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 728

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

SVET

Šéfka AfD vynadala kolegom a opustila tlačovú konferenciu

Petry nebude pôsobiť v parlamentnom klube.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.