Ak Váhostav nezaplatí, neprídu mu stavať diaľnicu pri Martine

Váhostavu možno odmietnu stavbári pracovať na diaľnici. Mesiace už nevideli peniaze za svoju prácu.

Takto to vyzeralo vo štvrtok na stavbe diaľnice v Dubnej Skale. V pondelok to môže vyzerať inak.(Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, DUBNÁ SKALA. Čulý pracovný ruch. Robotníci v prilbách a ochranných vestách stavajú most ponad Váh. Takto to vo štvrtok vyzeralo na časti rozostavanej diaľnice pri Martine medzi Dubnou Skalou a Turanmi.

Ak sa v Dubnej Skale zastavíte v pondelok, možno uvidíte niečo celkom iné. Stavbári tvrdia, že už mesiace nevideli poriadne výplaty a keď v piatok peniaze neprídu, v pondelok do práce nenastúpia.

„Žijem z maminho dôchodku,“ vysvetľuje jeden z oslovených robotníkov, prečo od pondelka možno nepríde na stavbu. Ďalšiemu dlhuje jeho chlebodarca vyše štyritisíc eur. Iní pridávajú, že sú už zvyknutí na neustále problémy s platbami, ale takto zle to ešte nebolo.

Stavbári sa pre chýbajúce platby príliš neponosujú na svojich priamych zamestnávateľov. Tí len plnia zákazku, ktorú majú od Váhostavu a ten zasa neplatí im.

Rozhodnutie počkať do piatku a ak peniaze neprídu, nenastúpiť do práce, je teda po spoločnej dohode medzi nimi a dodávateľmi Váhostavu.

Platia DPH, peniaze nedostanú

Majitelia subdodávkových firiem, ktorí si neprajú byť menovaní, sú tiež na Váhostav namosúrení. Nemajú z čoho vyplácať mzdy, ale napríklad ani DPH, ktoré platia akonáhle vystavia faktúru bez ohľadu na to, či im ju niekto preplatil.

"Na daňovom úrade na mňa už dvakrát podali trestné oznámenie," vysvetľuje jeden z dodávateľov Váhostavu.

Ďalší vypočítal, že na piatkovú platbu čakajú toľkí, že by v pondelok do práce nemuselo nastúpiť až okolo 200 robotníkov. Pravdepodobne by to bolo o čosi menej.

Váhostav tvrdí, že celkovo mu vyše 16-kilometrovú diaľnicu medzi Dubnou Skalou a Turanmi stavia niečo cez 300 ľudí. Z toho približne 210 sú ľudia, ktorí pracujú pre subdodávateľov Váhostavu.

Pravdou však tiež je, že niektorí, ktorí do práce plánujú nastúpiť tak či tak, by bez chýbajúcich stavbárov nemali čo robiť. Ich práca totiž nadväzuje na iné úkony na stavbe.

"Keďže táto stavba je pre nás stratová, nie všetky záväzky môžu byť uhrádzané v stanovených termínoch. Podobné prípady sa vyskytujú vo väčšine stavebných firiem na Slovensku, nakoľko stavebný sektor bol posledné roky pod enormným tlakom na znižovanie cien, čo sa teraz preukazuje práve na stratovosti stavieb a vzniknutých problémoch," zareagoval na otázky o platbách dodávateľom hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Halán dodal, že stavba pokračuje podľa harmonogramu. Dokončená by mala byť do konca tohto roku.

Problémy s platbami hlásia aj na ďalších stavbách. Niektorí dodávatelia sa napríklad rozhodli ani neísť stavať diaľnicu na východe Slovenska medzi Fričovcami a Svinou, ktorú zastrešuje Doprastav. Tam vraj dopredu avizovali, že si na platby počkajú 90 až 120 dní.

Jeden zo subdodávateľov, ktorý išiel na východ stavať, tu problémy s platbami nezaznamenal. Je to však hlavne preto, že nerobí priamo pre víťaza tendra, ale pre ďalšieho jeho solventného dodávateľa.

Váhostav začne stavať aj inde

Ministerstvo dopravy teraz plánuje výstavbu diaľnic ďalej rozbehnúť.

Naposledy poklepkával minister dopravy Ján Počiatek základný kameň časti D1 pri Ružomberku na úseku Hubová - Ivachnová. Spoločne s Váhostavom ju postaví spoločnosť OHL. V tendri podali firmy štvrtú najdrahšiu ponuku. Lacnejších vylúčili aj s odôvodnením, že majú neprimerane nízke ceny.

Na budúci týždeň vo štvrtok sa minister vyberie poklopkávať štart stavby medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou pri Žiline. Postaví ju konzorcium pod vedením Doprastavu. Jeho súčasťou je aj Váhostav.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 848
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 651
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 889
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 661
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 316
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 252
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 355
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 823
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 202
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 192

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

EKONOMIKA

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby uprostred viazanosti.

Neprehliadnite tiež

Hrušovský začal kontrolovať Eximbanku

Politický obchod bývalý šéf KDH Pavol Hrušovský vylúčil.

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop