Export obidvoch destilátov vlani narástol o päť percent, na domácom trhu rástli tržby až o desatinu.
FRANKFORT. "Globálny smäd" po bourbone Kentucky a whiskey Tennessee spôsobil, že hodnota exportu týchto destilátov vlani prvýkrát v histórii prekročila jednu miliardu USD (739,70 milióna eur). Informovala o tom agentúra AP s odvolaním sa na údaje americkej rady pre destilované alkoholické nápoje (Distilled Spirits Council, DSC).
Podľa údajov DSC sa hodnota exportu oboch destilátov vlani zvýšila o 5 % tesne nad 1 miliardu USD z 956,8 milióna USD v roku 2012. A na domácom, americkom trhu sa tržby z predaja bourbonu a whiskey Tennessee zvýšili medziročne až o 10,2 % na 2,4 miliardy USD.
Spotreba bourbonu Kentucky sa podieľa až 95 % na jeho globálnej spotrebe. Počet sudov bourbonu, ktoré dozrievajú v Kentucky, prevyšuje počet obyvateľov tohto štátu.
Aj vďaka obom nápojom sa vlani z USA vyviezli destiláty za viac ako 1,5 miliardy USD. Americkí výrobcovia sa tak už štyri roky po sebe mohli tešiť z rekordných zahraničných tržieb.
Tento stabilný rast podľa DSC odráža stúpajúcu popularitu a reputáciu amerických destilátov v zámorí. Ďalším z faktorov, ktorý ovplyvnil rast tržieb z predaja amerických alkoholických nápojov v zahraničí, sú obchodné dohody, ktoré zredukovali, alebo úplne zrušili clo na americké výrobky v niektorých častiach sveta.
Spomedzi najväčších zámorských dovozcov amerického alkoholu zaznamenalo vlani najstrmší nárast tržieb Japonsko, a to o 22,7 milióna USD na 120,8 milióna USD.
Druhá priečka patrí Nemecku, kde stúpli tržby z predaja amerických destilátov minulý rok o 19,6 milióna USD na 140,1 milióna USD, nasleduje Francúzsko (nárast o 14,5 milióna na 130,5 milióna USD) a Británia (o 8,8 milióna na 159,6 milióna USD).
Najprudší nárast tržieb však dosiahli americkí exportéri alkoholu v Nigérii, kde ich obrat vlani vyskočil až o 475,5 % na 5 miliónov USD. Aj v Paname predaj amerických liehovín strmo vzrástol, o 99 % na 11,6 milióna USD a v krízou zmietanom Grécku sa zvýšil o 72,5 % na 9,2 milióna USD.