Cesta autobusom niekde pre zmeny v mýte zdražie

O tom, či a ako zvýši cestovné, rozhoduje, kadiaľ a akými autobusmi dopravca jazdí.

Autobusoví dopravcovia počítajú, čo urobia zmeny v elektronickom mýte s ich nákladmi.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)


BRATISLAVA. Za cestu autobusom si môžete priplatiť. Zmeny v mýtnom systéme, ktoré platia od začiatku roka, už totiž cítia aj niektorí autobusoví dopravcovia.

Do spoplatnenej siete pribudlo napríklad asi 230 kilometrov ciest prvej triedy. Spoplatnili sa aj prejazdy obcami a mestami v celkovej dĺžke vyše 900 kilometrov.

„Mali sme informáciu o týchto zmenách. Aj to bol jeden z dôvodov na úpravu cestovného v Prešovskom kraji. Zvýšilo sa v priemere o 14,16 percenta,“ povedala hovorkyňa prešovskej župy Veronika Fitzeková.

Práve na východe pribudlo aj veľa kilometrov novospoplatnených ciest prvej triedy.

Niekde ešte počítajú

Čo sa zmenilo
  • Autá nad 3,5 tony platia mýto za používanie vyše 3000 kilometrov ciest.
  • Od januára totiž pribudlo asi 230 kilometrov novospoplatnených ciest prvej triedy.
  • Za časť spoplatnenej cesty, ktorá prechádzala mestom či obcou, sa platiť nemuselo. Od 1. januára sa už platí. Prinieslo to do systému vyše 900 kilometrov ciest.
  • Dopravcovia museli niektoré autá preregistrovať do iných emisných tried.
  • Autobusy, ktoré chodia po cestách druhej a tretej triedy, už musia mať palubnú jednotku, aj keď za ich používanie neplatia. Štát ich monitoruje.

Ďalšie oslovené samosprávne kraje buď zdražovanie neplánujú, alebo ešte nevedia povedať, ako si s novými nákladmi poradia.

V žilinskej župe sa s dopravcami dohodli, že si počkajú na výsledky z januára, aby poznali skutočné náklady na mýto.

„Tie sa porovnajú so skutočnosťou v roku 2013 a potom sa prijmú prípadné opatrenia,“ povedala hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Hana Danová.

V bratislavskej župe zatiaľ presne nevedia, ako rástli náklady na dopravu autobusmi. Dopredu však hovoria, že zdražovanie neplánujú.

Samosprávne kraje majú na starosti prímestskú dopravu do 100 kilometrov, ktorú si objednávajú od dopravcov.

Spravidla ju dotujú cez vykrývanie strát, ktoré prevádzkou autobusov vzniknú.

O päť až desať percent

Pri komerčných autobusových spojoch rozhoduje o tom, ako vykryje náklady, samotný dopravca.

Drobný autobusový dopravca Miroslav Jagelka, ktorý premáva na linkách Námestovo – Žilina a Rabča – Námestovo – Nitra si pre zmeny v mýte obnovuje vozový park. Čím je totiž autobus ekologickejší, tým menej platí na mýtnom.

Jagelka plánuje, že náklady na mýto od marca vykompenzuje aj zvýšením cien, a to o päť až desať percent.

Spoločnosť Student Agency vyrátala, že pri ceste cez republiku z Brodského do Košíc vyšlo vlani mýtne pri jazde nízkoemisným autobusom triedy Euro 5 na 29,9 eura. Od Nového roka je to už 32,8 eura. Tento dopravca však zatiaľ analyzuje, či zmeny pretaví do cien pre cestujúcich.

Všade to môže byť inak

Rolu pri vplyvoch mýta na dopravcov hrá nielen to, či ich autobusy jazdia po trase, kde pribudli spoplatnené úseky, ale aj to, aký ekologický vozový park dopravca má.

Niektorí dopravcovia tvrdia, že spoplatnenie prejazdov obcami a mestami je pre nich zanedbateľnou zmenou.

Viacerí skôr pocítili náklady na to, že museli autobusy z niektorých emisných tried preraďovať do iných. V Trenčianskom samosprávnom kraji sa tak zdvihli náklady o 55-­tisíc.

V SAD Zvolen zasa hovoria, že nové podmienky môžu byť pre nich aj lepšie, keďže majú nízkoemisné autobusy. Zmeny v mýte nepocítili ani v Turancare.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 240
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 590
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 959
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 077
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 790
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 878
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 410
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 936
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 432
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 302

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

PRIMÁR

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa mení sexualita?

Kvalita závisí od psychiky milencov.

Neprehliadnite tiež

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.