Cesta autobusom niekde pre zmeny v mýte zdražie

O tom, či a ako zvýši cestovné, rozhoduje, kadiaľ a akými autobusmi dopravca jazdí.

Autobusoví dopravcovia počítajú, čo urobia zmeny v elektronickom mýte s ich nákladmi.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)


BRATISLAVA. Za cestu autobusom si môžete priplatiť. Zmeny v mýtnom systéme, ktoré platia od začiatku roka, už totiž cítia aj niektorí autobusoví dopravcovia.

Do spoplatnenej siete pribudlo napríklad asi 230 kilometrov ciest prvej triedy. Spoplatnili sa aj prejazdy obcami a mestami v celkovej dĺžke vyše 900 kilometrov.

„Mali sme informáciu o týchto zmenách. Aj to bol jeden z dôvodov na úpravu cestovného v Prešovskom kraji. Zvýšilo sa v priemere o 14,16 percenta,“ povedala hovorkyňa prešovskej župy Veronika Fitzeková.

Práve na východe pribudlo aj veľa kilometrov novospoplatnených ciest prvej triedy.

Niekde ešte počítajú

Čo sa zmenilo
  • Autá nad 3,5 tony platia mýto za používanie vyše 3000 kilometrov ciest.
  • Od januára totiž pribudlo asi 230 kilometrov novospoplatnených ciest prvej triedy.
  • Za časť spoplatnenej cesty, ktorá prechádzala mestom či obcou, sa platiť nemuselo. Od 1. januára sa už platí. Prinieslo to do systému vyše 900 kilometrov ciest.
  • Dopravcovia museli niektoré autá preregistrovať do iných emisných tried.
  • Autobusy, ktoré chodia po cestách druhej a tretej triedy, už musia mať palubnú jednotku, aj keď za ich používanie neplatia. Štát ich monitoruje.

Ďalšie oslovené samosprávne kraje buď zdražovanie neplánujú, alebo ešte nevedia povedať, ako si s novými nákladmi poradia.

V žilinskej župe sa s dopravcami dohodli, že si počkajú na výsledky z januára, aby poznali skutočné náklady na mýto.

„Tie sa porovnajú so skutočnosťou v roku 2013 a potom sa prijmú prípadné opatrenia,“ povedala hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Hana Danová.

V bratislavskej župe zatiaľ presne nevedia, ako rástli náklady na dopravu autobusmi. Dopredu však hovoria, že zdražovanie neplánujú.

Samosprávne kraje majú na starosti prímestskú dopravu do 100 kilometrov, ktorú si objednávajú od dopravcov.

Spravidla ju dotujú cez vykrývanie strát, ktoré prevádzkou autobusov vzniknú.

O päť až desať percent

Pri komerčných autobusových spojoch rozhoduje o tom, ako vykryje náklady, samotný dopravca.

Drobný autobusový dopravca Miroslav Jagelka, ktorý premáva na linkách Námestovo – Žilina a Rabča – Námestovo – Nitra si pre zmeny v mýte obnovuje vozový park. Čím je totiž autobus ekologickejší, tým menej platí na mýtnom.

Jagelka plánuje, že náklady na mýto od marca vykompenzuje aj zvýšením cien, a to o päť až desať percent.

Spoločnosť Student Agency vyrátala, že pri ceste cez republiku z Brodského do Košíc vyšlo vlani mýtne pri jazde nízkoemisným autobusom triedy Euro 5 na 29,9 eura. Od Nového roka je to už 32,8 eura. Tento dopravca však zatiaľ analyzuje, či zmeny pretaví do cien pre cestujúcich.

Všade to môže byť inak

Rolu pri vplyvoch mýta na dopravcov hrá nielen to, či ich autobusy jazdia po trase, kde pribudli spoplatnené úseky, ale aj to, aký ekologický vozový park dopravca má.

Niektorí dopravcovia tvrdia, že spoplatnenie prejazdov obcami a mestami je pre nich zanedbateľnou zmenou.

Viacerí skôr pocítili náklady na to, že museli autobusy z niektorých emisných tried preraďovať do iných. V Trenčianskom samosprávnom kraji sa tak zdvihli náklady o 55-­tisíc.

V SAD Zvolen zasa hovoria, že nové podmienky môžu byť pre nich aj lepšie, keďže majú nízkoemisné autobusy. Zmeny v mýte nepocítili ani v Turancare.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 635
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 931
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 838
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 500
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 488
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 082
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 477
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 544
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 531
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 188

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

EKONOMIKA

Ktorá personálka zamestnala najviac ľudí? Pozrite si grafy

Pravidlá fungovania personálnych agentúr by sa mohli čoskoro zase meniť.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop