SaS: Rozdelenie Carga je tichá privatizácia vozňov

Liberáli majú výhrady k tomu, že Cargo si vagóny neprenajíma priamo, pretože vybrané spoločnosti Convey a VIP Považský Chlmec si ich prenajímajú od lízingovej spoločnosti.

BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) kritizuje, že Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. si nedávno prenajala sedemsto nákladných vozňov od dvoch spoločností v súťažiach len s jedným záujemcom.

Liberáli majú výhrady aj k tomu, že štátny vlakový nákladný dopravca si vagóny neprenajíma priamo, pretože vybrané spoločnosti Convey a.s. a VIP Považský Chlmec, s.r.o. si ich prenajímajú od lízingovej spoločnosti.

Podpredseda SaS Ľubomír Galko na tlačovej besede v pondelok vyhlásil, že zrušenie bývalých zmlúv a uzavretie nových zmlúv s uvedenými firmami, a to pred predajom vozňov do jednej z dcérskych firiem, bolo účelové. "Informácia o tom, že v oboch súťažiach bola vylúčená práve švajčiarska firma AAE pre nedostatok podkladov, je pre nás nepochopiteľná," uviedol.

Súťaže neboli skutočné

Tímlíder SaS pre energetiku Karol Galek na brífingu v pondelok informoval, že obe spomínané firmy sa prihlásili do inej z dvoch súťaží ako konkurent. Do oboch tendrov sa podľa neho prihlásila iba švajčiarska spoločnosť AAE Ahaus-Alstätter Eisenbahn AG (AAE), ktorú však Cargo vylúčilo pre nedodanie úplných súťažných podkladov.

Súťaže teda podľa liberálov neboli reálne. "Tieto vzájomné prepojenia sú do očí bijúce a otázne. Celé to pripomína schému, kedy je Cargo jedna veľká párty pre vyvolených, ktorí si osem rokov užívali a domov sa im zatiaľ nechce. Tak si vymysleli privatizačnú schému Carga, aby mohla párty ďalších osem rokov pokračovať," povedal Galek.

SaS sa podľa neho domnieva, že za spoločnosťou VIP Považský Chlmec je naďalej generálny riaditeľ Carga Vladimír Ľupták, ktorý bol jedným z jej spoločníkov a konateľov v septembri 2010. Cargo vedie od apríla 2012.

Vozne si prenajmú

AAE niekoľko sto vagónov Cargu podľa liberálov už prenajímala a zrejme stále prenajíma. Je to najväčší prenajímateľ železničných vozňov v Európe.

Galek tvrdí, že AAE je zároveň jedným zo šiestich uchádzačov, ktorí postúpili do užšieho výberu na predaj 66-percentného podielu vo firme Cargo Wagon, a.s. Ide o dcéru Carga, ktorá má manažovať jej vyše 12 tisíc vozňov, ktoré boli ohodnotené na 185 miliónov eur, a spätne jej bude prenajímať okolo 8 tisíc vozňov na osem rokov.

Ako agentúra SITA informovala 14. januára, Cargo si prenajalo sedemsto nákladných vozňov na osem rokov spolu za vyše 31 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Šesťsto vagónov, vrátane opcie na sto vozňov, si prenajalo od Convey a.s. Bratislava za 25,93 milióna eur bez dane.

Predpokladaná cena nájmu bola 31,3 milióna eur. Za nájom ďalších sto vozňov má zaplatiť firme VIP Považský Chlmec, s.r.o. Stupava 5,11 milióna eur, keď odhadovaná hodnota zákazky bola 5,69 milióna eur. Cargo uzavrelo zmluvy s firmami vlani v decembri a prenajaté vozne môže poskytnúť jednotlivo alebo všetky spoločne do užívania tretej strane.

Galko: Porušujú sľuby

SaS kritizovala aj nedávno vyhlásený tender Carga na údržbu a opravy nákladných vozňov za takmer 22 miliónov eur. Liberáli považujú opravy vagónov za podstatnú skutočnosť, ktorá vstupuje do ceny privatizovaných akcií Cargo Wagon.

"Udivuje nás to, že spoločnosť Cargo, ktorá plánuje predať 12 400 vagónov, ich ide opravovať, hoci už vyhlásila súťaž na vstup partnera do novovytvorenej (dcérskej) spoločnosti," uviedol tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Cargo tak podľa neho ide za svoje peniaze opravovať vagóny, ktoré sa zaväzuje predať dcérskej firme.

Ako dodal, uchádzači o získanie väčšinového podielu v Cargo Wagon by mali vedieť, že vagóny určené na predaj sa budú opravovať. Okolo 5 tisíc vagónov je totiž nespôsobilých na prevádzku bez opráv a revízií.

Galko pripomenul slová premiéra Roberta Fica, že jeho vláda nebude privatizovať. Kontrolu nad takmer všetkými vagónmi Carga pritom získa súkromný investor.

"Skutočnosť, že vláda SR neprivatizuje aj matku (Cargo), umožňuje osobám, prilepeným na Cargo, špekulantským spôsobom doslova vysávať majetok Carga teraz aj do budúcnosti. Podpora takýchto nekalých praktík je evidentne v záujme manažérov Carga, ale aj v záujme mecenášov Smeru," dodal Galko s tým, že preto sa zvolila "tunelárska schéma".

Zastavenie privatizácie Carga prvou Ficovou vládou bola podľa SaS hrubá chyba, pre ktorú prišla SR o stovky miliónov eur. Galko v mene SaS opätovne vyzval Fica, aby sa vzdal kandidatúry na prezidenta SR a "riešil problémy (Carga), ktoré ako premiér sám spôsobil".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 833
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 589
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 801
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 692
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 415
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 631
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 401
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 573
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 018
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 883

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

KULTÚRA

Iva Bittová: Nemôžem si dovoliť strácať čas a báť sa

Česká speváčka žije v USA. Koncertuje u nás so skupinou Čikori.

TECH

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory.

TECH

Na čom hrať hry? Na PC či konzolách?

Porovnávať má zmysel hlavne produkty najväčších hráčov na trhu.

Neprehliadnite tiež

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.