SaS: Rozdelenie Carga je tichá privatizácia vozňov

Liberáli majú výhrady k tomu, že Cargo si vagóny neprenajíma priamo, pretože vybrané spoločnosti Convey a VIP Považský Chlmec si ich prenajímajú od lízingovej spoločnosti.

BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) kritizuje, že Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. si nedávno prenajala sedemsto nákladných vozňov od dvoch spoločností v súťažiach len s jedným záujemcom.

Liberáli majú výhrady aj k tomu, že štátny vlakový nákladný dopravca si vagóny neprenajíma priamo, pretože vybrané spoločnosti Convey a.s. a VIP Považský Chlmec, s.r.o. si ich prenajímajú od lízingovej spoločnosti.

Podpredseda SaS Ľubomír Galko na tlačovej besede v pondelok vyhlásil, že zrušenie bývalých zmlúv a uzavretie nových zmlúv s uvedenými firmami, a to pred predajom vozňov do jednej z dcérskych firiem, bolo účelové. "Informácia o tom, že v oboch súťažiach bola vylúčená práve švajčiarska firma AAE pre nedostatok podkladov, je pre nás nepochopiteľná," uviedol.

Súťaže neboli skutočné

Tímlíder SaS pre energetiku Karol Galek na brífingu v pondelok informoval, že obe spomínané firmy sa prihlásili do inej z dvoch súťaží ako konkurent. Do oboch tendrov sa podľa neho prihlásila iba švajčiarska spoločnosť AAE Ahaus-Alstätter Eisenbahn AG (AAE), ktorú však Cargo vylúčilo pre nedodanie úplných súťažných podkladov.

Súťaže teda podľa liberálov neboli reálne. "Tieto vzájomné prepojenia sú do očí bijúce a otázne. Celé to pripomína schému, kedy je Cargo jedna veľká párty pre vyvolených, ktorí si osem rokov užívali a domov sa im zatiaľ nechce. Tak si vymysleli privatizačnú schému Carga, aby mohla párty ďalších osem rokov pokračovať," povedal Galek.

SaS sa podľa neho domnieva, že za spoločnosťou VIP Považský Chlmec je naďalej generálny riaditeľ Carga Vladimír Ľupták, ktorý bol jedným z jej spoločníkov a konateľov v septembri 2010. Cargo vedie od apríla 2012.

Vozne si prenajmú

AAE niekoľko sto vagónov Cargu podľa liberálov už prenajímala a zrejme stále prenajíma. Je to najväčší prenajímateľ železničných vozňov v Európe.

Galek tvrdí, že AAE je zároveň jedným zo šiestich uchádzačov, ktorí postúpili do užšieho výberu na predaj 66-percentného podielu vo firme Cargo Wagon, a.s. Ide o dcéru Carga, ktorá má manažovať jej vyše 12 tisíc vozňov, ktoré boli ohodnotené na 185 miliónov eur, a spätne jej bude prenajímať okolo 8 tisíc vozňov na osem rokov.

Ako agentúra SITA informovala 14. januára, Cargo si prenajalo sedemsto nákladných vozňov na osem rokov spolu za vyše 31 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Šesťsto vagónov, vrátane opcie na sto vozňov, si prenajalo od Convey a.s. Bratislava za 25,93 milióna eur bez dane.

Predpokladaná cena nájmu bola 31,3 milióna eur. Za nájom ďalších sto vozňov má zaplatiť firme VIP Považský Chlmec, s.r.o. Stupava 5,11 milióna eur, keď odhadovaná hodnota zákazky bola 5,69 milióna eur. Cargo uzavrelo zmluvy s firmami vlani v decembri a prenajaté vozne môže poskytnúť jednotlivo alebo všetky spoločne do užívania tretej strane.

Galko: Porušujú sľuby

SaS kritizovala aj nedávno vyhlásený tender Carga na údržbu a opravy nákladných vozňov za takmer 22 miliónov eur. Liberáli považujú opravy vagónov za podstatnú skutočnosť, ktorá vstupuje do ceny privatizovaných akcií Cargo Wagon.

"Udivuje nás to, že spoločnosť Cargo, ktorá plánuje predať 12 400 vagónov, ich ide opravovať, hoci už vyhlásila súťaž na vstup partnera do novovytvorenej (dcérskej) spoločnosti," uviedol tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Cargo tak podľa neho ide za svoje peniaze opravovať vagóny, ktoré sa zaväzuje predať dcérskej firme.

Ako dodal, uchádzači o získanie väčšinového podielu v Cargo Wagon by mali vedieť, že vagóny určené na predaj sa budú opravovať. Okolo 5 tisíc vagónov je totiž nespôsobilých na prevádzku bez opráv a revízií.

Galko pripomenul slová premiéra Roberta Fica, že jeho vláda nebude privatizovať. Kontrolu nad takmer všetkými vagónmi Carga pritom získa súkromný investor.

"Skutočnosť, že vláda SR neprivatizuje aj matku (Cargo), umožňuje osobám, prilepeným na Cargo, špekulantským spôsobom doslova vysávať majetok Carga teraz aj do budúcnosti. Podpora takýchto nekalých praktík je evidentne v záujme manažérov Carga, ale aj v záujme mecenášov Smeru," dodal Galko s tým, že preto sa zvolila "tunelárska schéma".

Zastavenie privatizácie Carga prvou Ficovou vládou bola podľa SaS hrubá chyba, pre ktorú prišla SR o stovky miliónov eur. Galko v mene SaS opätovne vyzval Fica, aby sa vzdal kandidatúry na prezidenta SR a "riešil problémy (Carga), ktoré ako premiér sám spôsobil".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 771
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 742
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 012
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 499
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 367
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 352
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 429
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 743
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 318
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop