SaS: Rozdelenie Carga je tichá privatizácia vozňov

Liberáli majú výhrady k tomu, že Cargo si vagóny neprenajíma priamo, pretože vybrané spoločnosti Convey a VIP Považský Chlmec si ich prenajímajú od lízingovej spoločnosti.

BRATISLAVA. Strana Sloboda a Solidarita (SaS) kritizuje, že Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. si nedávno prenajala sedemsto nákladných vozňov od dvoch spoločností v súťažiach len s jedným záujemcom.

Liberáli majú výhrady aj k tomu, že štátny vlakový nákladný dopravca si vagóny neprenajíma priamo, pretože vybrané spoločnosti Convey a.s. a VIP Považský Chlmec, s.r.o. si ich prenajímajú od lízingovej spoločnosti.

Podpredseda SaS Ľubomír Galko na tlačovej besede v pondelok vyhlásil, že zrušenie bývalých zmlúv a uzavretie nových zmlúv s uvedenými firmami, a to pred predajom vozňov do jednej z dcérskych firiem, bolo účelové. "Informácia o tom, že v oboch súťažiach bola vylúčená práve švajčiarska firma AAE pre nedostatok podkladov, je pre nás nepochopiteľná," uviedol.

Súťaže neboli skutočné

Tímlíder SaS pre energetiku Karol Galek na brífingu v pondelok informoval, že obe spomínané firmy sa prihlásili do inej z dvoch súťaží ako konkurent. Do oboch tendrov sa podľa neho prihlásila iba švajčiarska spoločnosť AAE Ahaus-Alstätter Eisenbahn AG (AAE), ktorú však Cargo vylúčilo pre nedodanie úplných súťažných podkladov.

Súťaže teda podľa liberálov neboli reálne. "Tieto vzájomné prepojenia sú do očí bijúce a otázne. Celé to pripomína schému, kedy je Cargo jedna veľká párty pre vyvolených, ktorí si osem rokov užívali a domov sa im zatiaľ nechce. Tak si vymysleli privatizačnú schému Carga, aby mohla párty ďalších osem rokov pokračovať," povedal Galek.

SaS sa podľa neho domnieva, že za spoločnosťou VIP Považský Chlmec je naďalej generálny riaditeľ Carga Vladimír Ľupták, ktorý bol jedným z jej spoločníkov a konateľov v septembri 2010. Cargo vedie od apríla 2012.

Vozne si prenajmú

AAE niekoľko sto vagónov Cargu podľa liberálov už prenajímala a zrejme stále prenajíma. Je to najväčší prenajímateľ železničných vozňov v Európe.

Galek tvrdí, že AAE je zároveň jedným zo šiestich uchádzačov, ktorí postúpili do užšieho výberu na predaj 66-percentného podielu vo firme Cargo Wagon, a.s. Ide o dcéru Carga, ktorá má manažovať jej vyše 12 tisíc vozňov, ktoré boli ohodnotené na 185 miliónov eur, a spätne jej bude prenajímať okolo 8 tisíc vozňov na osem rokov.

Ako agentúra SITA informovala 14. januára, Cargo si prenajalo sedemsto nákladných vozňov na osem rokov spolu za vyše 31 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Šesťsto vagónov, vrátane opcie na sto vozňov, si prenajalo od Convey a.s. Bratislava za 25,93 milióna eur bez dane.

Predpokladaná cena nájmu bola 31,3 milióna eur. Za nájom ďalších sto vozňov má zaplatiť firme VIP Považský Chlmec, s.r.o. Stupava 5,11 milióna eur, keď odhadovaná hodnota zákazky bola 5,69 milióna eur. Cargo uzavrelo zmluvy s firmami vlani v decembri a prenajaté vozne môže poskytnúť jednotlivo alebo všetky spoločne do užívania tretej strane.

Galko: Porušujú sľuby

SaS kritizovala aj nedávno vyhlásený tender Carga na údržbu a opravy nákladných vozňov za takmer 22 miliónov eur. Liberáli považujú opravy vagónov za podstatnú skutočnosť, ktorá vstupuje do ceny privatizovaných akcií Cargo Wagon.

"Udivuje nás to, že spoločnosť Cargo, ktorá plánuje predať 12 400 vagónov, ich ide opravovať, hoci už vyhlásila súťaž na vstup partnera do novovytvorenej (dcérskej) spoločnosti," uviedol tímlíder SaS pre dopravu Miroslav Ivan. Cargo tak podľa neho ide za svoje peniaze opravovať vagóny, ktoré sa zaväzuje predať dcérskej firme.

Ako dodal, uchádzači o získanie väčšinového podielu v Cargo Wagon by mali vedieť, že vagóny určené na predaj sa budú opravovať. Okolo 5 tisíc vagónov je totiž nespôsobilých na prevádzku bez opráv a revízií.

Galko pripomenul slová premiéra Roberta Fica, že jeho vláda nebude privatizovať. Kontrolu nad takmer všetkými vagónmi Carga pritom získa súkromný investor.

"Skutočnosť, že vláda SR neprivatizuje aj matku (Cargo), umožňuje osobám, prilepeným na Cargo, špekulantským spôsobom doslova vysávať majetok Carga teraz aj do budúcnosti. Podpora takýchto nekalých praktík je evidentne v záujme manažérov Carga, ale aj v záujme mecenášov Smeru," dodal Galko s tým, že preto sa zvolila "tunelárska schéma".

Zastavenie privatizácie Carga prvou Ficovou vládou bola podľa SaS hrubá chyba, pre ktorú prišla SR o stovky miliónov eur. Galko v mene SaS opätovne vyzval Fica, aby sa vzdal kandidatúry na prezidenta SR a "riešil problémy (Carga), ktoré ako premiér sám spôsobil".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 115
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 095
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 072
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 493
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 947
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 836
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 794
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 685
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 638
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 316

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšic dostal za nehodu z minulého roka podmienečný trest

Súd odsúdil bývalého poslanca Lipšica.

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Povedať, že Fico III a Mečiar III už sú jedna k jednej, sa ešte nedá, ale synchronizovaná akcia proti Kiskovi je porovnateľná iba a len s únosom mladého Kováča.

SVET

Orbán sa modlí za Merkelovej víťazstvo v nemeckých voľbách

Maďarský premiér sa obáva o eurofondy, ak by voľby vyhralo SPD.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.

Čoskoro prijme Slovensko eurosmernicu ATAD, ktorá má prispieť k férovému zdaneniu

Cieľom smernice je aj uľahčiť výmenu informácií medzi finančnými spravodajskými jednotkami pri identifikácii a sledovaní podozrivých transakcií.