MÉDIÁ

Časopis Newsweek sa vracia, na webe ho spoplatní slovenské Piano

Slávny americký časopis, ktorý vychádzal od roku 1933, zanikol s nákladom milión a pol výtlačkov.

Časopis bol známy aj pre svoje titulné strany.(Zdroj: ARCHÍV NEWSWEEK)

V marci začne znova vychádzať v skromnejšej podobe.

BRATISLAVA. Slovenské Piano sa dostalo za oceán, informovali titulky internetových magazínov koncom minulého týždňa.

Systém na spoplatnenie webového obsahu, ktorý vznikol na Slovensku a firma má svoje hlavné sídlo v Bratislave, bude už čoskoro predávať články jedného z najslávnejších amerických časopisov – Newsweeku.

„Mať takéhoto amerického klienta je fantastické a pomôže nám to potvrdiť postavenie medzinárodného hráča,“ hovorí šéf medzinárodných operácií Piana Peter Richards. „Nemôžu nás už považovať len za nejakú stredoeurópsku firmu.“

Tlačený časopis ožije

Starý Newsweek
  • viac ako 16 rokov, od roku 1992 do roku 2008, sa náklad časopisu takmer nezmenil, vychádzal v počte 3 milióny výtlačkov,
  • v priebehu dvoch rokov,
  • do roku 2010, zrazu spadol na polovicu a nikdy sa nezvýšil,
  • nový Newsweek bude mať náklad 100-­tisíc.

Piano začne s Newsweekom spolupracovať vo chvíli, keď sa redakcia časopisu pripravuje na ojedinelý krok. Nový vydavateľ sa rozhodol oživiť tlačenú verziu, ktorá prestala vychádzať pred rokom.

Posledné číslo si mohli čitatelia v Spojených štátoch kúpiť 31. decembra 2012 a Newsweek odvtedy fungoval len na webe či v mutáciách v iných krajinách. Napríklad v Poľsku.

Nový Newsweek by mal prvý raz vyjsť v marci. V čase, keď tlačeným časopisom všade na svete klesá náklad a novinári diskutujú, či papierové médiá čoskoro neskončia, je oživenie Newsweeku naozaj nevídané.

Týždenník sa chce spoliehať najmä na predplatiteľov. Jeho majitelia hovoria, že nový biznis model nemá byť príliš závislý od bežného predaja ani inzerentov.

Správu overia trikrát

Ako bude časopis vyzerať, ale aj aká je budúcnosť médií a žurnalistiky, už pár dní ľudia z Newsweeku riešia so svojimi čitateľmi na špeciálnom diskusnom fóre.

Okrem toho, že sa snažia deklarovať snahu o vyváženosť či precíznosť, zamýšľajú sa aj nad tým, ako by mali vyzerať texty v týždenníku v čase, keď vďaka internetu každá správa zostarne a čitatelia o ňu rýchlo stratia záujem.

„Čím hlbšie v nejakom príbehu pôjdete, tým dlhšiu životnosť bude mať,“ odpovedá šéfredaktor Jim Impoco.

Od Twitteru či iných sociálnych sietí, kde správy vyskakujú v reálnom čase, sa chcú aj na webe odlíšiť tým, že každú najskôr overia.

„Veríme, že by sme mali počkať, kým sa správa ukáže ako pravdivá – u nás to znamená, že ju potvrdia tri zdroje,“ doplňuje šéfredaktora jeho kolegyňa Kate Gardiner.

Novinári nezmiznú

Overovanie informácií je podľa editorov Newsweeku jedným z dôvodov, prečo novinári prežijú nástup internetu aj krízu tradičných médií.

„Ľudia majú radi dobré príbehy a na svete je stále množstvo príbehov, ktoré im môžu byť prerozprávané,“ vraví Grant Burningham.

Jedinou otázkou vraj zostáva, ako príbehy vedieť predať, a to aj na webe. Preto Newsweek vstúpil do spolupráce s Pianom.

„Dopyt po dobrej žurnalistike tu bude vždy a my máme pocit, že vznikajú nové a nové biznis modely, ktoré jej umožnia prežiť,“ myslia si v Newsweeku.

sm-0127-006f-newsweek1.rw_s900_res.jpg

Večeru pred dezertom

Čitateľov zaujímalo aj to, ako sa nový Newsweek mieni vyrovnať s postupnou bulvarizáciou médií. Prejavuje sa podľa nich aj v konkurentovi Newsweeku, magazíne Time, čoraz väčším počtom článkov o celebritách.

„Keď sa cez deň objavia odľahčené správy, je možné, že ich zaradíme,“ hovoria editori. „No v prvom rade by sme čitateľom chceli ponúkať veci, ktoré ich budú nútiť aj premýšľať. Skrátka, takú večeru predtým, než si dajú dezert.“

Pre zaujímavosť – v archíve Newsweeku je množstvo článkov o spevákovi Justinovi Bieberovi, časopis na svojom Twitteri informoval aj o jeho nedávnom zatknutí za rýchlu jazdu.

No keď do vyhľadávača na webe časopisu zadáte meno „Bieber“, spýta sa vás, či ste nemysleli „Lieberman“ – čo je napríklad priezvisko amerického demokratického senátora.

Boli pri Guantáname

Newsweek vznikol v roku 1933. V prvých rokoch vychádzal v náklade okolo 50­-tisíc výtlačkov a jedno číslo stálo desať centov.

V roku 1961 ho kúpil vydavateľ denníka Washington Post a týždenník postupne začali kupovať štyri milióny čitateľov v Spojených štátoch. Mal redakcie v niekoľkých amerických mestách vrátane Washingtonu, Bostonu či Los Angeles. Jeho korešpondenti pravidelne pre časopis písali z Tokia, Moskvy či Londýna.

Získal mnohé ocenenia za to, ako informoval o politických udalostiach v USA aj vo svete, známe boli aj jeho obálky. Napríklad Albert Einstein sa na titulku dostal už v roku 1938.

Reportér Newsweeku Michael Isikoff v roku 2005 ako prvý priniesol informácie o praktikách vyšetrovateľov na základni Guantánamo.

Súčasní šéfovia časopisu dúfajú, že nový Newsweek sa svojej slávnej minulosti vyrovná. No pôjde už predsa len o iný magazín, ktorý šéfredaktor Impoco pre New York Times označil za „prémiový produkt“, za ktorý ľudia zaplatia viac ako v minulosti.

Zodpovedať tomu bude aj prvý náklad. Starý Newsweek končil pri milión a pol výtlačku, nový začne na čísle stotisíc.

Americké Piano bude iné

U nás Piano pýta peniaze za viac webov, v USA iba za články z Newsweeku.

BRATISLAVA. O finálnej podobe spolupráce Piana a Newsweeku sa stále rokuje. Isté je, že americké Piano bude fungovať inak, ako ho poznajú čitatelia u nás.

„Naše riešenie tam zavedieme pre jedno vydavateľstvo, čiže s predplatným nezískate prístup k portfóliu viacerých vydavateľstiev,“ vysvetľuje Peter Richards z Piana, ktorý dohodu s Newsweekom riadil.

Technicky pôjde o podobný systém, aký má firma naprogramovaný aj pre európske krajiny.

Piano je dnes najväčšou firmou v Európe, ktorá predáva platený internetový obsah. Jeho softvér používa viac ako 80 webov, no počet predplatiteľov stále nezverejňuje. „Môžem len povedať, že od nášho vzniku ich počet rastie o tri až štyri percentá mesačne,“ tvrdí Richards.

Dúfa, že zmluva s Newsweekom firme otvorí cestu na ďalšie západné trhy. Už minulý rok sa Pianu podarilo preniknúť do Nemecka a Španielska.

Richards odhaduje, že čoraz viac sa bude na webe platiť za videá. „Aj preto sa vydavatelia sústredia na produkciu čoraz väčšieho počtu videí,“ hovorí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 179
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 936
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 981
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 326
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 011
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 860
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 393
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 586
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 866
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 669

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop