SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky
MÉDIÁ

Časopis Newsweek sa vracia, na webe ho spoplatní slovenské Piano

Slávny americký časopis, ktorý vychádzal od roku 1933, zanikol s nákladom milión a pol výtlačkov.

Časopis bol známy aj pre svoje titulné strany.Časopis bol známy aj pre svoje titulné strany. (Zdroj: ARCHÍV NEWSWEEK)

V marci začne znova vychádzať v skromnejšej podobe.

BRATISLAVA. Slovenské Piano sa dostalo za oceán, informovali titulky internetových magazínov koncom minulého týždňa.

Systém na spoplatnenie webového obsahu, ktorý vznikol na Slovensku a firma má svoje hlavné sídlo v Bratislave, bude už čoskoro predávať články jedného z najslávnejších amerických časopisov – Newsweeku.

„Mať takéhoto amerického klienta je fantastické a pomôže nám to potvrdiť postavenie medzinárodného hráča,“ hovorí šéf medzinárodných operácií Piana Peter Richards. „Nemôžu nás už považovať len za nejakú stredoeurópsku firmu.“

Tlačený časopis ožije

Starý Newsweek
  • viac ako 16 rokov, od roku 1992 do roku 2008, sa náklad časopisu takmer nezmenil, vychádzal v počte 3 milióny výtlačkov,
  • v priebehu dvoch rokov,
  • do roku 2010, zrazu spadol na polovicu a nikdy sa nezvýšil,
  • nový Newsweek bude mať náklad 100-­tisíc.

Piano začne s Newsweekom spolupracovať vo chvíli, keď sa redakcia časopisu pripravuje na ojedinelý krok. Nový vydavateľ sa rozhodol oživiť tlačenú verziu, ktorá prestala vychádzať pred rokom.

Posledné číslo si mohli čitatelia v Spojených štátoch kúpiť 31. decembra 2012 a Newsweek odvtedy fungoval len na webe či v mutáciách v iných krajinách. Napríklad v Poľsku.

Nový Newsweek by mal prvý raz vyjsť v marci. V čase, keď tlačeným časopisom všade na svete klesá náklad a novinári diskutujú, či papierové médiá čoskoro neskončia, je oživenie Newsweeku naozaj nevídané.

Týždenník sa chce spoliehať najmä na predplatiteľov. Jeho majitelia hovoria, že nový biznis model nemá byť príliš závislý od bežného predaja ani inzerentov.

Správu overia trikrát

Ako bude časopis vyzerať, ale aj aká je budúcnosť médií a žurnalistiky, už pár dní ľudia z Newsweeku riešia so svojimi čitateľmi na špeciálnom diskusnom fóre.

Okrem toho, že sa snažia deklarovať snahu o vyváženosť či precíznosť, zamýšľajú sa aj nad tým, ako by mali vyzerať texty v týždenníku v čase, keď vďaka internetu každá správa zostarne a čitatelia o ňu rýchlo stratia záujem.

„Čím hlbšie v nejakom príbehu pôjdete, tým dlhšiu životnosť bude mať,“ odpovedá šéfredaktor Jim Impoco.

Od Twitteru či iných sociálnych sietí, kde správy vyskakujú v reálnom čase, sa chcú aj na webe odlíšiť tým, že každú najskôr overia.

„Veríme, že by sme mali počkať, kým sa správa ukáže ako pravdivá – u nás to znamená, že ju potvrdia tri zdroje,“ doplňuje šéfredaktora jeho kolegyňa Kate Gardiner.

Novinári nezmiznú

Overovanie informácií je podľa editorov Newsweeku jedným z dôvodov, prečo novinári prežijú nástup internetu aj krízu tradičných médií.

„Ľudia majú radi dobré príbehy a na svete je stále množstvo príbehov, ktoré im môžu byť prerozprávané,“ vraví Grant Burningham.

Jedinou otázkou vraj zostáva, ako príbehy vedieť predať, a to aj na webe. Preto Newsweek vstúpil do spolupráce s Pianom.

„Dopyt po dobrej žurnalistike tu bude vždy a my máme pocit, že vznikajú nové a nové biznis modely, ktoré jej umožnia prežiť,“ myslia si v Newsweeku.

sm-0127-006f-newsweek1.rw_s900_res.jpg

Večeru pred dezertom

Čitateľov zaujímalo aj to, ako sa nový Newsweek mieni vyrovnať s postupnou bulvarizáciou médií. Prejavuje sa podľa nich aj v konkurentovi Newsweeku, magazíne Time, čoraz väčším počtom článkov o celebritách.

„Keď sa cez deň objavia odľahčené správy, je možné, že ich zaradíme,“ hovoria editori. „No v prvom rade by sme čitateľom chceli ponúkať veci, ktoré ich budú nútiť aj premýšľať. Skrátka, takú večeru predtým, než si dajú dezert.“

Pre zaujímavosť – v archíve Newsweeku je množstvo článkov o spevákovi Justinovi Bieberovi, časopis na svojom Twitteri informoval aj o jeho nedávnom zatknutí za rýchlu jazdu.

No keď do vyhľadávača na webe časopisu zadáte meno „Bieber“, spýta sa vás, či ste nemysleli „Lieberman“ – čo je napríklad priezvisko amerického demokratického senátora.

Boli pri Guantáname

Newsweek vznikol v roku 1933. V prvých rokoch vychádzal v náklade okolo 50­-tisíc výtlačkov a jedno číslo stálo desať centov.

V roku 1961 ho kúpil vydavateľ denníka Washington Post a týždenník postupne začali kupovať štyri milióny čitateľov v Spojených štátoch. Mal redakcie v niekoľkých amerických mestách vrátane Washingtonu, Bostonu či Los Angeles. Jeho korešpondenti pravidelne pre časopis písali z Tokia, Moskvy či Londýna.

Získal mnohé ocenenia za to, ako informoval o politických udalostiach v USA aj vo svete, známe boli aj jeho obálky. Napríklad Albert Einstein sa na titulku dostal už v roku 1938.

Reportér Newsweeku Michael Isikoff v roku 2005 ako prvý priniesol informácie o praktikách vyšetrovateľov na základni Guantánamo.

Súčasní šéfovia časopisu dúfajú, že nový Newsweek sa svojej slávnej minulosti vyrovná. No pôjde už predsa len o iný magazín, ktorý šéfredaktor Impoco pre New York Times označil za „prémiový produkt“, za ktorý ľudia zaplatia viac ako v minulosti.

Zodpovedať tomu bude aj prvý náklad. Starý Newsweek končil pri milión a pol výtlačku, nový začne na čísle stotisíc.

Americké Piano bude iné

U nás Piano pýta peniaze za viac webov, v USA iba za články z Newsweeku.

BRATISLAVA. O finálnej podobe spolupráce Piana a Newsweeku sa stále rokuje. Isté je, že americké Piano bude fungovať inak, ako ho poznajú čitatelia u nás.

„Naše riešenie tam zavedieme pre jedno vydavateľstvo, čiže s predplatným nezískate prístup k portfóliu viacerých vydavateľstiev,“ vysvetľuje Peter Richards z Piana, ktorý dohodu s Newsweekom riadil.

Technicky pôjde o podobný systém, aký má firma naprogramovaný aj pre európske krajiny.

Piano je dnes najväčšou firmou v Európe, ktorá predáva platený internetový obsah. Jeho softvér používa viac ako 80 webov, no počet predplatiteľov stále nezverejňuje. „Môžem len povedať, že od nášho vzniku ich počet rastie o tri až štyri percentá mesačne,“ tvrdí Richards.

Dúfa, že zmluva s Newsweekom firme otvorí cestu na ďalšie západné trhy. Už minulý rok sa Pianu podarilo preniknúť do Nemecka a Španielska.

Richards odhaduje, že čoraz viac sa bude na webe platiť za videá. „Aj preto sa vydavatelia sústredia na produkciu čoraz väčšieho počtu videí,“ hovorí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 265
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 507
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 631
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 630
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 532
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 207
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 336
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 284
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 183
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 049
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

PSA a FCA dokončili fúziu, vznikol štvrtý najväčší výrobca áut

Novovzniknutý koncern povedie doterajší riaditeľ PSA Carlos Tavares.

Ilustračná fotografia.

Šefčovič: Peniaze z fondu obnovy by mohli prísť pred letom

Eurokomisia momentálne posudzuje 13 plánov, medzi ktorými je aj ten slovenský.

Maroš Šefčovič - kandidát na prezidenta SR vo voľbách 2019

Hospodárenie železníc je úzko späté s koronakrízou

Železnice veria, že tento rok dôjde k zlepšeniu situácie.

Ilustračné foto.

Prioritou ministerstva hospodárstva je aj dostavba Mochoviec

Dôležitú úlohu hrá aj transpozícia zimného energetického balíčka do legislatívy.