MÉDIÁ

Časopis Newsweek sa vracia, na webe ho spoplatní slovenské Piano

Slávny americký časopis, ktorý vychádzal od roku 1933, zanikol s nákladom milión a pol výtlačkov.

Časopis bol známy aj pre svoje titulné strany.(Zdroj: ARCHÍV NEWSWEEK)

V marci začne znova vychádzať v skromnejšej podobe.

BRATISLAVA. Slovenské Piano sa dostalo za oceán, informovali titulky internetových magazínov koncom minulého týždňa.

Systém na spoplatnenie webového obsahu, ktorý vznikol na Slovensku a firma má svoje hlavné sídlo v Bratislave, bude už čoskoro predávať články jedného z najslávnejších amerických časopisov – Newsweeku.

„Mať takéhoto amerického klienta je fantastické a pomôže nám to potvrdiť postavenie medzinárodného hráča,“ hovorí šéf medzinárodných operácií Piana Peter Richards. „Nemôžu nás už považovať len za nejakú stredoeurópsku firmu.“

Tlačený časopis ožije

Starý Newsweek
  • viac ako 16 rokov, od roku 1992 do roku 2008, sa náklad časopisu takmer nezmenil, vychádzal v počte 3 milióny výtlačkov,
  • v priebehu dvoch rokov,
  • do roku 2010, zrazu spadol na polovicu a nikdy sa nezvýšil,
  • nový Newsweek bude mať náklad 100-­tisíc.

Piano začne s Newsweekom spolupracovať vo chvíli, keď sa redakcia časopisu pripravuje na ojedinelý krok. Nový vydavateľ sa rozhodol oživiť tlačenú verziu, ktorá prestala vychádzať pred rokom.

Posledné číslo si mohli čitatelia v Spojených štátoch kúpiť 31. decembra 2012 a Newsweek odvtedy fungoval len na webe či v mutáciách v iných krajinách. Napríklad v Poľsku.

Nový Newsweek by mal prvý raz vyjsť v marci. V čase, keď tlačeným časopisom všade na svete klesá náklad a novinári diskutujú, či papierové médiá čoskoro neskončia, je oživenie Newsweeku naozaj nevídané.

Týždenník sa chce spoliehať najmä na predplatiteľov. Jeho majitelia hovoria, že nový biznis model nemá byť príliš závislý od bežného predaja ani inzerentov.

Správu overia trikrát

Ako bude časopis vyzerať, ale aj aká je budúcnosť médií a žurnalistiky, už pár dní ľudia z Newsweeku riešia so svojimi čitateľmi na špeciálnom diskusnom fóre.

Okrem toho, že sa snažia deklarovať snahu o vyváženosť či precíznosť, zamýšľajú sa aj nad tým, ako by mali vyzerať texty v týždenníku v čase, keď vďaka internetu každá správa zostarne a čitatelia o ňu rýchlo stratia záujem.

„Čím hlbšie v nejakom príbehu pôjdete, tým dlhšiu životnosť bude mať,“ odpovedá šéfredaktor Jim Impoco.

Od Twitteru či iných sociálnych sietí, kde správy vyskakujú v reálnom čase, sa chcú aj na webe odlíšiť tým, že každú najskôr overia.

„Veríme, že by sme mali počkať, kým sa správa ukáže ako pravdivá – u nás to znamená, že ju potvrdia tri zdroje,“ doplňuje šéfredaktora jeho kolegyňa Kate Gardiner.

Novinári nezmiznú

Overovanie informácií je podľa editorov Newsweeku jedným z dôvodov, prečo novinári prežijú nástup internetu aj krízu tradičných médií.

„Ľudia majú radi dobré príbehy a na svete je stále množstvo príbehov, ktoré im môžu byť prerozprávané,“ vraví Grant Burningham.

Jedinou otázkou vraj zostáva, ako príbehy vedieť predať, a to aj na webe. Preto Newsweek vstúpil do spolupráce s Pianom.

„Dopyt po dobrej žurnalistike tu bude vždy a my máme pocit, že vznikajú nové a nové biznis modely, ktoré jej umožnia prežiť,“ myslia si v Newsweeku.

sm-0127-006f-newsweek1.rw_s900_res.jpg

Večeru pred dezertom

Čitateľov zaujímalo aj to, ako sa nový Newsweek mieni vyrovnať s postupnou bulvarizáciou médií. Prejavuje sa podľa nich aj v konkurentovi Newsweeku, magazíne Time, čoraz väčším počtom článkov o celebritách.

„Keď sa cez deň objavia odľahčené správy, je možné, že ich zaradíme,“ hovoria editori. „No v prvom rade by sme čitateľom chceli ponúkať veci, ktoré ich budú nútiť aj premýšľať. Skrátka, takú večeru predtým, než si dajú dezert.“

Pre zaujímavosť – v archíve Newsweeku je množstvo článkov o spevákovi Justinovi Bieberovi, časopis na svojom Twitteri informoval aj o jeho nedávnom zatknutí za rýchlu jazdu.

No keď do vyhľadávača na webe časopisu zadáte meno „Bieber“, spýta sa vás, či ste nemysleli „Lieberman“ – čo je napríklad priezvisko amerického demokratického senátora.

Boli pri Guantáname

Newsweek vznikol v roku 1933. V prvých rokoch vychádzal v náklade okolo 50­-tisíc výtlačkov a jedno číslo stálo desať centov.

V roku 1961 ho kúpil vydavateľ denníka Washington Post a týždenník postupne začali kupovať štyri milióny čitateľov v Spojených štátoch. Mal redakcie v niekoľkých amerických mestách vrátane Washingtonu, Bostonu či Los Angeles. Jeho korešpondenti pravidelne pre časopis písali z Tokia, Moskvy či Londýna.

Získal mnohé ocenenia za to, ako informoval o politických udalostiach v USA aj vo svete, známe boli aj jeho obálky. Napríklad Albert Einstein sa na titulku dostal už v roku 1938.

Reportér Newsweeku Michael Isikoff v roku 2005 ako prvý priniesol informácie o praktikách vyšetrovateľov na základni Guantánamo.

Súčasní šéfovia časopisu dúfajú, že nový Newsweek sa svojej slávnej minulosti vyrovná. No pôjde už predsa len o iný magazín, ktorý šéfredaktor Impoco pre New York Times označil za „prémiový produkt“, za ktorý ľudia zaplatia viac ako v minulosti.

Zodpovedať tomu bude aj prvý náklad. Starý Newsweek končil pri milión a pol výtlačku, nový začne na čísle stotisíc.

Americké Piano bude iné

U nás Piano pýta peniaze za viac webov, v USA iba za články z Newsweeku.

BRATISLAVA. O finálnej podobe spolupráce Piana a Newsweeku sa stále rokuje. Isté je, že americké Piano bude fungovať inak, ako ho poznajú čitatelia u nás.

„Naše riešenie tam zavedieme pre jedno vydavateľstvo, čiže s predplatným nezískate prístup k portfóliu viacerých vydavateľstiev,“ vysvetľuje Peter Richards z Piana, ktorý dohodu s Newsweekom riadil.

Technicky pôjde o podobný systém, aký má firma naprogramovaný aj pre európske krajiny.

Piano je dnes najväčšou firmou v Európe, ktorá predáva platený internetový obsah. Jeho softvér používa viac ako 80 webov, no počet predplatiteľov stále nezverejňuje. „Môžem len povedať, že od nášho vzniku ich počet rastie o tri až štyri percentá mesačne,“ tvrdí Richards.

Dúfa, že zmluva s Newsweekom firme otvorí cestu na ďalšie západné trhy. Už minulý rok sa Pianu podarilo preniknúť do Nemecka a Španielska.

Richards odhaduje, že čoraz viac sa bude na webe platiť za videá. „Aj preto sa vydavatelia sústredia na produkciu čoraz väčšieho počtu videí,“ hovorí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 465
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 692
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 993
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 899
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 690
  6. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 481
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 367
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 015
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 920
  10. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 3 714

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

KOMENTÁRE

Milosťou pre Kajínka Zeman spochybnil právny štát

Český prezident má stále dosť sily škodiť českej demokracii.

Neprehliadnite tiež

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Vláda chce rodinám zaplatiť sťahovanie sa za prácou

Niekoľkotisícový príspevok by mal ľudí motivovať, aby opustili svoje domovy a za prácou sa presťahovali tam, kde je.

Francúzsky miliardár dostal zelenú na prevzatie značky Christian Dior

LVMH je najväčším výrobcom luxusného tovaru na svete.

Vyhlásili tender na obnovu Gabčíkova

Celý projekt obnovy si vyžiada celkovo vyše 144 miliónov eur.