Orange pýta potichu súhlas, aby mohol neplatičov hlásiť bankám

Tí, čo neplatia úver, by už nemuseli dostať mobil za euro. Poctiví dlžníci by zas mohli platiť ešte menej.

Keby Orange nabehol na ostrú spoluprácu s bankami, mobil za euro by už nedostal každý.(Zdroj: Ilustračné - Fotolia)

BRATISLAVA. Šance na získanie úveru môže znížiť nielen mínus na účte či meškanie so splátkami úverov, ale v budúcnosti napríklad aj tri mesiace neplatený telefón.

Orange, najväčší telekomunikačný operátor u nás, začal v septembri potichu pýtať od zákazníkov súhlas, aby mohol v budúcnosti bankám posúvať dáta o neplatičoch.

Na revanš by zas mohol vidieť, ako splácame úvery od bánk alebo pôžičkových firiem.

Dnes ešte nič neukladajú

Záznam za dlh
  • Orange bude hlásiť dlžníkov do Nebankového registra klientskych informácií,
  • momentálne využíva tento register päť lízingoviek a tri pôžičkové firmy,
  • Orange si bude môcť listovať v Spoločnom registri bankových informácií, dlžníkov sem nebude nahlasovať,
  • do tohto úverového registra prispieva 16 bánk,
  • tieto banky si budú môcť zákazníkov Orangeu preveriť nahliadnutím do úverového registra nebankoviek.

Zákazníci nemusia vedieť, že takýto súhlas operátorovi dali. Je totiž schovaný v dohode o využívaní digitálneho podpisu, na ktorý Orange nabehol vlani.

Na odsúhlasenie vkladania údajov do úverových registrov využíva firma návštevu predajne.

Napríklad reportéra SME presvedčili na digitálny podpis pri platení za faktúru. Na to, že dáva súhlas na nahrávanie údajov do úverových registrov, pracovníci operátora neupozornili.

I keď Orange už päť mesiacov pýta od zákazníkov takýto súhlas, zatiaľ do úverových registrov neposiela nijaké údaje a nemôže si v nich ani listovať.

Čaká na súhlas veľkých bánk s prepojením úverového registra bánk s registrom pôžičkových firiem, pretože práve tam bude Orange dáta posielať.

Zmienka o nezaplatenej faktúre za mobil sa tak neobjaví vedľa histórie splácania hypotéky, no banky sa o nej dozvedia, pretože po novom majú vidieť aj do úverového registra pôžičkových firiem.

Orange si zas bude môcť prečítať register bánk, no nebude tam môcť nič uložiť.

Banky sa zatiaľ nerozhodli

O výmene informácií o dlžníkoch medzi bankami a pôžičkovými firmami sa rokuje viac ako rok, no dohoda ešte nie je hotová. Rovnaké stanovisko nemajú ani tri banky, ktoré úverový register zakladali.

Kým Slovenská sporiteľňa a Tatra banka sú skôr za, VÚB banka hovorí o myšlienke prepojenia registrov s menším entuziazmom.

„Je nemysliteľné, aby nebankový subjekt videl informácie podliehajúce bankovému tajomstvu,“ reagovala hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová.

Walterová upozornila, že diskusiu o prepojení registrov neodmietajú. „Avšak akékoľvek rozhodnutie musí byť podložené dôslednou právnou analýzou,“ dodala.

VÚB cez svoju pôžičkovú firmu Consumer Finance Holding spolupracuje s O2.

Orange je vôbec prvý slovenský operátor, ktorý sa pokúša získať prístup do najvýznamnejšieho úverového registra, s ktorým pracuje šestnásť bánk.

Uvažoval aj nad spoluprácou s registrom Solus, kam ukladá dáta o zákazníkoch jedenásť pôžičkových firiem, napríklad Cetelem, Home Credit či Cofidis.

„V Soluse sa eviduje zákazník, až keď neplatí. My sme chceli nadviazať spoluprácu s registrom, kde by boli informácie aj o tom, že niekto pravidelne platí, aby sme mohli poctivých zákazníkov zvýhodniť,“ vraví František Hajdu, ktorý má v Orangei na starosti vymáhania pohľadávok a manažment rizika.

Neplatič zaplatí viac

Ak sa banky dohodnú, Orange bude osem mesiacov analyzovať, či vôbec dokáže dáta z registrov použiť.

„Budeme sledovať, aký vzťah je medzi neplatením za pôžičky a platením za telefón a naopak,“ vraví Hajdu.

Ak by Orange začal neskôr dáta z úverových registrov aj prakticky využívať, ľudia s veľkými dlhmi by pravdepodobne dostávali nižšiu dotáciu na mobil, teda by platili vyššiu akciovú cenu.

„Poctivý zákazník by zas mohol získať ešte lepšiu akciovú cenu alebo od neho nebudeme žiadať zálohu na roamingové poplatky,“ vyratúva možnosti Hajdu.

Ostatní dvaja mobilní operátori podľa informácií SME zvažujú spoluprácu s bankovým registrom, no nie je to otázka najbližších mesiacov.

Telekom potvrdil, že zákazníkov si dnes neoveruje v žiadnom úverovom registri. Telefónica si ich overuje v zozname dlžníkov pôžičkovej spoločnosti Consumer Finance Holding.

Operátori si môžu podľa zákona posúvať medzi sebou údaje o svojich neplatičoch, čo využívajú všetci traja mobilní operátori. Na tento zoznam sa zákazník dostane, až keď dlhuje viac ako 66 eur.

Nezaplatený mobil je menej ako splátka

Orange bude hlásiť len dlhodobých neplatičov. Banky budú aj tak dátam veriť menej ako svojim.

BRATISLAVA. Keď s platením faktúr za telefón mešká človek, ktorý pravidelne platí bezúčelový úver, je nepravdepodobné, že by pre drobný dlh za mobil nezískal hypotéku.

I keby si banky mohli preveriť, ako platíme za telefón či internet, údajom od operátorov by nepripisovali rovnakú váhu, akú má v ich očiach napríklad nesplácanie úveru.

„Informácia o neplatení mobilu bude mať nižšiu váhu a spoločnosti budú postupne hľadať rozumnú mieru, ako tieto dáta zohľadniť,“ potvrdzuje analytik bankových produktov webu FinancnaHitparada.sk Maroš Ovčarik.

Akýkoľvek údaj o neplatení bude mať podľa Ovčarika negatívny vplyv na schvaľovanie úverov, no nemusí ísť automaticky o zamietnutie, ale napríklad o zvýšenie úrokov sadzby. Už dnes je bežné, že pri refixácii úrokovej sadzby na hypotéke tvoria banky novú ponuku aj podľa toho, ako dlžník platí doterajšie záväzky.

Nahlásia až odpojených

Zákazníci, ktorí meškajú s platbou za mobil pár dní či mesiac, sa do úverového registra vôbec nedostanú. Orange tam chce nahlasovať zákazníkov, ktorí nezaplatili ani dva mesiace potom, ako ich odpoja.

„Uplynú teda až tri mesiace po omeškaní platby prvej faktúry,“ upozorňuje hovorkyňa firmy Alexandra Piskunová.

Keby sa to o niekoľko rokov zmenilo a v registri sa objaví zmienka aj o ľuďoch, čo len pozabudnú na účet za telefón, ich profilu to nemusí uškodiť.

„Pri posudzovaní údajov z bankového úverového registra vždy zohľadňujeme zloženie zápisu, teda pozeráme sa na výšku dlhu, jeho trvanie, počet omeškaní. Náš pohľad sa nezužuje len na informáciu, či tam nejaký záznam je, alebo nie,“ ubezpečuje hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová.

Inak sa pozerajú bankári na človeka, čo dlhodobo platí, no raz mu splátka vypadla, a inak na dlžníka, ktorý bol v omeškaní viackrát a opätovne začal platiť až po dlhšom období, približuje ich pohľady Walterová. Podobne číta údaje v úverových registroch aj ČSOB banka.

Banky sa údajom potešia

Väčšina oslovených bánk by privítala, keby si mohla cez úverový register preklepnúť aj to, ako ľudia platia za telefón.

„Podporujeme rozširovanie takýchto databáz aj o iné segmenty ako finančné služby,“ povedala hovorkyňa ČSOB banky Zuzana Eliášová.

Súhlasí aj Ovčarik: „Snažia sa odhadnúť, do akej miery hrozí riziko nesplácania. Čím je vyššie, tým je cena alebo úroková sadzba vyššia. A čím majú viac informácií, tým môžu lepšie vyhodnotiť riziko.“

Ak by pôžičkové firmy vedeli presnejšie oddeliť občasných neplatičov od poctivých dlžníkov, mohli by im ponúknuť výhodnejšie poplatky či úroky.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 585
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 770
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 273
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 019
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 010
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 886
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 720
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 562
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 237
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 236

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Z Nemecka urobila Merkelová hýbateľa Európy

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.