Volkswagen aj U. S. Steel sú s uzavretou kapitolou hospodárska súťaž spokojné

Bratislava 25. októbra (TASR) - Uzatvorená kapitola hospodárska súťaž zachováva pre investorov v SR poskytované výhody tak, aby sa Slovensko mohlo stať ...

Bratislava 25. októbra (TASR) - Uzatvorená kapitola hospodárska súťaž zachováva pre investorov v SR poskytované výhody tak, aby sa Slovensko mohlo stať súčasťou jednotného európskeho trhu.

Novinárov o tom dnes informoval hlavný slovenský vyjednávač Ján Figeľ. Európska komisia (EK) v rámci kapitoly skúmala oblasť fungovania trhu, kde pôsobí Protimonopolný úrad (PMÚ) SR, a tiež oblasť poskytovanie štátnej pomoci. "S činnosťou PMÚ ako aj stupňom harmonizácie práva v oblasti štátnej pomoci vyjadrila EK spokojnosť," konštatoval J. Figeľ. Slovensku sa podľa neho napokon podarilo dosiahnuť dve výnimky v citlivých sektoroch. V oblasti automobilového priemyslu bude môcť Volkswagen využiť do konca fiškálneho roku 2008 daňové úľavy vo výške 30 % z investícií. "EK uznala, že cieľom pomoci je prispieť k regionálnemu rozvoju, a nie poskytovať nenáležité výhody," uviedol J. Figeľ. Vo vzťahu k oceliarstvu EK umožnila daňové úľavy pre U. S. Steel do konca roku 2009 v objeme maximálne 500 miliónov USD. "EK konštatovala, že podnik je sprivatizovaný a je vo fungujúcich podmienkach," povedal J. Figeľ.

Pre obe výnimky EK podľa neho stanovila viaceré podmienky. Maximálny prípustný ročný nárast výroby plochých valcovaných plechov pre U. S. Steel predstavuje 3 %. Ročný rast predaja košickej oceliarne na trhy EÚ navyše nesmie presiahnuť 2 %. U. S. Steel má povinnosť dodržiavať úroveň zamestnanosti, dohodnutú pri privatizácii, vykonávať výskum a vývoj svojich produktov a zlepšovať ekologické štandardy. Tak v prípade výhod pre U. S. Steel, ako aj pre Volkswagen má Slovensko povinnosť predkladať EK správy každých 6 mesiacov. V prípade, že dohodnuté podmienky nebudú dodržané, štátna pomoc pre spomínaných investorov by bola zastavená.

U. S. Steel i Volkswagen vyjadrili spokojnosť s dosiahnutou dohodou s EK. "Ak by nemalo byť realizované uznesenie vlády z roku 1998, malo by to veľký dopad na správanie sa investorov v budúcnosti," upozornil člen predstavenstva Volkswagenu Jozef Uhrík. Podľa neho je Volkswagen "vo veľkom predstihu v investovaní" oproti plánovaným 1,3 miliardy EUR za obdobie 10 rokov od roku 1999. Na konci tohto roka by celkové investície spoločnosti, ktorá zamestnáva okolo 8200 ľudí, mali v SR podľa J. Uhríka dosiahnuť už 800 miliónov EUR.

Podľa viceprezidenta U. S. Steel Košice Antona Juru zaručuje spoločnosti dohoda s EK dostatočné možnosti na ďalší rozvoj a držanie kroku s konkurenciou. "Bolo nutné, aby mali výrobcovia ocele v strednej a východnej Európe rovnaké podmienky ako inde," zdôraznil A. Jura. "Stanovený limit ročného nárastu produkcie o 3 % dáva priestor pre produkciu výrobkov s vyššou pridanou hodnotou," konštatoval. Aj 2-% limit rastu predaja na trhoch EÚ je podľa neho dostatočný. U. S. Steel napríklad vlani z produkcie ocele 3,6 milióna ton umiestnil na troch EÚ 3 milióny ton. Spoločnosť má vládou SR stanovený 10-ročný objem investícií do roku 2009 na úrovni 700 miliónov USD, čo by však podľa A. Juru nemusela byť "konečná hodnota". U. S. Steel Košice, ktorý zamestnáva asi 16 000 ľudí, za dva roky pôsobenia v SR preinvestoval 164 miliónov USD.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 454
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 766
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 057
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 168
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 648
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 633
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 427
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.